Švédi nezaostávajú v dnešnej dobe elektrifikácie a vidia v nej potenciál. Vyvinuli až neuveriteľne kompaktný a výkonný elektrický motor pre svoje hyperšporty!
Koenisegg pôsobí vo svete od roku 1994 so známymi hyperšportovými modelmi ako sú Agera, Regera, Gemera a Jesko. Zaujímavosťou je, že švédska automobilka si všetko sama vyvíja vo svojej fabrike. To je hlavným dôvodom, prečo sú jej hyperšporty také špeciálne. Spomenutý model Gemera je však prvým hybridným modelom značky. Gemera dostal 3 elektromotory a 3-valcový motor s elektricky ovládanými ventilmi, samozrejme nechýbajú aj dve veľké turbodúchadlá.
V čom je elektromotor taký zázračný?
Môžeme si všimnúť, že motor je až neuveriteľne malý a váži necelých 30 kg, čo je šokujúce. Popritom vytvára výkon 250kW a krútiaci moment 600 Nm. Na fotografiách je prirovnaný k 33 mililitrovej plechovke energetického nápoja. Mal by sa postarať o skvelú rovnováhu medzi výkonom a krútiacim momentom. V jeho konštrukcii sa spájajú výhody axiálnych a radiálnych elektromotorov. Tento princíp nazvala automobilka ako Raxial Flux. Jedná sa teda s najväčšou pravdepodobnosťou o jednotku s priečnym elektrickým tokom. Okrem toho v konštrukcii Quarku boli použité aj materiály z motoršportu a letectva.
Jednotlivé časti napríklad hriadeľ je vyrobený z ocele 300M. Rotor využíva techniku dutých uhlíkových vlákien. Použité bolo aj priame chladenie tiež kvôli kompaktnosti a menšej hmotnosti. Vďaka týmto komponentom a technológii váži motor s permanentnými magnetmi iba 28,5 kg. Koenigsegg sa zmienil, že svoj elektromotor je možné použiť nie len v automobiloch ale všade kde môže byť elektromotor využitý. Vytvorila aj celé hnacie ústrojenstvo, ktoré dostalo pomenovanie Terrier a tvoria ju dva motory Quark a invertor.
V tejto kombinácii sa výkon zvyšuje až na 490 kW a krútiaci moment na 1100 Nm. Celý pohon váži iba 82 kg. Terrier bol teda vytvorený práve pre vysokovýkonné elektromobily. Znamená to však to, že ak by hyperšport disponoval jedným modulom vzadu a druhým vpredu mohol by disponovať parametrami takmer 1000 kW a 2000 Nm. V krátkosti Koenigsegg to vie nie len so spaľovacími ale aj s elektrickými motormi. Zatiaľ síce vlastný elektromobil nevyvíja. Ostáva nám len čakať s čím nás ešte v budúcnosti prekvapia.