Na Slovensku už natankujete do svojho vozidla oficiálne aj vodík. Túto možnosť nám dáva nová čerpacia stanica na vodík, ktorú postavili v bratislavskom Vlčom hrdle.
Partnerstvo medzi Messer Slovnaft a Slovnaftom spočíva v odoberaní vodíka, ktorý sá následne ďalej upravuje. Po úpravách vzniká vodík, ktorý môže smerovať rovno do vozidiel a poháňať ich na cestách. Spomínaná čerpacia stanica vznikla v priestoroch spoločnosti Slovnaft vo Vlčom hrdle.
Zúžitkujú skúsenosti
Výrobný process vodíka zahŕňa vysokú energetickú a technologickú náročnosť. Každý proces však má svoj začiatok a výnimkou nie je ani process budovania infraštruktúry vodíkových čerpacích staníc. Generálny riaditeľ spoločnosti Messer Tatragas sa vyjadril, že verí v úspešnosť prvého kroku. Rovnako verí, že vybudovanie prvej vodíkovej čerpacej stanice povedie k investíciám do podobných projektov a umožní distribuovať po našej krajine modrý a neskôr aj zelený vodík. Táto spoločnosť v roku 2021 vyrobila a ponúkla na trh dva milióny m3 vodíka.
Spoločnosť Messer Tatragas je pripravená pomôcť podobným projektom v oblasti technológii a konzultingu. Keďže majú bohaté skúsenosti s vodíkom určeným pre priemysel, vedia ich zúžitkovať aj v doprave. Pomôcť im môžu ich sesterské spoločnosti v rámci Európy a USA. Keďže tam už takéto projekty fungujú, zdieľanie informácii môže veľa uľahčiť.
Asociácia podporuje takéto kroky
“Rok 2022 je počiatkom budovania vodíkového ekosystému v SR, čoho dôkazom je táto vodíková čerpacia stanica. Národná vodíková asociácia Slovenska (NVAS) podporuje rozvoj komplexných vodíkových reťazcov, od výroby vodíka cez distribúciu až po spotrebu v doprave, priemysle či energetike,” povedal predseda NVAS, Ján Weiterschütz.
Nová čerpacia stanica disponuje všetkými povoleniami aby mohla ponúkať špeciálne upravený vodík svojim zákazníkom. Plnička taktiež funguje v réžii spoločnosti. Ambície sú jasné, ponúknuť čoraz viac čerpacích staníc na vodík zákazníkom na Slovensku. Iba postupné budovanie infraštruktúry môže dopomôcť k dostupnosti alternatívneho zdroja pohonu akým je práve vodík.
Infraštruktúra sa javí ako problém aj v prípade elektromobility, no postupnými krokmi a tvrdou prácou sa dajú dosiahnuť aj požadované výsledky. O tom, či sa z vodíka stane jeden z hlavných zdrojov mobility môžeme zatiaľ iba polemizovať, pozitívne je, že máme okrem elektriny ďalšiu možnosť.