Nemecký automoto klub ADAC otestoval vyše 500 vozidiel a zistil šokujúce fakty. 95 % vozidiel s bezkľúčovým otváraním dverí je možné ukradnúť do niekoľkých sekúnd s pomocou elektroniky za 100 eur. Ako sa voči tomu brániť?
Systémy bezkľúčového otvárania dverí a bezkľúčového štartovania sú obľúbenou komfortnou výbavou mnohých vozidiel, čoraz viac sa s nimi stretávame aj u vozidiel nižších tried. Nemecký automoto klub ADAC pravidelne testuje odolnosť týchto systémov voči zneužitiu, ale výsledky sú stále nedostatočné. Pritom by stačilo tak málo…
Auto vám bez použitia hrubej sily ukradnú za pár sekúnd…
Podľa expertov ADAC si dve zariadenia, pomocou ktorých je možné ukradnúť auto s bezkľúčovým uzamykacím systémom, môžete postaviť sami s malým úsilím. Komponenty v hodnote okolo 100 eur sú dostupné v obchodoch s elektronikou. Nepoteší ani skutočnosť, že po naštartovaní motora sa dá s autom jazdiť bez kľúča, pokiaľ je v nádrži palivo. Ak dokonca zlodej natankuje pri spustenom motore, bez problémov prevezie ukradnuté vozidlo na veľké vzdialenosti.
Komfort bezkľúčového vstupu a štartu spočíva v automatickom rozpoznaní vodiča na základe kódu vysielaného keyless príveskom. Tento kód je zaznamenaný niektorou z antén vozidla a po stlačení tlačidla na kľučke je možné vozidlo odomknúť. Rovnako komfortné ako pre majiteľa je však odomknutie vozidla aj pre samotných zlodejov.
ADAC tvrdí, že zlodejom stačí sledovať vodiča po vystúpení z vozidla a po jeho vzdialení načítať kód z kľúča, na čo stačí pár chvíľ chôdze v jeho blízkosti. Druhý z dvojice páchateľov načítaný a predĺžený signál kľúča odvysiela v blízkosti auta, otvorí dvere a naštartuje. Naštartované vozidlo síce po skončení vysielania napíše chybu „chýbajúci kľúč“ avšak až do vypnutia motora bude plne pojazdné.
… alebo vás obvinia z poistného podvodu
ADAC upozorňuje aj na ďalší problém. Majitelia modelov s bezkľúčovými systémami sa môžu stať obeťami aj druhýkrát: ak sa ukradnuté auto nájde a prehliadne políciou, nevykazujú žiadne známky vlámania alebo inej krádeže. To môže viesť k problémom pri riešení poistnej udalosti alebo k podozreniu, že majiteľ predstieral krádež, aby sa dopustil poistného podvodu.
ADAC preto vyzýva výrobcov automobilov, aby systematicky a v súlade s najnovšími bezpečnostnými štandardmi chránili všetku elektroniku vozidiel tak, ako je to už dávno štandardom v iných IT oblastiach. Vozidlá s bezkľúčovým uzamykacím systémom sa nesmú dať ukradnúť ľahšie ako vozidlá s bežným rádiovým kľúčom. V čase všadeprítomnej kryptografie je zarážajúce, že automobilky sa uchyľujú k lacným riešeniam, ktoré sú ľahko prelomiteľné.
Ako to riešia samotné automobilky?!
Niektorí výrobcovia sa pri bezkľúčových uzamykacích systémoch spoliehajú na pohybový senzor v kľúči. Ak sa s ním po určitú dobu nepohne, rádiový signál sa vypne a vozidlo už nebude možné nelegálne otvoriť. Z pohľadu ADAC je však tento spôsob nedostatočný, pretože auto môže byť odcudzené ešte pred vypnutím rádiového signálu. Ide napríklad o prípad, keď zlodeji idú za obeťou pešo alebo ak príde k ukradnutiu vozidla ihneď po zaparkovaní.
Bezpečnejším spôsobom zabezpečenia bezkľúčového systému je technológia UWB teda ultraširokopásmovej komunikácie. UWB bezkľúčový prívesok vysiela signál, ktorého predĺženie je okamžite rozpoznané vozidlom a na predĺžený signál jednoducho prestane reagovať. Práve vozidlá s touto technológiou sú jediné, ktoré v teste ADAC úspešne prešli. Technológiu aktuálne využíva len minimum automobiliek a len pri vybraných modeloch svojich vozidiel.
Prvým výrobcov, ktorý túto technológiu od roku 2018 inštaluje do svojich modelov, je Jaguar Land Rover. Okrem Discovery je podľa ADAC rovnaká bezkľúčová technológia nainštalovaná aj v modeloch Range Rover, Range Rover Sport, Jaguar E-Pace a i-Pace.
Chránených systémom UWB je od roku 2019 aj stále viac modelov áut značiek Audi (A3), Seat (Leon), Škoda (Octavia) a Volkswagen (Golf 8, ID.3, ID.4, Caddy) chránených UWB. To ukazuje, že bezkľúčový systém zabezpečený podľa aktuálneho stavu techniky je možný aj vo vozidlách cenovo blízkej triede Golf. Prvé modely sú teraz dostupné aj od BMW a Mercedesu.
Čo s tým?
Ak máte vozidlo s bezkľúčovým otváraním dverí, ADAC odporúča tento systém deaktivovať. Pri výbere nového vozidla odporúča overiť si technológiu zabezpečenia keyless systému, prípadne si tento systém vôbec nekúpiť (ak je súčasťou doplnkovej výbavy). Alternatívou je taktiež obrátiť sa na špecializované firmy venujúce sa zabezpečeniu vozidiel proti krádeži.
Kompletné výsledky testu ADAC si môžete pozrieť TU.
problem je v tom ze Dustera mi nikto kradnut nebude 😀