To, že Elon Musk zrejme disponuje neobmedzeným množstvom peňazí sme si už všimli. Jeho projektu hyperloop svitá konečne na lepšie časy. Vedeli ste hyperloop mal byť aj na Slovensku?
Uvažovali o ňom aj u nás
O vybudovaní hyperloopu sa uvažovala aj na Slovensku. Konkrétne v roku 2016 sa výkonný riaditeľ spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies, stretol s vtedajším ministrom hospodárstva, študentmi techniky a dizajnu, podnikateľmi či vedcami a investormi. Bolo dokonca podpísané aj memorandum, kde sa v prevej fáze mali plánovať konkrétne trasy. Infraštruktúra sa mala rozrásť aj do ostatných európskych miest. Podľa vyjadrenia spoločnosti malo ukončenie výstavby a uvedenie systému do prevádzky nastať roku 2020.
Prvá etapa hyperloopu mala byť v okolí Bratislavy a cena výstavby bola stanovená na 180 až 270 miliónov eur. Pri maximálnej rýchlosti by sme tak mohli byť z Bratislavy do Viedni za 8 minút a v Budapešti za 10. Znie to až neuveriteľne. Keďže je aktuálne rok 2022 a my sa žiadnym hyperloopom nepresúvame, ostáva tento plán zatiaľ iba víziou a hudbou budúcnosti. Možno s tým niektorá politická strana príde ako s úplnou novinkou vo svojej volebnej kampani. Necháme sa prekvapiť. Prejdime však do súčasnosti. Elonovi Muskovi sa to možno konečne podarilo.
Ešte úplne na začiatok by sme si mali vysvetliť čo hyperloop vlastne je. Hyperloop je jedným z najefektívnejších a najmodernejších možností prepravy. Funguje na princípe tunelov s takmer kompletným vákuom. Hyperloop je koncepčný vysokorýchlostný prepravný systém, ktorý dopraví ľudí alebo tovar prostredníctvom špeciálnych kapsúl, pohybujúcich sa v nízkotlakových tubách s využitím princípu magnetickej indukcie cez lineárne indukčné motory. Kapsuly by sa mali vznášať 0,5 až 1,3 milimetra nad vrstvou vzduchu. Do jedného podu by sa malo v business triede zmestiť 28 ľudí, v ekonomickej triede dvojnásobok. Mal by sa pohybovať priemernou rýchlosťou 970 km/h, ale maximálna rýchlosť by mohla byť až 1200 km/h.
Hyperloop testing at full-scale begins later this year.
— The Boring Company (@boringcompany) April 25, 2022
Elon Musk s nápadom výstavby hyperloopu prišiel už pred niekoľkými rokmi, ako správny vizionár. Prvá zmienka padla už v roku 2013 a prvý 8 kilometrový úsek mal byť spustený v roku 2018, čo sa nestalo až doteraz. Elon Musk sa vyjadril, že jeho firma Boring Company by tento rok mala spustiť úplné testovanie.
Podľa Elona Muska je tento typ dopravy najrýchlejším možným transportom na vzdialenosť 3.200 kilometrov, teda 2.000 míľ. Všetko čo je nad túto vzdialenosť je lepšie „využiť“ Starship, ktorá je jedinou raketou, ktorú je možné použiť viac krát a nie len raz. Starship vyvíja spoločnosť SpaceX a chce ju používať na lety medzi metropolami na celej Zemi. Boring Company sa pokúsi implementovať časti tohto systému už v najbližších rokoch. Najzásadnejšou výhodou spoločnosti je snaha o zníženie ceny a zrýchľovanie razenia tunelov. Aktuálne sa hýbu rýchlosťou 1,6 kilometra za týždeň. Stroj napreduje rýchlejšie, než jeho predchodca.
Please consider working at The Boring Company!
Our goal is to solve traffic, which plagues every major city on Earth. https://t.co/1tHNhIo7sd
— Elon Musk (@elonmusk) April 21, 2022
Prvý tunel, ktorý otvorila spoločnosť Boring Company vyzerá síce ako z iného sveta, no sľubované parametre sú zatiaľ iba na papieri. Na skúšku sa využívajú výhradne vozidlá značky Tesla (pochopiteľne) bez vodičov. Ide o zefektívnenie práce, ktorá sa vypláca.
Elon Musk taktiež povedal, že tunely sú odolné voči prírodným živlom. Dokážu sa však všetky živly pokryť? Tornáda, hurikány, prípadne aj zemetrasenia sa dajú spraviť. To nie je problém, nakoľko hlavne pri zemetraseniach s tým konštruktéri musia počítať. Najproblematickejším živlom pre tunely je určite voda, no tá sa dá taktiež riešiť. Cieľom tohto zariadenia je prekonať rýchlosť 11 kilometrov počas jedného dňa.
Najzásadnejšou metódou pre zrýchlenie razenia tunelu je použitie konštrukčných segmentov a zároveň počas samotného razenia zastaviť po 1,5 metra. Pre spoločnosť Boring Company bolo taktiež dôležitou časťou zmenšenie tunelov na priemer 3,6 metra – ideálna veľkosť pre osobné vozidlá. Pokiaľ sa dokážu naplniť stanovené ciele, tak Boring Company má na to, aby dokázali ovplyvniť svet viac, než Muskova Tesla.