Za prvé štyri mesiace tohto roka zaznamenali na Slovensku najvyššie čísla predaných nových automobilov značky Škoda, Hyundai a Toyota. Kým Škode zo známych dôvodov medziročne klesol predaj o štvrtinu, druhé dve menované značky rástli o desiatky percent. Darí sa tiež SsangYongu, naopak, veľký prepad zaznamenal Peugeot.
Už začiatkom apríla sme vás informovali o tom, že Hyundai predal v marci na Slovensku najviac áut (1026) vo svojej histórii. V apríli síce medzimesačne zaznamenal pokles o 12,81 % na 901 vozidiel, ale aj s týmto číslom sa dostal na vedúcu pozíciu. Škoda totiž v apríli dokázala predať len 881 áut, čo je o 21,69 % menej ako v marci 2022. Dôvody sú zrejmé – problémy vo výrobe pre vojnový konflikt na Ukrajine a s tým spojené výpadky v dodávkach polovodičov či káblových zväzkov značne predlžujú čakacie lehoty na nové autá. Predaj automobilov vo všeobecnosti v porovnaní s mesiacom marec 2022 klesol.
Víťaz a porazený mesiaca apríl 2022
Kým v marci sa u nás predalo 7476 vozidiel, v apríli to bolo len 6058, čo je o 18,97 % menej. Z prvej pätnástky najúspešnejších značiek rástli len dve – Citroen predal 212 áut (+ 32,50 %) a SsangYong 117 vozidiel (+120,75 %). Mesiac apríl bol veľmi nepriaznivý pre francúzske značky. Peugeot predal iba 164 áut (- 44,41 %) a Renault len 142 vozidiel (- 49,29 %). Najstabilnejšie výsledky dosahuje BMW. V marci predalo 220 vozidiel, v apríli 213 (- 3,18 %).
V porovnaní s aprílom roku 2021 je 164 Peugeotov pokles o výrazných 66,94 %. Aj Škode sa v apríli minulého roka darilo lepšie – predala 1519 vozidiel, takže medziročne zaznamenala pokles o 42 %. Medziročne klesol celý trh – kým v apríli 2021 sa u nás predalo 6787 áut, v apríli 2022 to bolo menej o 10,74 % (6058). Našli sa však aj značky, ktoré si medziročne polepšili. SsangYong predal 117 vozidiel (+ 112,73 %), Nissan 154 (+ 110,96 %), Hyundai 901 (+ 42,34 %), Toyota 642 (+ 31,29 %) a Dacia 282 (+ 31,16 %).
V porovnaní s rokom 2021 trh rastie
Za prvé 4 mesiace roku 2022 predaj automobilov u nás rástol. Predalo sa totiž 25.279 vozidiel, čo je o 13,93 % viac ako minulý rok. Najúspešnejšie značky boli Škoda (4082), Hyundai (3169), Toyota (2805), Kia (2767) a VW (1979). Medziročne za prvé 4 mesiace si najvyšší nárast predaja pripísali Nissan (+ 118,98 %), Toyota (84,42 %) a Dacia (84,05 %). Pokles o 48,40 % zaznamenal Peugeot, o 25,94 % Škoda a o 24,19 % Citroen.
Kompletné výsledky predajov top 15 značiek za mesiace január-apríl prinášame v nasledujúcej tabuľke:
Značka | 2022 | 2021 | rozdiel |
Škoda | 4082 | 5512 | – 25,94 % |
Hyundai | 3169 | 2151 | 47,33 % |
Toyota | 2805 | 1521 | 84,42 % |
KIA | 2767 | 1611 | 71,76 % |
VW | 1979 | 2037 | – 2,85 % |
Dacia | 1235 | 671 | 84,05 % |
Mercedes-Benz | 855 | 699 | 22,32 % |
Peugeot | 806 | 1562 | – 48,40 % |
BMW | 791 | 759 | 4,22 % |
Opel | 775 | 765 | 1,31 % |
Renault | 695 | 492 | 41,26 % |
Citroen | 677 | 893 | – 24,19 % |
Suzuki | 579 | 539 | 7,42 % |
Audi | 484 | 367 | 31,88 % |
Nissan | 473 | 216 | 118,98 % |