startstop

RETRO: Spyker C8, (ne)zabudnutý klenot z Holandska

Spyker je u nás azda najznámejšia značka automobilov, ktorej modely ste naživo pravdepodobne nikdy nevideli. Začiatkom tretieho milénia predstavila športiak Spyker C8 s pohonom zadných kolies a osemvalcovým motorom Audi, ktorý vynikal takmer dokonalým remeselným vypracovaním. Prečítajte si teraz text Petra Kartousa zo Stopu 3/2002.

V roku 1898 sa bratia Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerovci, vyhlásení stavitelia kočiarov, pustili do stavby koča s motorovým pohonom – automobilu. V tom istom roku, na počesť korunovácie kráľovnej Wihelmíny, postavili dodnes používaný zlatý kočiar ako vrchol svojho dovtedajšieho umenia. Ako treba, odišli v tom najlepšom, aby našli ešte lepšie. Podarilo sa. Pod značkou Spyker (kvôli lepšiemu vyslovovaniu v cudzine upravili svoje meno) sa vybrali na dobrodružnú cestu automobilových konštruktérov. V protiklade so sloganom zdobiacim chladiče ich noblesných a technicky dokonalých automobilov – “Nulla tenaci invia est via” (Pre húževnatého žiadna cesta nie je neschodná) – však zoznam svetových výrobcov obohacovalo meno Spyker len do roku 1925. Znovu sa však stalo skutočnosťou v roku 2000, kedy sa svetu predstavil Spyker C8.

Kontinentálny Rolls-Royce

Napriek svojej krátkej histórii zaznamenali automobily Spyker rad úspechov, predovšetkým v rodiacom sa automobilovom športe. Míľnikom bol model 60HP s prvým šesťvalcovým motorom na svete a prvým permanentným pohonom všetkých kolies. Druhé miesto v diaľkových pretekoch Paríž – Peking v roku 1907 vybojovalo automobilom Spyker neotrasiteľné miesto medzi svetovými výrobcami. Tak ako mnohí, ani bratia Spijkerovci však neodolali čaru letectva a v rokoch prvej svetovej vojny presedlali na toto, vo vojnovej dobe, lukratívne odvetvie. Už v roku 1919 sa však vrátili k výrobe automobilov. Určené zvlášť pre kráľovské rodiny boli ich luxusné modely silnými individualitami ako v charaktere, tak v kvalite či stvárnení požiadaviek toho ktorého monarchu. Vrcholom produkcie bol model C4, poháňaný nemeckým motorom Maybach, ktorý si vyslúžil nielen prezývku “kontinentálny Rolls-Royce”, ale v roku 1922 zdolal aj dovtedy platný rekord okruhu v Brooklands priemernou rýchlosťou 119 km/h, pri jazde na dvakrát 12 hodín nazývanej “double-twelve”.

Renesancia značky vyzerala sľubne

A to je tiež názov modelu, ktorým sa Spyker prezentoval v roku 2001 na autosalóne vo Frankfurte. Double 12 je pretekársky automobil odkrývajúci najvyššie ambície tvorcov, ktorí za vznikom týchto automobilových klenotov stoja. Entuziastický inžinier Maarten de Bruijn a ako to už býva, obchodník Victor Muller. Prvý z nich začal na realizácii svojho sna pracovať v roku 1990. Úvodným krokom k vlastnému špičkovému superšportu bol model Silvestris s centrálne naprieč uloženým V8 Audi. Od roku 1997, keď do hry vstúpil Muller, však už boli hotové plány na limitovanú produkciu vrcholových automobilov súčasnej produkcie pod znovuzrodenou značkou Spyker. Svetlo sveta uzrel prvý automobil z Holandska v roku 2000 na autosalóne vo Veľkej Británii. Po otvorenom Spykeri nasledovalo v roku 2001 kupé Laviolette.

Množstvo dizajnových odkazov na leteckú históriu

Spyker C8 je špičkový superšport s klasickou koncepciou s motorom pred zadnou nápravou a pohonom zadných kolies. Čo zaujme najviac, je jeho dizajn, ktorému napriek kompaktným rozmerom nechýba harmónia. Naviac jediný detail tohto automobilu nezostal bez osobitného originálneho stvárnenia. Automobil plný lešteného hliníka, jemnej kože Conolly a jemne prepracovaných komponentov pripomína viac dielo sochára či klenotníka ako dielo automobilového konštruktéra. Hoci krátka, práve letecká história značky sa na štýle dizajnu podpísala najviac. Vlastný patentovaný tvar diskov kolies a volantu s výplňou v tvare leteckej vrtule, sú tie najvyšperkovanejšie. Nemenej úžasu však vyvoláva aj prístrojová doska s analógovými prístrojmi navodzujúca atmosféru starých lietadiel a špeciálny mechanizmus páky radenia prevodových stupňov.

Bez zapnutia bezpečnostných pásov nenaštartuje

Prevodovka je šesťstupňová značky Getrag, za príplatok so sekvenčným radením. Výkon špičkového štvorlitrového vidlicového osemvalca Audi prenáša na zadné kolesá. Výkon motora rovnako ako nastavenie podvozku s tlmičmi Koni s charakteristikou F1 sú ladené individuálne podľa požiadaviek budúceho majiteľa. Štandardom je rýchlosť 300 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. To umožňuje extrémne ľahká a pevná hliníková konštrukcia a ručne vyrábané panely karosérie. Tá pozostáva z dverí patentovaných jednoduchých kĺboch, elektricky vyklápajúcich dvere dohora vpred, z jednodielnej kapoty odkrývajúcej spolu s blatníkmi a rovnako skonštruovaného krytu motora s integrovanými zadnými blatníkmi.

Spyker C8 je vybavený vlastnou bezpečnostnou elektronickou kartou. Tá na vzdialenosť 3 metre aktivuje elektronické okruhy a umožní bez kľúčika zapaľovania naštartovať. Manažment motora vyvinutý v spolupráci s anglickou firmou Motec umožňuje nielen zvýšenie štandardného výkonu motora zo 400 na 450 koní, ale jeho redukovanie, ak by za volantom sedel menej skúsený vodič. K bezpečnosti tiež prispieva kontrola zapnutia štvorbodových bezpečnostných pásov, bez čoho nie je možné motor naštartovať.

Komentár na záver:

Výnimočných automobilov, ku ktorým ich tvorcovia pristupujú ako k umeleckému dielu, je veľmi málo. Spyker bol jedným z nich, no bohužiaľ, doplatil na veľmi zlý manažment. Prakticky od začiatku svojho znovuzrodenia začiatkom tretieho tisícročia sa stýkal s finančnými problémami. Najprv automobilku finančné vyčerpala účasť v F1 a posledným klincom do rakvy bola zlá akvizícia so švédskou značkou Saab. Aj keď sa v roku 2020 zdalo, že by Spyker mohli oživiť ruskí investori, z obchodu napokon nič nebolo a plány značky sú veľmi nejasné. Pritom potenciál sa v nej určite ukrýva, veď už v roku 2006 odhalil koncept luxusného SUV s parametrami športového vozidla, ktorý dostal meno D12. V tom čase však ešte nikto netušil, že o veľké luxusné SUV bude o 15 rokov taký záujem a tento model tak na svoje sériové prevedie stále iba čaká.  

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=uzwXmPuSFNc]

Exit mobile version