Domov SPRÁVY News Škoda Afriq – pretekársky špeciál postavený študentami, ktorý premieňa vzduch na litre...

Škoda Afriq – pretekársky špeciál postavený študentami, ktorý premieňa vzduch na litre vody

25 študentov počas dvoch rokov pracovalo na vývoji a výrobe pretekárskeho špeciálu postaveného na základoch modelu Kamiq, s pohonným ústrojenstvom Octavie 4×4 a jedným inovatívnym prvkom.

Škoda AFRIQ - za volantom študentského Rally Dakar špeciálu

Od školského roku 2013/14 je žiacke vozidlo Škoda Stredného odborného učilišťa ŠKODA AUTO pre študentov jednou z hlavných udalostí ich štúdia. S podporou učiteľov a odborníkov zo všetkých oblastí podniku žiaci navrhujú a vyrábajú svoj vlastný automobil. Škoda Afriq je v poradí už ôsmym žiackym vozidlom. Na jeho výrobe sa podieľalo 25 žiakov. Tento rok ide o pretekársku verziu mestského SUV Kamiq, ktorá na prvý pohľad vyvoláva asociácie s Rally Dakar.

Okrem odborníkov z oddelení vývoja, dizajnu a výroby, v tomto roku poskytli žiackemu vozidlu rozsiahlejšiu podporu ako kedykoľvek predtým aj experti zo Škoda Motorsport. Vývoj a výroba žiackeho auta zvyčajne trvá jeden školský rok, no kvôli pandémii a s tým spojeným obmedzeniam sa tento čas natiahol na dva roky.

Dvetisíc hodín práce

Výroba automobilu trvala žiakom štyri mesiace a zabrala celkovo asi 2 000 hodín. Karoséria modelu Kamiq prešla rozsiahlymi úpravami. Zadné dvere boli zvarené a blatníky, podbehy kolies a nárazníky dvojdverového modelu Afriq boli tým pádom zväčšené. Posilnené bolo tiež odpruženie. Množstvo času zabrali úpravy nutné pre integráciu pohonu všetkých kolies z vozidla Octavie 4×4. Samotnú karosériu museli študenti vytmeliť, upraviť všetky hrany a všetky škáry vyplniť tak, aby bolo možné karosériu dokonale vytvarovať.

Odborníci zo ŠKODA Motorsport odovzdali žiakom svoje technické znalosti a poskytli im vybavenie, medzi ktoré patria prídavné predné svetlomety, ventilačná klapka, rýchlo uzávery prednej kapoty a piate dvere s integrovaným spojlerom, ktoré pochádzajú z Fabie Rally2 evo. Aj v interiéri sa nachádza množstvo prvkov z tohto rely špeciálu, napríklad dve kamery s mikrofónmi, volant, palubná doska, šesťbodové bezpečnostné pásy alebo pretekárske sedadlá.

Rovnako ako továrenská Fabia Rally2 evo má Afriq lakovanie bielou farbou a farebné polepy v klasickom pretekárskom štýle, ktoré žiaci navrhli spolu s tímom ŠKODA Design. Športový vzhľad zvýrazňujú 15″ kolesá OZ Racing. Vonkajšie rozmery sú 4362 x 1870 x 1570 mm. Rázvor má 2 649 mm, svetlá výška je 190 mm.

Vytváranie pitnej vody zo vzduchu

Špeciálnym prvkom vozidla je inovatívny generátor vody izraelskej firmy Watergen, ktorý získava pitnú vodu z okolitého vzduchu. Vo vozidle je tak vždy k dispozícii pitná voda, ktorá je čerstvá, filtrovaná, mineralizovaná, zdravotne ošetrená a celkom nezávislá od okolia. Táto technológia bola integrovaná s podporou ŠKODA AUTO DigiLab a interného programu InnoPOC slúžiaceho na overovanie inovatívnych technológií. ŠKODA AUTO DigiLab Israel spolu s Inno-tímom túto technológiu preskúmal, otestoval a následne ju odporučil k možnému využitiu.

Proces získavania vody zo vzduchu prebieha v štyroch krokoch. Ventilátor najskôr nasaje vzduch a zabudovaný filter z neho potom odstráni prach a nečistoty. Vyčistený vzduch prechádza tepelným výmenníkom GENius, kde kondenzuje na vodu. Takto získaná voda potom prechádza kaskádovým filtrom, v ktorom sa ďalej čistí a mineralizuje. Počas tohto procesu UV svetlo ničí mikroorganizmy a rozkladá škodlivé chemické látky. Voda sa následne uchováva v zásobníku, kde nepretržite cirkuluje. Aj tu UV svetlo ničí zvyšné vírusy a baktérie.

Nádržka na vodu je umiestnená na ľavej strane pri zadných dverách v rovnakom boxe ako filtrácia vody, mineralizácia a UV čistič. Držiak na téglik, miesto čapovania vody a kontrolný displej sú spojené do jedného celku a pripojené k palubnej doske. Stlačením tlačidla tečie voda do téglika až do okamihu, kým užívateľ jej prívod nezastaví. Súčasne sa na displeji zobrazuje aktuálny stav nádržky na vodu, teplota a vlhkosť vzduchu. Hlavná jednotka s ventilátorom, vzduchovým filtrom, výmenníkom tepla GENius, kondenzátorom a kompresorom je umiestnená za sedadlami. Celý systém je do vozidla plne integrovaný a podľa vonkajších podmienok, ako sú teplota a vlhkosť vzduchu, dokáže získať až 20 litrov pitnej vody denne.

Pohon z Octavie 4×4

Motor a prevodovka pochádzajú z modelu Škoda Octavia 4×4. Štvorvalec 2,0 TSI má výkon 140 kW (190 k) a maximálny krútiaci moment 320 Nm. O prenos hnacej sily na všetky kolesá sa stará automatická sedemstupňová prevodovka DSG. Výfukový systém bol prispôsobený novému motoru a upravenému podvozku. Pre potreby zabudovania väčšieho motora muselo byť upravené uchytenie prednej nápravy a uloženie motora i prevodovky. Okrem toho bola namontovaná nová viacprvková zadná náprava. Škoda Afriq má pohotovostnú hmotnosť 1350 kg.

Škoda AFRIQ - za volantom študentského Rally Dakar špeciálu

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRolls Royce Boat Tail – symbol luxusu, personalizácie a najmä výnimočnosti
Nasledujúci článokTEST Volkswagen Taigo 1.0 TSI – veľa muziky za málo peňazí?
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.