25 študentov počas dvoch rokov pracovalo na vývoji a výrobe pretekárskeho špeciálu postaveného na základoch modelu Kamiq, s pohonným ústrojenstvom Octavie 4×4 a jedným inovatívnym prvkom.
Od školského roku 2013/14 je žiacke vozidlo Škoda Stredného odborného učilišťa ŠKODA AUTO pre študentov jednou z hlavných udalostí ich štúdia. S podporou učiteľov a odborníkov zo všetkých oblastí podniku žiaci navrhujú a vyrábajú svoj vlastný automobil. Škoda Afriq je v poradí už ôsmym žiackym vozidlom. Na jeho výrobe sa podieľalo 25 žiakov. Tento rok ide o pretekársku verziu mestského SUV Kamiq, ktorá na prvý pohľad vyvoláva asociácie s Rally Dakar.
Okrem odborníkov z oddelení vývoja, dizajnu a výroby, v tomto roku poskytli žiackemu vozidlu rozsiahlejšiu podporu ako kedykoľvek predtým aj experti zo Škoda Motorsport. Vývoj a výroba žiackeho auta zvyčajne trvá jeden školský rok, no kvôli pandémii a s tým spojeným obmedzeniam sa tento čas natiahol na dva roky.
Dvetisíc hodín práce
Výroba automobilu trvala žiakom štyri mesiace a zabrala celkovo asi 2 000 hodín. Karoséria modelu Kamiq prešla rozsiahlymi úpravami. Zadné dvere boli zvarené a blatníky, podbehy kolies a nárazníky dvojdverového modelu Afriq boli tým pádom zväčšené. Posilnené bolo tiež odpruženie. Množstvo času zabrali úpravy nutné pre integráciu pohonu všetkých kolies z vozidla Octavie 4×4. Samotnú karosériu museli študenti vytmeliť, upraviť všetky hrany a všetky škáry vyplniť tak, aby bolo možné karosériu dokonale vytvarovať.
Odborníci zo ŠKODA Motorsport odovzdali žiakom svoje technické znalosti a poskytli im vybavenie, medzi ktoré patria prídavné predné svetlomety, ventilačná klapka, rýchlo uzávery prednej kapoty a piate dvere s integrovaným spojlerom, ktoré pochádzajú z Fabie Rally2 evo. Aj v interiéri sa nachádza množstvo prvkov z tohto rely špeciálu, napríklad dve kamery s mikrofónmi, volant, palubná doska, šesťbodové bezpečnostné pásy alebo pretekárske sedadlá.
Rovnako ako továrenská Fabia Rally2 evo má Afriq lakovanie bielou farbou a farebné polepy v klasickom pretekárskom štýle, ktoré žiaci navrhli spolu s tímom ŠKODA Design. Športový vzhľad zvýrazňujú 15″ kolesá OZ Racing. Vonkajšie rozmery sú 4362 x 1870 x 1570 mm. Rázvor má 2 649 mm, svetlá výška je 190 mm.
Vytváranie pitnej vody zo vzduchu
Špeciálnym prvkom vozidla je inovatívny generátor vody izraelskej firmy Watergen, ktorý získava pitnú vodu z okolitého vzduchu. Vo vozidle je tak vždy k dispozícii pitná voda, ktorá je čerstvá, filtrovaná, mineralizovaná, zdravotne ošetrená a celkom nezávislá od okolia. Táto technológia bola integrovaná s podporou ŠKODA AUTO DigiLab a interného programu InnoPOC slúžiaceho na overovanie inovatívnych technológií. ŠKODA AUTO DigiLab Israel spolu s Inno-tímom túto technológiu preskúmal, otestoval a následne ju odporučil k možnému využitiu.
Proces získavania vody zo vzduchu prebieha v štyroch krokoch. Ventilátor najskôr nasaje vzduch a zabudovaný filter z neho potom odstráni prach a nečistoty. Vyčistený vzduch prechádza tepelným výmenníkom GENius, kde kondenzuje na vodu. Takto získaná voda potom prechádza kaskádovým filtrom, v ktorom sa ďalej čistí a mineralizuje. Počas tohto procesu UV svetlo ničí mikroorganizmy a rozkladá škodlivé chemické látky. Voda sa následne uchováva v zásobníku, kde nepretržite cirkuluje. Aj tu UV svetlo ničí zvyšné vírusy a baktérie.
Nádržka na vodu je umiestnená na ľavej strane pri zadných dverách v rovnakom boxe ako filtrácia vody, mineralizácia a UV čistič. Držiak na téglik, miesto čapovania vody a kontrolný displej sú spojené do jedného celku a pripojené k palubnej doske. Stlačením tlačidla tečie voda do téglika až do okamihu, kým užívateľ jej prívod nezastaví. Súčasne sa na displeji zobrazuje aktuálny stav nádržky na vodu, teplota a vlhkosť vzduchu. Hlavná jednotka s ventilátorom, vzduchovým filtrom, výmenníkom tepla GENius, kondenzátorom a kompresorom je umiestnená za sedadlami. Celý systém je do vozidla plne integrovaný a podľa vonkajších podmienok, ako sú teplota a vlhkosť vzduchu, dokáže získať až 20 litrov pitnej vody denne.
Pohon z Octavie 4×4
Motor a prevodovka pochádzajú z modelu Škoda Octavia 4×4. Štvorvalec 2,0 TSI má výkon 140 kW (190 k) a maximálny krútiaci moment 320 Nm. O prenos hnacej sily na všetky kolesá sa stará automatická sedemstupňová prevodovka DSG. Výfukový systém bol prispôsobený novému motoru a upravenému podvozku. Pre potreby zabudovania väčšieho motora muselo byť upravené uchytenie prednej nápravy a uloženie motora i prevodovky. Okrem toho bola namontovaná nová viacprvková zadná náprava. Škoda Afriq má pohotovostnú hmotnosť 1350 kg.