Krátko po predstavení Škody Afriq (s ktorou sme sa aj zviezli, VIDEO si pozrite TU) tu máme ďalší automobil inšpirovaný púštnou rally. Nejde však o žiadny súťažný špeciál, ktorý by sme mohli vidieť na pretekoch, ale o koncept, ktorý má podporiť uvedenie hybridného pohonu v modeli Juke v lete tohto roka. Koncept totiž pod karosériou ukrýva rovnaký pohon, aký bude mať aj produkčný mestský crossover.
Dizajnovo vychádza Nissan Juke Hybrid Rally z ikonického modelu 240Z, ktorý pred viac ako polstoročím úspešne súťažil v púštnych rally. Najviditeľnejšou úpravou sú zväčšené podbehy kolies, do ktorých sa zmestili terénne 16-palcové pneumatiky s rozmermi 265/70 R16. Svetlá na kapote a na streche, čierna kapota či zväčšené čierne kolesá sú vizuálnou poctou súťažnému vozidlu z roku 1971. Koncept má namontované zosilnené odpruženie s dlhým zdvihom pre lepšiu stabilitu v náročnom teréne.
Vnútri už tradične chráni posádku ochranný rám spevňujúci karosériu. Zadné sedadlá vystriedali rezervné kolesá, posádka sedí v škrupinových sedadlách so štvorbodovými bezpečnostnými pásmi. Pilot má k dispozícii hydraulickú ručnú brzdu s vysoko položenou
rukoväťou, interkom pre komunikáciu so spolujazdcom a hasiaci prístroj.
Nie je to žiadne delo, ale…
Na pohon Nissan Juke Hybrid Rally teda slúži hybridná sústava, ktorá sa v tejto podobe predstaví aj pod útrobami sériového modelu Juke. Pôjde o hybridný pohon pozostávajúci z novej generácie 1,6-litrového benzínového motora, vyvinutého pre prácu v hybridnom hnacom ústrojenstve. Produkuje výkon 69 kW (94 k) a krútiaci moment 148 Nm. V elektrickej časti hybridného pohonu dodal Nissan hlavný elektromotor s výkonom 36 kW (49 k) a krútiacim momentom 205 Nm, zatiaľ čo Renault prispel 15 kW vysokonapäťovým štartér generátorom 1,2 kWh, vodou chladenou batériou a multimódovou automatickou prevodovku.
Prevodovka na zníženie trenia používa zubové spojky namiesto bežných
synchronizačných prevodov na radenie 4 prevodových stupňov spaľovacieho motora a 2
prevodové stupne elektromotora. Okrem toho nepoužíva spojku. Všetky štarty vozidla sú 100% elektrické a 2 elektromotory sa používajú v kombinácii na synchronizáciu prevodových stupňov, čím sa zabezpečuje plynulé zrýchlenie.
Počas testovania inžinieri Nissanu dosiahli 80 % mestskej jazdy v elektrickom režime s krátkymi hybridnými fázami na dobitie batérie pred návratom do elektrického režimu. Juke Hybrid vždy štartuje na 100 % v elektrickom režime a na elektrinu dokáže jazdiť do rýchlosti 55 km/h. Tak ako hybridné Renaulty, aj Juke bude mať tlačidlo EV prepínajúce pohonné ústrojenstvo do čisto elektrického režimu (samozrejme v prípade, ak bude batéria dostatočne nabitá). Rovnako ako Leaf, aj Juke Hybrid bude vybavený systémom Nissan e-Pedal, ktorý po aktivácii umožňuje ovládať auto jedným pedálom. Spotreba paliva sa očakáva v kombinovanom cykle na úrovni 5,2 l/100 km.
Kde sa nachádza pretekársky Nissan 240Z?
Pôvodný model 240Z poháňal 2,4-litrový radový šesťvalec s výkonom 210 koní, ktorý
poháňal zadné kolesá. Vozidlo bolo v roku 2013 zreštaurované do výborného
stavu a je súčasťou zbierky kultúrneho dedičstva spoločnosti Nissan, ktorá sa nachádza v
meste Zama, neďaleko globálnej centrály Nissan v japonskej prefektúre Kanagawa.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=I2uUcG2cOMo]