Nemecká automobilka BMW oficiálne predstavila najnovšiu generáciu svojho kompaktného crossoveru X1 a jeho plne elektrifikovanej verzie iX1.
Najnovšia generácia ide v koľajách svojho predchodcu a zachováva si proporcie malého auta vhodného na mestské jazdenie. Hlavnými poznávacími znakmi vozidla sú masívne ľadvinky, ktoré pochopiteľne medzigeneračne narástli a sú o čosi hranatejšie. Ako sme spomínali včera pri úniku fotografií, novinka disponuje už novým full-LED svetelným podpisom.
Vo všetkých smeroch X1 / iX1 pripomínajú svojich väčších bratov SAV BMW X3 a X5. Zadnej časti dominuje strešný spojler, ktorý opticky predlžuje líniu strechy s jemným klesaním a dodáva tak vozidlu potrebnú eleganciu a športovosť. Prepracované boli taktiež aj zadné svetlá vedúce od blatníkom až k piatym dverám. BMW X1 to hrá na aerodynamickú špičku vo svojom segmente, o čom hovorí aj aerodynamický koeficient na hodnote 0,26.
Rozdielom medzi spaľovacím BMW X1 a čisto elektrickým BMW iX1 budú prevažne vizuálne doplnky. Ako inak, medzi tie najvýraznejšie sa radia práve modré doplnky v maske chladiča, na prednom a zadnom nárazníku a tiež na lemoch prahov. Aj včerajšie fotografie hovorili o doplnkovej výbave M Sport, ktorá sa dokáže odlíšiť od klasickej nenápadnej verzie. Štandardne bude vozidlo obuté na 17“ kolesách, siahnuť však budete môcť aj po 20“ kolesách.
Interiér po novom
V porovnaní s predchodcom je novinka o 53 mm dlhšia (4.500 mm), 24 mm širšia (1.845 mm) a 44 mm vyššia (1.642 mm). Rázvor sa taktiež natiahol o 22 mm na celkových 2.692 mm, čo ponúkne pasažierom na zadnej lavici viac priestoru. Vďaka nárastu sa zväčšil aj objem kufra, ktorý je štandardne 540 litrov a po sklopení zadných sedadiel vie byť až 1.600 litrov. Pomer sklápania 40:20:40 ostal zachovaný.
Interiéru dominuje stredový panel s novým systémom iDrive OS8, s podporou Apple CarPlay / Android Auto. Kábel k pripojeniu nebude potrebný, bude stačiť pripojiť sa bezdrôtovo. Volič prevodovky sa premiestnil trošku inam ako sme zvyknutí, na vyvýšené miesto konzoly medzi šoférom a spolujazdcom. Presne tak ako je tomu v BMW radu 2 Active Tourer.
Pri všetkých variantom BMW X1 / iX1 je použitá modulárna viacprvková náprava, ktorá hovorí o najlepších predpokladoch k športovému štýlu jazdenia. Flexibilná konštrukcia pomáha zadnému rámu nápravy BMW X1 prispôsobiť sa rôznym typom pohonov. V prípade BMW iX1 xDrive 30 a plug-in hybridov novinka disponuje špeciálnym uchytením elektrickej jednotky.
Do ponuky prichádza aj adaptívny M podvozok so selektívnym tlmičmi, ktoré budú pri modely VBMW iX1 xDrive 30 už súčasťou základnej výbavy. Súčasťou adaptívneho M podvozku pri všetkých variantoch je aj športové riadenie.
Na aké motorizácie sa môžeme tešiť?
Novinka BMW X1 bude na trh uvedená s dvoma benzínovými a dvoma dieselovými pohonmi s použitou technológiou TwinPower Turbo. Všetky motorizácie budú spriahnuté so sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou Steptronic. Na výber bude taktiež aj z pohon, či už prednej nápravy ale taktiež aj pohonom všetkých štyroch kolies xDrive.
V ponuke tak bude radový trojvalec sDrive18i s výkonom 100 kW / 136 koní a krútiacim momentom 230 Nm s pohonom výlučne prednej nápravy. Radový štvorvalec bude v ponuke pre verziu xDrive23i s výkonom 150 kW / 204 koní a krútiacim momentom 320 Nm, s pohonom všetkých štyroch kolies a mild-hybridnou technológiou.
Pre dízlových fanúšikov si BMW pripravilo dva štvorvalce a to. X1 sDrive18d s výkonom 110 kW / 150 koní a krútiacim momentom 360 Nm a X1 xDrive23d s výkonom 155 kW / 210 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Na jeseň sa očakáva príchod plug-in hybridne verzie X1 xDrive30e a čisto elektrické BMW iX1 xDrive30.
Srdcom plug-in hybridov je 1,5-litrový trojvalec s maximálnym výkonom 130 kW. Kombinovaný výkon verzie xDrive25e je 180 kW s maximálnym krútiacim momentom 477 Nm. Najvýkonnejšia verzia X1 xDrive30e ponúkne až 240 kW a taktiež 477 Nm. Slabšia verzia prejde na nabite od 80 do 89 kilometrov, výkonnejšia to zvládne od 78 do 89 kilometrov.
Čisto elektrické BMW iX1 xDrive30 bude mať dvojicu elektromotorov – každý na jednej náprave. Kombinovaný výkon motorov bude 230 kW s krútiacim momentom 494 Nm. Súčasťou pohonného systému eDrive je batéria s kapacitou 64,7 kWh. Podľa tabuľky WLTP by novinka mala jazdiť za priemernú spotrebu 17,3 až 18,4 kWh na 100 kilometrov s maximálnym dojazdom 413 až 438 kilometrov. Nabitie batérie z 10 na 80 percent bude novinke trvať 29 minút.