Politici, regulátori a odborníci na národnej aj európskej úrovni doteraz venovali pozornosť najmä znečisteniu ovzdušia z výfukových plynov. To však predstavuje len jednu časť vplyvu vozidiel na kvalitu ovzdušia. Podľa niekoľkých štúdií sa očakáva, že v najbližších rokoch má množstvo tuhých znečisťujúcich látok z bŕzd a pneumatík prekonať pevné častice z výfukových plynov. O probléme informuje EURACTIV.
Emisie z bŕzd a pneumatík vznikajú tak, že v dôsledku trenia medzi vozovkou a gumou pneumatík či pohybom brzdových doštičiek dochádza k odlamovaniu malých častíc. Tie sa následne zmiešavajú s inými zvyškami na cestách a vytvárajú takzvaný „cestný prach“. Následne pri prejazde áut po ceste sa tento prach vznáša vo vzduchu, čím sa zvyšuje pravdepodobnosť vdýchnutia. Miniatúrna veľkosť jemných častíc, ktoré sú približne 30-krát menšie ako ľudský vlas, im umožňuje preniknúť hlbšie do dýchacieho systému a poškodiť pľúcne tkanivo.
Dlhodobé vystavenie zvýšeným hladinám jemného prachu preukázateľne zvyšuje riziko srdcových ochorení, mozgovej príhody, rakoviny pľúc a ochorení dýchacích ciest. Môže tiež viesť k poruchám reprodukčného a centrálneho nervového systému. V spoločnej správe OECD a Európskej únie z roku 2020 sa uvádza, že v roku 2018 bolo v rámci EÚ až 346 tisíc úmrtí spôsobených časticami jemného prachu. Hoci sa elektromobily považujú za riešenie na celý rad environmentálnych problémov, v otázke pevných častíc je ich príspevok otázny. Niektoré štúdie naznačujú, že by problém dokonca mohli zhoršiť.
Na obed jedna kreditka týždenne
Ako všetci veľmi dobre vieme, elektromobily sú pre vysokú hmotnosť batérie ťažšie ako vozidlá so spaľovacími motormi. Štúdie naznačujú, že elektromobily produkujú až o 8 % viac jemného prachu ako porovnateľné spaľovacie autá. Deje sa to aj napriek tomu, že elektrické vozidlá využívajú rekuperačné brzdenie, ktoré znižuje potrebu zošliapnuť brzdový pedál. Okrem toho, že častice škodia kvalite ovzdušia, obsahujú tiež mikroplasty, ktoré sa z diaľnic a ciest môžu presunúť do okolitých oblastí. Prenikajú tiež do vody a potravín. Celosvetová štúdia z roku 2019, ktorú vypracoval Svetový fond na ochranu prírody ukazuje, že ľudia môžu týždenne zjesť až päť gramov plastov. Je to ako by ste každý týždeň na nedeľný obed zjedli kreditnú kartu.
EÚ preto uvažuje o samostatných predpisoch a reguláciách pre pneumatiky, ktoré by problém aspoň čiastočne riešili. Je však nepravdepodobné, že by sa ich podarilo v najbližších dvoch rokoch presadiť. Výrobcovia pneumatík sa proti pripravovaným reguláciám ohradili. Tvrdia, že vedecký konsenzus o súvislosti medzi škodlivými mikroplastami a pneumatikami nie je jednoznačný.
Emisie brzdových doštičiek môžu vyriešiť nové technológie
Brzdový prach by mohol byť znižovaný novými technológiami. Napríklad francúzska spoločnosť Tallano vyvinula technológiu, ktorá odsáva prach z brzdových doštičiek do filtra predtým, ako sa uvoľní do vzduchu. Podľa výrobcov tohto produktu možno zabrániť až 90 % emisií z bŕzd. Technické riešenie bude možné aplikovať nielen pre osobné automobily, aj aj pre električky či vlaky.
Vzhľadom na vážne dopady jemného prachu sa očakáva, že nadchádzajúce normy EÚ týkajúce sa emisií z automobilov, známe ako Euro 7, ktoré budú predstavené už v júli, budú zahŕňať okrem emisií z výfukových plynov aj emisie z brzdových doštičiek.
Ako funguje zahraničný roaming na nabíjanie elektromobilov od ZSE? Pozrite si video:
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=shq2-QizPNA]
[…] Elektromobily environmentálne problémy nevyriešia. V TOMTO ich zhoršujú […]