V čase vysokých cien pohonných hmôt a rastúceho počtu elektromobilov v portfóliách modelov jednotlivých automobiliek môže byť téma dojazdu pre mnohých motoristov mimoriadne aktuálna.
Vybrali sme 4 jazdené autá do 15-tisíc eur, ktoré vynikajú nízkou spotrebou v reálnom svete a umožnia vám prejsť na jedno natankovanie viac než 1000 km aj pri nie úplne ľahkej nohe na plyne.
Renault Clio V 1,5 dCi
Piata generácia Renaultu Clio sa niekoľko mesiacov po uvedení na trh predávala aj so známym dieselovým štvorvalcom 1,5 dCi kombinovaným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. U nás sa dala kúpiť len jeho silnejšia, 115-koňová verzia. V zahraničí nájdete aj 86-koňový variant a zrejme aj po ňom sa budete musieť poobzerať. Silnejších verzií sa totiž predalo extrémne málo a keďže ide o relatívne nový model (modelový rok 2020), tak ich v inzercii prakticky ani nenájdete. Majiteľom sa ani nečudujeme, pretože voľbou naftového Clia vyhrali parádny jackpot. V garáži majú šikovné malé auto s vyspelým, komfortným podvozkom, príjemným interiérom a mimoriadne úsporným motorom.
Počas nášho redakčného testu sme s Cliom absolvovali cestu z Bratislavy do Komárna s priemernou spotrebou 3,2 l/100 km. Aj na diaľnici pri rozumnej rýchlosti sa zmestíte do 4 litrov, koniec koncov priemerná spotreba na konci nášho týždňového testu bola 4,2 l/100 km. Toto Clio má síce iba 39-litrovú nádrž, ale bez väčších problémov teda viete na jedno natankovanie prejsť niečo vyše 1000 kilometrov.
Pokračovanie na ďalšej strane
Volvo C30 DRIVe 1,6 D
Volvo C30 sa vymyká všetkým konvenciám, ale pri súčasných cenách pohonných hmôt by mohlo zažiť svoju vlastnú renesanciu. V roku 2009 Volvo uviedlo na trhu verziu DRIVe, ktorá mala v čase vrcholiacej finančnej krízy ponúknuť zákazníkom univerzálny automobil s nízkymi prevádzkovými nákladmi. Srdcom auta je vznetový štvorvalec s objemom 1,6 litra a výkonom 109 koní. Krútiaci moment 240 Nm prenáša na predné kolesá päťstupňová manuálna prevodovka. Volvo v tabuľkách uvádzalo priemernú spotrebu 4,5 litra. Mimo mesta dokáže jazdiť aj úspornejšie. Napríklad v našom vtedajšom redakčnom teste sme s ním dokázali sme skresať spotrebu pod 3 l/100 km. Na rozdiel od súčasného trendu znižovania objemu palivových nádrží má toto Volvo ešte poctivú, 52-litrovú nádrž, takže pri svojom nízkom apetíte sa opäť bez väčších problémov zastavíte pri tankovacom stojane po prejdení vyše 1000 km.
Pokračovanie na ďalšej strane
BMW 520d
Naftový štvorvalec od BMW, známy pod označením 20d, sa tu musí objaviť. Väčšinou ide o základnú motorizáciu daného modelu, ale pokiaľ sa v premávke nepotrebujete pretekať, ide vždy o mimoriadne racionálnu voľbu. Obzvlášť s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá je podstatne menej smädná ako automat. V podobe BMW radu 5 tu máte klasický sedan s veľkým vnútorným i batožinovým priestorom, perfektnou pozíciou za volantom a čitateľné jazdné vlastnosti s pohonom zadných kolies. Stovky diaľničných kilometrov zvládne prejsť so spotrebou okolo 5-6 l/100 km. Keďže palivová nádrž má objem 70 litrov, 1000 km najazdíte bez toho, aby ste medzi tým museli financovať ropné spoločnosti. Ak cestujete veľa a často, len veľmi málo automobilov bude lepšou voľbou, než táto.
Pokračovanie na ďalšej strane
VW Passat 1,6 TDI BlueMotion
Azda najznámejší automobil s dlhým dojazdom. Na internete nie je žiadny problém nájsť zadokumentované prípady, kedy ich majitelia prešli na jedno natankovanie vyše 2000 km. Samozrejme, na podobné prejdenie vzdialeností sa potrebujete pohybovať s relatívne rovinatej krajine a ísť ideálne okolo 70-80 km/h. No aj v skutočnom svete dokáže jazdiť tento Passat mimoriadne úsporne. Pomáha mu k tomu dobre sprevodovaná šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá napríklad pri rýchlosti 130 km/h točí iba 2000 ot./min. Spotreba na diaľnici sa tak pohybuje okolo 5 l/100 km, na okresných cestách ešte oveľa menej. Keďže nádrž má objem poctivých 70 litrov, s týmto Passatom na čerpacie stanice rozhodne nemusíte chodiť často. Auto bolo obľúbeným firemným vozidlom, takže ojazdených kusov nájdete dostatok a za dobré ceny. Motor má výkon 105 koní a krútiaci moment 250 Nm. Dynamikou je plne porovnateľné s ostatnými vozidlami v tomto výbere.
Ak Vás zaujíma, akú reálnu spotrebu majú ďalšie jazdené autá, odporúčame vám si prečítať náš starší článok TU.