startstop

Použité akumulátory z Audi e-tron pomôžu ženám v Indii. Ako?

Finančný kapitál Audi Environmental Foundation umožní nemecko-indickému start-upu Nunam elektrifikovať najobľúbenejší dopravný prostriedok v Indii. Čiastočne sa tým vyriešia problémy životnosti akumulátorov v osobných vozidlách a posilnia sa tým pracovné príležitosti indických žien. 

Primárnym cieľom start-upu je vyvinúť spôsoby využitia starých batérií ako systémov na ukladanie energie druhej životnosti, čím sa predĺži ich životnosť a zároveň sa efektívnejšie využijú zdroje. E-rikše budú poháňané použitými batériovými modulmi, ktoré strávili svoj prvý život v Audi e-tron. „Staré batérie sú stále extrémne výkonné,“ hovorí spoluzakladateľ Nunamu Prodip Chatterjee. „Pri správnom používaní môžu mať batérie druhej životnosti obrovský vplyv a pomáhajú ľuďom v náročných životných situáciách zarobiť si peniaze a získať ekonomickú nezávislosť. To všetko udržateľným spôsobom.“

E-rikše poháňané batériami druhej životnosti by sa mohli prvýkrát vydať na cesty v Indii začiatkom roka 2023. Tam ich sprístupnia neziskovej organizácii. Najmä ženy budú môcť využívať plne elektrické rikše na prepravu svojho tovaru na trh za účelom predaja, a to všetko bez potreby sprostredkovateľov.

E-rikše nie sú ničím novým, ale…

Elektricky poháňané rikše dnes na indických cestách nie sú ničím neobvyklým, no často jazdia na olovené batérie, ktoré majú relatívne krátku životnosť a často nie sú správne likvidované. „E-rikše majú ideálnu ekologickú účinnosť,“ hovorí 31-ročný Chatterjee. „Vďaka batérii s vysokou energetickou hustotou a relatívne nízkej hmotnosti vozidla nemusí byť elektromotor mimoriadne výkonný. Vodiči rikší v Indii totiž necestujú ani rýchlo, ani ďaleko.

Vodiči rikší zároveň nabíjajú svoje vozidlá predovšetkým elektrinou z verejnej siete, ktorá má v Indii vysoký podiel uhoľnej energie. Aj na to má Nunam riešenie. Rikše Audi sa nabíjajú pomocou energie zo solárnych nabíjacích staníc. Solárne panely sú umiestnené na strechách priestorov miestneho partnera. Počas dňa slnečné svetlo dobíja batériu e-tron, ktorá funguje ako vyrovnávacia pamäť. A večer sa energia prenáša na rikše. Vďaka tomuto prístupu môže byť miestna jazda do značnej miery uhlíkovo neutrálna.

Keď batéria prežila svoj prvý život v Audi e-tron a druhý život v e-rikši, nemusela by sa nevyhnutne dostať na koniec cesty. V treťom kroku môže byť zostávajúca energia batérií použitá na stacionárne aplikácie, ako je LED osvetlenie. „Chceme z každej batérie pred recykláciou dostať všetko, čo je možné,“ vysvetľuje Chatterjee.

Z dlhodobého hľadiska môže elektrická mobilita a solárna energia pomôcť znížiť závislosť Indie od fosílnych palív, ako je uhlie, znížiť obrovské množstvo výfukových emisií na indických cestách a poskytnúť ľuďom spoľahlivé zásobovanie energiou. Prototyp elektrickej rikše si budú môcť od 22. júna vyskúšať návštevníci GREENTECH FESTIVALU v Berlíne.

Audi Q4 e-tron vs. Škoda Enyaq: ktoré je lepšie?

Obe stoja na totožnej platforme a zdieľajú rovnakú techniku. Otázka teda znie: je Audi stále prémiovou značkou, alebo ju Škoda už dobehla? Dozviete sa vo videu

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=DBDYD4UNSkQ]

Exit mobile version