startstop

Športové auto na každý deň? Najprv si zistite aké má sedačky

Vlastniť športové auto častokrát znamená urobiť kompromisy – v spotrebe, prevádzkových nákladoch, servise a v neposlednom rade v komforte. Najmä športové hatchbacky sú v súčasnosti také univerzálne, že s nimi vodiči jazdia každý deň. To sa môže podpísať na bolestiach chrbtice.

Bolesť dolnej časti chrbta je celosvetovo hlavnou príčinou invalidity a podľa jednej štúdie z Indie až 63 % vodičov trpelo bolesťami chrbta, ktoré narúšali každodenné činnosti. Ford ako výrobca hneď niekoľkých obľúbených športových modelov sa rozhodol dopriať svojim zákazníkom väčší komfort sedenia. Predstavuje anatomické sedačky ktoré sú certifikované poprednou organizáciou pre zdravie chrbtice Aktion Gesunder Rücken eV (AGR). Akreditáciu AGR udeľuje nezávislá testovacia komisia odborníkov z rôznych medicínskych oblastí, ktorá sa zaviazala pomáhať zákazníkom pri výbere produktov šetrných k chrbtu.

Certifikát AGR

Pre dosiahnutie certifikácie AGR je rozhodujúce, že sedadlá sa dajú nastaviť v 14 smeroch pre maximálne pohodlie a podporu. Sedadlo sa tak môže prispôsobiť telu cestujúceho namiesto toho, aby cestujúci prispôsoboval svoju polohu sedadlu. Impulzom pre použitie zdravotne vyhovujúcich sedadiel bola skutočnosť, že inžinieri Ford Performance strávia na sedadle vodiča viac času ako väčšina ostatných, takže z prvej ruky vedia, aká dôležitá je pozícia pri riadení pre zábavu z jazdy a pre uistenie sa, že na konci cesty nebudete stuhnutí a ubolení.

Čím sú teda sedačky také jedinečné? Okrem typického nastavenia dopredu/dozadu a nastavenia sklonu operadla, ktoré zahŕňa integrovanú opierku hlavy inšpirovanú rally, si môžu pasažieri Pumy ST tiež nastaviť predĺženie a uhol spodného vankúša tak, aby vyhovovali ich obľúbenej polohe pri riadení. Ďalšou funkciou je nastavenie výšky sedadla. Štvorsmerné nastavenie bedrovej časti sa ovláda elektronicky spínačom na boku sedadla.

Testovanie simulátorom Robutt

Inžinieri Fordu experimentovali s rôznymi penami, výstelkami a štrukturálnymi návrhmi, aby našli správnu rovnováhu pohodlia na cesty a každodenné jazdenie, ako aj dostatočnú podporu, ktorá dopĺňa zážitok z jazdy Pumou ST. Na testovacích dráhach bolo skúšaných 10 prototypov sedadiel. Testovanie odolnosti sa uskutočnilo aj pomocou simulátora s prezývkou Robutt. Ten simuluje 10-ročné používanie auta len za tri dni, keď sedí, poskakuje a krúti sa v sedadle 7 500-krát. Na základe rozmerov dospelého muža sa robotické dno zahreje na 36°C a napustí 450 mililitrami vody. Od roku 2018 sa takto testujú sedadlá vo všetkých Fordoch. Cieľom je, aby sedadlá vyzerali dobre aj po rokoch používania.

Predaj športovo orientovaných Fordov je na vzostupe

Sedadlá Ford Performance sú potiahnuté čalúnením Ford Sensico. Ide o vegánsky materiál, ktorý má prémiový vzhľad, príjemný pocit, vysokú odolnosť a jednoduché čistenie kože.

Športovo orientované modely ST a ST-Line tvorili v roku 2021 takmer polovicu (44 %) predajov Pumy, Focusu a Fiesty. Napríklad, celkový počet modelov Fiesta ST a ST-Line predaných v Európe vzrástol z 25 % v roku 2019 na 34 % v roku 2021. Dopyt po športových variantoch s anatomickými sedadlami je tak na vzostupe. Automobilka v súčasnosti ponúka sedačky s certifikáciou AGR, nastaviteľné v 18 smeroch, aj pre modely Focus, Galaxy a S‑MAX.

Exit mobile version