Pred 20 rokmi Volkswagen uviedol na trh auto, ktoré bolo od ľudového ďaleko. Phaeton sa vo svojej krátkej histórii stihol stať symbolom luxusu, no doplatil na aféru Dieselgate, po ktorej sa VW začal orientovať na elektromobilitu. Dizajn druhej generácie bol pri tom už hotový.
Projekt, ktorý koncom 90. rokov spustil bývalý predseda predstavenstva Volkswagenu Ferdinand Piëch, bol od začiatku ambiciózny. Pre Volkswagen chcel luxusným sedanom otvoriť nový segment trhu a zároveň posunúť celú značku na novú úroveň.
Legenda, ktorá sa už nevráti
Dĺžka 5,06 metra, šírka 1,90 metra, výška 1,45 metra – už len tieto rozmery znamenali pre Phaeton miesto medzi konkurentmi v luxusnom segmente. Napriek svojej veľkosti bol však jeho vizuálny vzhľad podhodnotený. Jeho splývavý dizajn s mierne klenutými líniami strechy vytvoril nadčasový, no málo okázalý vzhľad. Jediným výrazným prvkom boli okrúhle zadné svetlá namontované pod pravouhlými prvkami krycích skiel.
Pneumatické pruženie Phaetonu s adaptívnym tlmením mu umožnilo na diaľnici hladko a jemne kĺzať. Karoséria vďaka extrémne vysokej torznej tuhosti vôbec nevŕzgala. Kapota, dvere a veko batožinového priestoru boli vyrobené z hliníka. Interiér dýchal štýlovou eleganciou. Chróm, drevená dyha pozostávajúca až z 30 vrstiev materiálu a koža – toto trio sa spojilo na voliči automatickej prevodovky, ktorý sa zdal byť pevný a výkonný ako páka na motorovej jachte. Drevené panely zakrývali vetracie otvory, ktoré sa podľa potreby otvárali elektricky a potichu v závislosti od nastavenia automatickej klimatizácie a slnečného žiarenia. Vetranie fungovalo takmer bez prievanu aj pri najvyššom nastavení. Cestujúci vo vozidle boli izolovaní od vonkajšieho sveta dverami, ktoré sa zatvárali s uspokojivým buchnutím a hrubými sklenenými tabuľami, pričom medzery medzi komponentmi boli extrémne úzke a striktne rovnobežné. Voliteľný zvukový systém Dynaudio uspokojil aj uši tých najnáročnejších hi-fi nadšencov.
Stopka tesne pred dokončením
Phaeton udržiavali pri živote postupne štyri facelifty. Posledný Phaeton vzišiel z výrobných liniek v roku 2016. Dizajn druhej generácie vytvorili Marco Pavone, vedúci dizajnu exteriéru a Tomasz Bachorski, vedúci interiérového dizajnu. Tí v konkurencii troch ďalších návrhov vyhrali interný výberový proces. Vedenie Volkswagenu zaujal svojimi športovými a plochými obrysmi a kvalitným interiérom. Keď však bol postavený na konečné rozhodnutie dozornej rady, kvôli zosúladeniu sa energie na vývoj elektromobilov bolo rozhodnuté nepokračovať v projekte luxusnej limuzíny. Druhá generácia mala byť postavená na platforme MLB. Vyžarovala sebavedomejší, elegantnejší a dynamickejší vzhľad, ktorý by bol podporený najnovšími technológiami. Príkladom môže byť zakrivený displej, ktorý sa nakoniec predstavil v roku 2018 v Touaregu.