Už nejakú dobu sme svedkami toho, ako EÚ tlačí na udržateľnosť. Po mnohých obmedzeniach v automobilovom priemysle sa dostalo aj na letectvo. Lietadlá v EÚ budú tankovať už len udržateľné palivo.
Všetko nasvedčuje tomu, že sa naozaj blíži koniec fosílnych palív. EÚ tlačí motoristov už dlhšiu dobu do rôznych ekologickejších alternatív, čoho dôkazom je aj presadzovanie elektromobilov, o ktorých efektivite môžeme polemizovať. Po novom sa Európska únia vrhla aj na lietadlá, a všetky letecké spoločnosti budú musieť v členských krajinách EÚ tankovať udržateľné palivo.
Špinavé palivá.
Prvým krokom EÚ k udržateľnejším palivám je zdaňovanie energie. Fosílne palivá patria k tzv. špinavým palivám a konkrétne takéto palivá budú zdanené vyššou sadzbou. Naopak, tie čistejšie palivá budú zvýhodňované. Celý tento návrh je súčasťou balíka s názvom Fit for 55, ktorého cieľom je zníženie celkových emisií oxydu uhličitého v EÚ o 55 percent oproti úrovni na ktorej boli emisie v roku 1990. Tento plán sa začne plniť od nasledujúceho roka a predpokladá sa dosiahnutie cieľa v roku 2030. Tu však stále EÚ nekončí. Podľa ambícií by sme mali byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálnym kontinentom.
Stará smernica.
Za všetko môže smernica o zdaňovaní energií stará takmer 20 rokov, ktorá absolútne nezohľadňuje ciele v oblasti klímy. Revízia tejto smernice zmení hneď niekoľko vecí. Napríklad rozšíri základ dane, zvýši minimálne sadzby, alebo zruší niektoré stimuly na využívanie fosílnych palív. Naopak, zelenšie technológie sa dočkajú rôznych úľav. Doteraz mal letecký a námorný priemysel oslobodenie od zdanenia. Aj tomu je teraz koniec.
Schválené nové pravidlá.
Európsky parlament v súvislosti so spomínanými ambíciami schválil pred pár dňami nové pravidlá EÚ zaoberajúce sa väčším používaním udržateľných palív lietadlami a letiskami EÚ. Spomínaná klimatická neutrálnosť Európy sa dosiahne práve pomocou týchto nových pravidiel. Dodávatelia by mali začať letiská zásobovať udržateľným palivom už od roku 2025, pričom do spomínaného roku 2050 bude toto palivo tvoriť až 85% všetkého paliva na letiskách. Vzhľadom na to, že letecká doprava je jedno z najťažších odvetví na dosiahnutie dekarbonizácie, na podporu investícií do čistejších technológií slúži Fond pre udržateľnú leteckú dopravu.