Za prvých 6 mesiacov tohto roka predala na Slovensku najviac automobilov značka Škoda. Nasledujú Hyundai a Kia, prvú päťku najlepších uzatvára Toyota a Volkswagen.
V júni 2022 sa na Slovensku predalo 8024 vozidiel, čo je o 2,42 % menej ako v júni 2021. Najviac vozidiel predala Škoda (1.396 ks), Hyundai (942 ks) a Kia (909 ks). V porovnaní s mesiacom máj 2022 si najviac polepšila Dacia. Za jún 2022 predala až 474 vozidiel, čo je o 137 % viac ako v máji 2022.
Trh pozvoľna rastie
V celkovej bilancii trh medziročne rástol. Za prvých 6 mesiacov v roku 2021 sa u nás predalo 38.449 vozidiel, tento rok to bolo 39.953 vozidiel, čo je o 3,91 % viac.
Najväčší trhový podiel si stále drží Škoda (16,41 % za 6.558 predaných automobilov), ale jej dominancia už nie je taká výrazná ako v minulosti. Len v porovnaní s minulým rokom zaznamenala pokles predaja o 26,45 %, keď v období január – jún 2021 predala 8.916 áut. Na päty jej šliapu dve kórejské automobilky. Hyundai predal za prvých šesť mesiacov tohto roka 5.102 vozidiel (medziročný nárast o 31,29 %). Tretia Kia dokázala predať 4.561 vozidiel a medziročne narástla o 33,95 %.
Ukazujú hybridy svoju silu?
O takmer polovicu narástol predaj japonskej Toyote, ktorá za prvých 6 mesiacov tohto roka na slovenskom trhu predala 4.237 vozidiel (+ 47,89 %). Piaty Volkswagen dokázal predať v tomto období 3.404 áut, čo je o 3,73 % menej ako minulý rok.
Z pätnástich najpredávanejších značiek na slovenskom trhu sú skokanmi roka trinásty Seat (771 predaných vozidiel, + 77,65 %) a šiesta Dacia (1.909 predaných vozidiel, + 68,68 %). Naopak, predaj sa najviac prepadol siedmemu Peugeotu (1.369 predaných vozidiel, -40,37 %) a štrnástemu Suzuki (750 predaných vozidiel, -32,61 %).
Nárast štýloviek, pokles stálice
Najväčší nárast predaja zaznamenala medziročne značka Cupra. Kým za obdobie 1-6/2021 predala 47 vozidiel, za rovnaké obdobie v tomto roku to bolo až 195 vozidiel, čo je nárast o 314,89 %. O viac ako 100 % narástli aj značky DS a SsangYong. Naopak, vyše 80-percentný pokles predaja musí riešiť Mitsubishi. Kým v prvom polroku 2021 predalo Mitsubishi 251 vozidiel, v tomto roku to bolo už iba 47.
Aká je budúcnosť VW koncernu?
Za poslednú dekádu sme svedkami kontinuálneho nárastu predajov vozidiel značky KIA a Hyundai. Domáci zákazníci už viac nevnímajú túto dvojicu značiek ako druhotriedne automobilky, ale naopak, ich obľuba rastie. Môže za to predovšetkým triezvy prístup k modelovému portfóliu, dôraz na kvalitu, ale najmä zaujímavá cenotvorba a pomer hodnoty za peniaze.
Ceny nových Škodoviek exponenciálne rastú, na čo reaguje predovšetkým súkromná klientela. Hyundai je totiž už dnes najpredávanejšou automobilkou na Slovensku pre súkromných zákazníkov. Škoda tak aktuálne ťaží z dlhodobého postavenia na trhu, čo sa však môže v nadchádzajúcich rokoch obrátiť. Kórejci taktiež využívajú voľné pozície v segmente športovo ladených modelov. Kým Škoda s výrobou Fabie RS skončila už pri druhej generácii, Hyundai rozširuje portfólio divízie N o model i20.
Technologický vývoj je vidieť aj pri ekologických pohonoch, nová generácia elektromobilov kórejského koncernu využíva 800V architektúru, podobne ako prémiové Porsche. Naopak, koncernu sa na poli luxusných značiek príliš nedarí, o čom svedčia dlhodobo upadajúce predaje Audi. Konkurenčný Mercedes a BMW predávajú niekoľkonásobne viac vozidiel prémiového segmentu.
Kompletné výsledky predajov top 15 značiek za mesiace január-jún 2022 prinášame v nasledujúcej tabuľke:
Značka | 2022 | 2021 | rozdiel |
Škoda | 6558 | 8916 | – 26,45 % |
Hyundai | 5102 | 3886 | 31,29 % |
KIA | 4561 | 3405 | 33,95 % |
Toyota | 4237 | 2865 | 47,89 % |
Volkswagen | 3404 | 3536 | – 3,73 % |
Dacia | 1909 | 1196 | 59,62 % |
Peugeot | 1369 | 2296 | – 40,37 % |
Mercedes-Benz | 1261 | 1246 | 1,20 % |
Opel | 1202 | 1349 | – 10,90 % |
BMW | 1179 | 1230 | – 4,15 % |
Citroen | 1030 | 1332 | – 22,67 % |
Renault | 975 | 1011 | – 3,56 % |
SEAT | 771 | 434 | 77,65 % |
Suzuki | 750 | 1113 | – 32,61 % |
Mazda | 715 | 611 | 17,02 % |