Jaguar čaká nová éra, už onedlho začne uvádzať nové automobily, ktoré budú jazdiť výlučne na elektrinu. S tým bude spojený aj prepracovaný dizajn, jaguáre budúcnosti dostanú úplne novú tvár. Uvidíme, nakoľko sa dizajnéri inšpirujú bohatou históriou značky. Pripomeňme si teraz koncept Jaguaru XK180 z prelomu tisícročí, ktorý vydláždil cestu športovému kupé XK a na ktorý nadviazala aj súčasná šelma F-type.
Ráno, 30. mája 1949, odštartoval dvojmotorový DC3 s Williamom Lyonsom, zakladateľom značky Jaguar, a jeho sprievodom motoristických novinárov na palube, let do belgického Jabbeke, kde sa mali stať svedkami dôkazu, že názov Jaguaru XK120 je skutočne odvodený od jeho maximálnej rýchlosti v míľach za hodinu.
Nasledujúci deň preletela svetom správa o fantastickej rýchlosti 126,448 míľ za hodinu (203,6 km/h), ktorú testovací vodič dosiahol na letmú míľu. Po neočakávane pozitívnom ohlase, ktorý nový model XK120 vyvolal pri statickom predstavení na londýnskom autosalóne, bola rekordná jazda predsa len už priveľa na to, aby XK120 ostal tým, čím mal pôvodne byť – výstavným prototypom bez perspektívy sériovej výroby. Obalom novinky, s ktorou sa Jaguar chystal zmeniť svoje dejiny. Tou novinkou bol motor s označením XK, symbolizujúci povestnú dynamiku automobilov Jaguar celých 48 rokov.
Zrodený pre súboj s časom
Model XK120 sa po uvedení do sériovej výroby okamžite stal nástrojom športových amatérov v mnohých pretekoch. Zvlášť na preteky 24 hodín v Le Mans boli s podporou továrne upravované a ich názov sa rozšíril o písmeno C – Competition. Model XK120C sa rýchlo preslávil ako Type C.
Type C bol po karosárskej stránke výsledkom práce Malcolma Sayersa, ktorý k Jaguaru prešiel od Bristol Aeroplane Company, a dokázal dokonale zladiť eleganciu tvarov automobilov s rešpektom aerodynamických zásad. Kým model XK120 šíril slávu mena Jaguar na trhoch celého sveta, Type C robil to isté na pretekárskych dráhach.
Vyvrcholením jeho kariéry bolo víťazstvo v LeMans v roku 1953, ku ktorému prispelo aj prvýkrát použitie kotúčových bŕzd. Bol to však zároveň rok, kedy španielsky Pegaso prekonal Jaguarov rekord rýchlosťou vyše 150 míľ za hodinu. Jaguar hodenú rukavicu prijal a na odpoveď nenechal dlho čakať – so špeciálne vyladeným modelom XK120 s aerodynamickou karosériou dosiahol rýchlosť 172,412 míľ za hodinu (277,58 km/h). Povesť výrobcu najrýchlejších sériových automobilov na svete ostala neotrasená.
Jaguar Type D
To už však na pretekárskych dráhach obhajoval povesť výrobcu nový model – Type D. Opäť, tentokrát však ešte agresívnejšia a vydarenejšia ukážka spojenia kompetencie motora XK a aerodynamiky Sayersa debutovala v roku 1954 na pretekoch 24 hodín v LeMans a po prejdení 2523 míľ skončil továrenský Ty-
pe D na druhom mieste so stratou len 2,5 míle.
Ďalšie ročníky už tomuto modelu patrili bez jediného zaváhania až do roku 1957, keď sa vedenie automobilky rozhodlo skončiť s pretekárskymi aktivitami a zužitkovať skúsenosti pri stavbe sériového automobilu – tým sa v roku 1961 stal najlegendárnejší zo všetkých Jaguarov – Type E.
Krátka odbočka do roku 2019
Oddelenie Jaguar Classic v roku 2019 dokončilo jedenásťmesačný, vyše 2700 hodín trvajúci projekt, ktorý spočíval v reštaurovaní Jaguaru XK120. Tím spoločnosti Jaguar Classic našiel vhodné auto na prestavbu v Kalifornii. Vozidlo na fotografiách pochádza z roku 1954 a zachovalo sa takmer v pôvodnom stave. Jaguar XK120 sa vyrábal do roku 1954 a vzniklo viac ako 12.000 kusov. Zreštaurovaný kus putoval do rúk britského modela a fanúšika značky Jaguar Davida Gandyho.
Späť k XK180
Takmer po päťdesiatich rokoch sa história zopakovala. Jaguar predstavil nový motor AJ, a jeho špičková verzia bola na parížskom autosalóne v roku 1998 predstavená pod kapotou experimentálnej štúdie XK180.
Duchovným nasledovníkom XK120 sa mal stať model XK8 a práve z neho je odvodená štúdia XK180. Tak ako vo svojej dobe model XK120, mal o 50 rokov neskôr demonštrovať model XK180 potenciál vývojového oddelenia automobilky a nefalšovaného športového ducha jej luxusných sériových modelov. Inšpirovaná roadstermi 50. a 60. rokov bola štúdia XK180 postavená v ateliéroch oddelenia S.V.O. (Special Vehicles Operations) na báze kabrioletu XK8 s rázvorom osí skráteným o 125 mm. Moderné a jasne retrospektívne línie modelu boli vytvarované z hliníka a kompresorom prepĺňaný motor AJ-V8 z modelu XKR disponuje výkonom zvýšeným z pôvodných 375 na 456 koní. Tomu bola prispôsobená brzdová sústava s kotúčovými brzdami na všetkých kolesách. Zvýšený výkon a znížená hmotnosť svedčia o tom, že číslovka 180 v názve môže ľahko zodpovedať maximálnej rýchlosti podobne ako u predchodcu 120.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=EakSXtK8Y3Y?t=41s&ab_channel=circuitdesremparts33]
Special Vehicle Operations
Automobilka bola presvedčená, že model nikdy nebude uvedený do sériovej výroby a tak sa aj stalo. Štúdia XK180 bola prvým významným projektom oddelenia SVO od jeho revitalizácie materským koncernom Ford. Jej cieľom bolo poskytnúť tradičnej klientele nové produkty a personalizáciu sériových modelov. XK180 disponuje sekvenčnou prevodovkou s ovládaním na volante a ďalšími vtedajšími technologickými novinkami. Príkladom môžu byť zadné svetlá vytvorené z 24 LED diód. Dizajn je dielom domáceho strediska a podpísal sa pod ním predovšetkým Keith Helfel, spoluautor superšportového modelu XJ220. Poslaním XK180 bolo originálnou formou osláviť 50. výročie predstavenia série XK.
Inšpiráciou boli teda predovšetkým pôvodné historické modely, z ktorých najvýraznejší je vplyv modelu Type D. Nízka, výrazne profilovaná kapota s otvormi pre chladenie, nízke čelné sklo a bublinové chrániče za opierkami hláv sú najmarkantnejšími prvkami dizajnu štúdie. Kokpit s hliníkovou dekoráciou prístrojového panelu má snahu pripomenúť viac športové renomé značky ako luxusný charakter jej modelov.
Najdôležitejšou úlohou štúdie Jaguar XK180 bolo však dokázať samým sebe rovnako ako verejnosti, že kreatívny duch ukrytý za modelmi Jaguar má rovnakú, ak nie väčšiu silu ako v minulosti a nové modely – predovšetkým model S a pripravovaný nástupca limuzín XJ, model X400 – poskytnú svojim užívateľom v budúcnosti rovnakú zmes emócií a luxusu ako legendárne historické modely. XK180 je tiež laboratóriom na odskúšanie nových technológií a štylistickým cvičením pre prípravu nových modelov.
Niekoľko slov na záver
História Jaguaru pamätá množstvo nádherných automobilov. Dizajnéri tak majú plno inšpirácie, ako do nových automobilov pridať prvky odkazujúce na bohatú a úspešnú minulosť tejto britskej značky. Veríme, že aj budúce elektromobily si zachovajú toto neoceniteľné dedičstvo a kontinuita elegancie a luxusu bude pokračovať ďalej.