Americká organizácia IIHS sa pustila do testovania bočných nárazov automobilov typu SUV. A čo výsledky ? Zatiaľ príliš veľa radosti nepriniesli.
Americká organizácia IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) je obdobou v Európe viac známej organizácie Euro NCAP. IIHS len nedávno zverejnila výsledky svojich aktualizovaných testov. V testoch šlo o bočné nárazy vozidiel strednej veľkosti so snahou čo najviac priblížiť simuláciu realite na základe poznatkov z posledných rokov. Ako to dopadne, keď do bežného vozidla vrazí SUV ?
Navýšila sa rýchlosť aj váha
Odborníci z IIHS použili dáta z reálnych nehôd, ktoré vykazovali trend výraznejšieho poškodenia, než sa podľa predchádzajúcich testov očakávalo. Práve preto si na paškál vzali najmä vozidlá typu SUV a crossover, keďže ich na cestách neustále pribúda. Pri testoch bočného nárazu sa zvýšila aj v dôsledku pribúdania SUV na cestách hmotnosť pohybujúcej sa bariéry. Z pôvodných cca 1,5 tony na zhruba 1,9 tony.
Zmenou prešla aj rýchlosť, kedy sa navýšila z pôvodných zhruba 50 km/h na cca 60 km/h. To má za výsledok nárast energie až o 82 %. Rovnako tak náraz smeruje na vyššie umiestnenú časť automobilu, čo celkovo súvisí s typom a tvarom vozidiel SUV a crossover. IIHS následne podrobila svojmu testu celkovo sedem stredne veľkých automobilov, pričom iba jeden jediný obstál z hodnotením „good“, v preklade dobrý.
A víťazom sa stáva…
Týmto vozidlom sa stalo Subaru Outback, ktoré tak nejak stále viac spadá do skupiny vozidiel typu kombi ako SUV. Ide o ďalšie potvrdenie toho, že v prípade Subaru sa maximálny dôraz na bezpečnosť posádky nestal iba marketingovou formulkou na prilákanie zákazníkov. Keďže testy prebiehali na amerických modeloch, mnohé z nich na našich cestách ani nenájdeme, no porovnanie stojí určite za zmienku.
Hodnotenie „acceptable“, teda prijateľné, si z testu odviezli dve vozidlá, a to konkrétne Volkswagen Jetta a Hyundai Sonata. V oboch prípadoch sa bariéra dostala hlbšie do priestoru posádky vozidla, svoju prácu však zvládli airbagy a dostatočne ochránili posádku. Horšie na tom bola Honda Accord, ktorá dostala hodnotenie „marginal“, čo znamená, že sa hýbala na akejsi hranici bezpečnosti. V prípade Hondy hrozilo pri náraze vyššie riziko poranenia panvy a hlavy.
Kto bol najhorší ?
Toyota Camry, Chevrolet Malibu a Nissan Altima. Pýtate sa čo spája tieto tri vozidlá ? Ich hodnotenie „poor“, teda najnižšie hodnotenie nárazových testov. Bariéra dokázala pri náraze preniknúť tak hlboko, že v tomto prípade hrozí posádke poranenie hlavy, krku, respektíve trupu. V prípade niektorých testov sa hlava figuríny dokonca skĺzla po bočnom airbagu a narazila do rámu dverí.
„V prípade vozidiel, ktoré sú položené nižšie ku zemi, dopadne nárazová prekážka na panel dverí vo vyššej polohe,“ povedal prezident IIHS David Harkey. „Tento fakt potenciálne znevýhodňuje vozidlá typu sedan a kombi v tomto hodnotení, ale odráža realitu, čo sa môže stať pri reálnej nehode, keď to takéhoto vozidla narazí SUV, prípadne vyšší pick-up.“