startstop

Lupo: trojlitrový Volkswagen sa slávy nedočkal. Dočká sa jej teraz?

VW Lupo

Náklady 5,50 € na 100 km jazdy? Lupo vie. Prečítajte si o pozoruhodnom Volkswagene, ktorý v čase uvedenia na trh lámal rekordy v spotrebe.

Vysoké ceny pohonných hmôt mnohých ľudí nútia presadnúť na iný druh prepravy, obmedziť jazdy autom alebo presadnúť do úspornejších vozidiel. Na prelome tisícročí vzniklo niekoľko automobilov, ktorým cieľom bolo radikálne znížiť spotrebu paliva. To sa aj im aj podarilo, ale len za cenu niekoľkých vážnych kompromisov. Azda najznámejším takýmto automobilom je Volkswagen Lupo 1,2 TDI. Čo musíte vedieť pred tým, ako zaň utratíte zopár stoviek?

VW Lupo
Hmotnosť auta dosahuje vďaka rozsiahlemu použitiu hliníka len 800 kilogramov.

Pod pojmom „trojlitrový” automobil si väčšina zasvätených predstaví veľké auto s luxusnou výbavou a výkonným motorom s objemom tri litre. Keď sa v Nemecku koncom druhého milénia automobilky dohodli s vládou na vývoji úsporných automobilov so spotrebou pod 3 l/100 km, vytvorili podmienky na vznik nových „trojlitrov”. Tieto však boli z opačného konca automobilovej hierarchie. Ako prvý sa na autosalóne v Paríži v roku 1998 predstavil dovtedy najmenší model automobilky Volkswagen – Lupo.

Lupo sa vyrábalo v niekoľkých verziách, dokonca aj s prívlastkom GTI
Krabička na kolesách
Štvormiestny automobil sa svojou dĺžkou 3,53 m zaradil do triedy
medzi modely ako sú Ford Ka, Renault Twingo, či Fiat Seicento. Na rozdiel od týchto automobilov však Lupo ponúkalo aj jeden mimoriadne úsporný naftový motor. Hoci je Lupo postavené na podvozku Seatu Arosa a delí sa s ním aj o väčšinu komponentov, má vlastný styling exteriéru aj interiéru a zopár retro prvkov. V čase, keď boli myšlienky o elektromobiloch iba v plienkach, no intenzívne sa riešila otázka emisií a spotreby, bolo Lupo prvou sériovou odpoveďou na tieto diskusie. VW chcel postaviť vozidlo, ktoré nebude robiť kompromisy v komforte a bezpečnosti individuálnej prepravy, no zároveň ich bude realizovať s minimálnymi emisiami.
U nás sa Lupo oficiálne nepredávalo, preto je ponuka v bazároch mizerná. Treba sa po ňom poobzerať v zahraničí.
Aerodynamika športiaka
Konštrukcia karosérie je odľahčená aplikáciou zliatin a plastov. Jej súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu je iba 0,29, čo v tom čase bola skôr výsada koncepčných či experimentálnych vozidiel.
Konštruktéri z Volkswagenu to dosiahli niektorými úpravami štandardnej karosérie. Zmenšili nasávací otvor chladiaceho vzduchu v maske chladiča, zadnú stenu navrhli kolmejšie, aerodynamicky optimalizovali nárazníky a pridali decentné spojlery či sploštili podvozok a deflektory zadných kolies.
Taktiež zmenšili odporovú čelnú plochu zo štandardných 0,62 m² na 0,57 m². Valivý odpor zasa zmenšujú špeciálne pneumatiky s rozmerom 155/65 R14 a s novým motorom a prevodovkou to dáva výslednú priemernú spotrebu 2,99 l/100 km.
Najúspornejšiu verziu, označovanú aj ako 3L, spoznáte podľa zaslepenejšej masky chladiča a kolmejších dverí batožinového priestoru.
Výkonu tak akurát, dojazd vyše 1000 km
Pohonné ústrojenstvo je tradične uložené vpredu naprieč a poháňa predné kolesá. Celohliníkový vznetový trojvalec s prepĺňaním turbodúchadlom Garrett, s medzichladičom stlačeného vzduchu a elektronicky riadeným priamym vstrekovaním pomocou vysokotlakového čerpadla dáva z objemu 1,2 litra výkon 45 kW (61 koní) pri 4000 ot./min. a krútiaci moment dosahujúci maximum 140 Nm v rozsahu 1800 až 2400 ot./min. 80 % jeho hodnoty je však k dispozícii medzi 1300 až 3600 ot./min., čo umožňuje adekvátne  dynamickú a úspornú jazdu bez potreby častého preraďovania. Ku komfortu jazdy prispieva vyvažovací hriadeľ redukujúci vibrácie typické pre vznetové motory.
Celý blok motora je vyrobený z hliníka, motor tak váži len 100 kg.
Výsledkom je už uvedená rekordná spotreba a tiež po prvýkrát v sériovej produkcii dosiahnutá hodnota 90 gramov CO₂ na 1 km (a to aj bez filtra pevných častíc). VW Lupo s týmto dieselovým motorom zrýchli z 0 na 100 km/h za 18,9 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 165 km/h. Palivová nádrž má objem 34 litrov, čo teoreticky autu umožňuje dojazd na jedno natankovanie viac ako 1000 km.
Tajomstvá prevodovky
Automatická päťstupňová prevodovka má dlhší štvrtý a piaty prevodový stupeň, aby bola dosiahnutá ekonomická prevádzka aj počas jazdy mimo mesta. Prevodovka ponúka aj možnosť manuálneho radenia prostredníctvom radiacej páky. Vodičovi v tomto manuálnom režime našepkáva indikátor ideálneho preradenia. Automat má štandardne zapnutý ekonomický mód radenia s aktivovaným systémom štart/stop. Zaujímavosťou je, že po vypnutí tohto systému sa zmení aj celkový charakter prevodovky, ktorá začne radiť dynamickejšie.
Automatická prevodovka Tiptronic môže spríjemniť mestské jazdenie aj v súčasnosti. S motorom 1,2 TDI sa Lupo s manuálom nevyrábalo.
Hliník znížil hmotnosť a zvýšil cenu
Konštrukcia VW Lupo nešetrí na aplikácii ľahkých zliatin, čo má za následok zníženie hmotnosti na 800 kg. Jednu osminu z toho váži motor, ktorý je rovnako ako predná náprava a tretie zadné dvere z hliníka. Konštrukcia volantu a vnútorná časť zadných dverí sú zase z magnézia. Odľahčené sú tiež všetky sklené časti vrátane
polykarbonátového krytu svetlometov.
Konštrukcia volantu bola vyrobená z horčíka…
Bezpečnosť je podporená dvojicou airbagov, bezpečnostným stĺpikom riadenia a systémami ABS a ESP. Nosnosť automobilu dosahuje 375 kg, čo je pri minimálnom batožinovom priestore s objemom len 130 litrov hodnota viac ako dostatočná.
… operadlá sedadiel zase z hliníka.
VW Lupo 1,2 TDI sa v Nemecku predávalo za približne 15-tisíc eur. To bolo na vtedajšie pomery celkom dosť, prémiovejšie Audi A2 s celohliníkovou karosériou a rovnakým motorom ste vtedy kúpili za cca 19-tisíc eur. VW očakával, že trojlitrové Lupo nebude úplne predajným trhákom, ale určite očakával vyššie čísla. Za 6 rokov jeho produkcie sa totiž predalo len niečo vyše 27-tisíc kusov.
VW Lupo sa vyrábalo v rokoch 1998 až 2005. Jeho nástupcom sa stal model Fox. Na začiatku tretieho tisícročia Volkswagen plánoval dokonca vyvinúť sériový automobil, ktorý by spotreboval len 1 liter paliva na 100 km jazdy. Prototyp bol hotový, avšak sériovej výroby sa nikdy nedočkal. Dôvodom bolo, že nebolo možné stlačiť cenu takéhoto auta pod 20-tisíc eur. S vyššou cenou by takýto Volkswagen bol nepredajný, čo si v automobilke náležite uvedomovali.
Volant dýcha retro nádychom, inak je kabína festivalom plastov
Super úsporné autá to majú ťažké
Vyzerá to, že história sa nám môže zopakovať. Kvôli rastúcim cenám surovín a komodít vo Volkswagene vážne uvažujú o tom, že kvôli vysokým nákladom prestanú vyrábať model Golf. O tejto téme sme písali nedávno, článok nájdete TU.
Maximálne úsporné automobily idú vždy ruka v ruke s výraznými kompromismi v oblasti komfortu. V základnej výbave Lupa chýbalo napríklad rádio, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, posilňovač riadenia alebo centrálne zamykanie. To nám pripomína takú Daciu Spring, ktorej tiež v záujme dosiahnutia čo najnižšej ceny chýbajú niektoré bežné prvky, ktoré už za tie roky automaticky považujeme za štandardné. Test elektrického Springu si môžete pripomenúť TU.
Počas 6 rokov produkcie sa vyrobilo len niečo vyše 27-tisíc kusov. Ide teda o celkom vzácne auto.
Nízka cena? Nebola vtedy a nie je ani teraz
U nás VW Lupo 1,2 TDI veľmi nehľadajte, treba sa po ňom poobzerať v zahraničí. Jeho kvality a predovšetkým nízku spotrebu paliva si však uvedomujú aj predávajúci. Kus s vysokým počtom najazdených kilometrov síce nájdete pod tisíc eur, ale zachovalejšie kúsky s nižší nájazdom sa predávajú aj za cenu vyššiu ako 3-tisíc eur.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=BKA2Rcx90-o?ab_channel=nvrsk]
Exit mobile version