Na počet elektromobilov máme na Slovensku pomerne veľké množstvo elektro nabíjačiek. Aj napriek tomu elektromobilita na Slovensku zaostáva. Za všetko môže podľa ministerstva hospodárstva rezortizmus.
Ministerstvo hospordárstva, ktoré má na starosti rozvoj elektromobility na Slovensku, plánuje v poslednom štvrťroku tohto kalendárneho roku vyhlásiť výzvu na budovanie nových nabíjacích staníc. Investícia v tomto smere je súčasťou slovenského plánu obnovy. Podľa ministerstva hospodárstva je už na tento účel vyčlenená presná suma.
Predbežne je všetko naplánované.
Pre EURACTIVE Slovensko ministerstvo hospodárstva uviedlo, že v rámci tejto výzvy je vyčlenená dotácia pre právnické osoby vo výške 6 miliónov eur. Výška dotácie sa predpokladá až do výšky 50% z oprávnených výdavkov. Maximálne to však bude 1 500 eur na jeden nabíjací bod. Pokiaľ ide o nabíjaciu stanicu, maximálna výška dotácie je 14 500 eur. Počet vybudovaných nabíjacích bodov a staníc nie je dopredu nijak limitovaný.
Aj pre samosprávy.
V roku 2023 plánuje rezort hospodárstva túto výzvu aj pre samosprávy. Celkovo chce v rámci tejto výzvy na rozvoj nabíjacej siete rozdať až 51 miliónov eur. Podľa asociácie SEVA (asociácia pre elektromobilitu) by za túto sumu mohlo na Slovensku vzniknúť viac ako 2 600 nabíjacích staníc, 500 rýchlonabíjacích, 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc a tri nabíjacie stanice pre vodíkové vozidlá.
Zaostali sme.
Na počet elektromobilov je na našom území dostatok nabíjacích staníc. V januári 2022 bolo na Slovensku evidovaných viac ako tisíc verejných elektronabíjačiek. Toto číslo je pomerne vysoké, avšak v porovnaní s ostatnými krajinami zaostávame. Celkový pomer predaných bezemisných automobilov ku všetkým predaným vozidlám je v EÚ 11 percent. Na Slovensku je tento pomer iba 1,7 percenta. Odborníci na diskusií v marci tohto roku skonštatovali, že za pomalý rozvoj elektromobility na Slovensku stojí aj postoj rezortu hospodárstva, ktorý naďalej experimentuje s vodíkom, aj napriek výraznému uberaniu sa trhu k elektromobilite. Predseda hospodárskeho výboru Národnej rady, Peter Kremský povedal, že výrazne zaostávame za výstavbou infraštruktúry a podľa jeho názoru to treba zmeniť.
Dotácia na elektromobily.
Podľa výkonného viceprezidenta ZAP Pavla Prepiak uviedol, že podľa neho je príčinou absentujúca dotácia na nákup elektromobilov. Takéto dotácie na Slovensku fungovali len v roku 2016 a 2019 za vlády Smer-SD. V roku 2016 sa celý balík vyčlenený na dotáciu ani nedočerpal. Neskôr, v roku 2019 bola celá suma 6 miliónov eur rozčlenená za 4 minúty. Momentálne Ministerstvo hospodárstva dotáciu na nákup elektromobilu zamietlo, s tým že preferuje dotácie rozvoja infraštruktúry.
FB: Podľa odborníkov rozvoj elektromobility na Slovensku zaostáva. Za všetko vraj môže rezort hospodárstva lebo stále experimentuje s vodíkom. Dokážeme ešte dobehnúť ostatné krajiny EÚ, aj keď u nich je elektromobilov ďaleko viac?