Globálny dosah automobilky Ford nemožno spochybniť. No v jej ponuke sa nachádzajú modely, ktoré sa kvôli rozličným dôvodom na náš európsky trh jednoducho nedostanú. Poďme si ich spoločne trochu viac priblížiť, nech vieme, či sa oplatí ľutovať.
Modely automobilky Ford sa po celom svete tešia svojej obľube. Paleta je pestrá, no ponuka sa na jednotlivých trhoch odlišuje. Iba nedávno, zopár rokov späť, sme sa dočkali spustenia oficiálneho predaja modelu Mustang a to prinieslo slušný boom. Ford však predstavil už viaceré modely, ktoré nezamýšľa priniesť aj na trh v Európe. Patrí sem nové Mondeo, model s názvom Evos ale aj SUV model Equator.
Mondeo v novom šate
Začnime túto plejádu nedostupných modelov automobilky Ford nám dobre známym modelom Mondeo. Minimálne názov nám je známy, nakoľko sa nový model podrobil podstatným zmenám. Nové Mondeo, ktoré sa dostane na trh v Číne, sa radí na vrchol strednej triedy. Na dĺžku si Mondeo takmer siahlo na magickú métu 5 metrov (4 934mm). Týmto parametrom sa bez problémov rovná sedanom prémiovej vyššej strednej triedy.
Dizajnovo sa Mondeo prelína s modelom Evos, ku ktorému sa ešte dostaneme. Silueta pôsobí elegantne a prináša presne to, čo si vyžadujú zákazníci na čínskom trhu. Jednoznačná je inšpirácia zadných svetiel v modeli Mustang. Ladné línie karosérie dopĺňajú zapustené kľučky dverí. Pod kapotou by ste mali nájsť jeden zo štvorvalcových motorov EcoBoost. K dispozícii by mali byť dve varianty s objemom 1,5 litra a 2,0 litra. Pričom silnejší ponúkne výkon 175 kW a krútiaci moment na úrovni 380 Nm. Do úvahy pripadá aj hybrid.
Evos zdrojom inšpirácie
Plynule pokračujme k modelu Evos. Tento model by svojim zovňajškom krásne kopíroval požiadavky európskeho trhu. Ide o akýsi crossover kupé s veľmi ladným výzorom. Pôvodne sa považoval za nástupcu Mondea, práve preto aj zdieľajú mnohé technické komponenty. Vývoj oboch spomínaných modelov prebiehal v Číne pod dohľadom čínskeho technického tímu. V prípade modelu Evos máme viacero informácii aj o interiéri, ktorý by mal byť podobný v prípade nového Mondea.
Futuristický poňatý interiér disponuje palubnou doskou vyskladanou kompletne v celej svojej šírke z displejov. Jej šírka mimochodom dosahuje 1 100 mm. 12-palcový displej dopĺňa ďalší dotykový s uhlopriečkou 27 palcov. Na ňom beží infotainment Sync+ 2.0 vybavený umelou inteligenciou ale aj virtuálnym asistentom. Pod kapotou sa rovnako očakávajú spaľovacie ale aj plne elektrické pohonné ústrojenstvá.
Do tretice SUV
Model Equator je výsledkom spolupráce automobilky Ford a čínskej automobilky s názvom Jiangling Motors. Ford vlastní tretinu tejto čínskej automobilky a práve preto si zvolil na spoluprácu práve Jiangling. Auto vyvíjali na mieru pre čínsky trh a existuje iba malá pravdepodobnosť, že by sme niekedy Equator uvideli aj na našich cestách. Ak by sme chceli porovnávať, za soka si môžeme zvoliť napríklad model Land Rover Discovery. So svojimi rozmermi však nepresahuje stále model Ford Explorer.
Dizajnovo zaujme výraznou maskou chladiča a delenými prednými svetlometmi. V interiéri ponúkne možnosť sedenia 2+2+2, čiže celkovo šesť sedadiel v troch radoch. Palubná doska rovnako ako aj v modeli Evos ponúka veľké displeje umiestnené vedľa seba. Pod kapotou sa nachádza benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra a výkonom 221 koní. Krútiaci moment dosahuje hodnotu 360 Nm. K dispozícii ho zákazníci v Číne dostanú buď s pohonom prednej alebo oboch náprav.
Dočkáme sa ?
Ford sa jednoducho rozhodol, že svoje modely roztriedi a vyberie exkluzívne kúsky pre špecifické trhy. V tomto prípade nejde o prvý prípad takéhoto postupu v prípade globálneho hráča na automobilovom trhu. Otázkou zostáva, či jedného dňa Ford nezmení názor a neprinesie nejaký zo spomenutých modelov aj ku nám, do Európy. A teraz úprimne, ktorý sa vám pozdáva najviac ?