Domov SPRÁVY News Porsche 911 GT3 RS: má horčíkové kolesá, obrovský prítlak a špecialitu z...

Porsche 911 GT3 RS: má horčíkové kolesá, obrovský prítlak a špecialitu z F1

Porsche 911 GT3 RS

Existuje len málo automobilov s povolením jazdiť na verejných cestách, ktoré by tak dýchali motoršportom ako Porsche 911 GT3 RS. Závoďák s ešpézetkami sa predstavuje v novej generácii a spôsobí prievan v peňaženkách všetkých nadšencov ultimatívnych štvorkolesových strojov.

Ak máte pocit, že vývoj v automotive sa už veľmi nemá kam posunúť a že všetko už bolo vymyslené, Porsche 911 GT3 RS vás vyvedie z omylu. Dnešné športové autá majú výkonu na rozdávanie. Disponujú drvivou silou, ktorá pri zrýchľovaní spôsobuje fyzickú bolesť. Ale vyvíjať stále rýchlejšie autá v zákrutách, je alchýmia, ktorú dokážu správne zvládnuť len tie najlepšie konštruktérske tímy na planéte. A snáď nepochybujete, že členovia jedného takého tímu nosia košele s logom Porsche.

Porsche 911 GT3 RS

 

Namiesto batožinového priestoru chladič

Základom zvýšenia výkonu atmosféricky plneného benzínového motora je koncepcia centrálneho chladiča. Myšlienka, ktorá bola prvýkrát použitá v triede 911 RSR (víťazom Le Mans) a následne v 911 GT3 R. Namiesto usporiadania s tromi chladičmi, aké sme videli v predchádzajúcich autách, 911 GT3 RS sa spolieha na veľký, šikmý stredový chladič v prednej časti auta, ktorý je umiestnený tam, kde nachádza miesto na iných modeloch 911 menší batožinový priestor. To umožnilo využiť tento priestor na integráciu aktívnych aerodynamických prvkov.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=478Ay_lNpT4?ab_channel=Porsche]

Generuje enormný prítlak

Plynule nastaviteľné prvky predného splitteru a dvojdielneho zadného krídla v kombinácii s množstvom ďalších aerodynamických opatrení poskytujú celkový prítlak pri rýchlosti 200 km/h až 409 kg. To znamená, že nová 911 GT3 RS generuje dvakrát väčší prítlak ako jej predchodca a trikrát väčší ako súčasná 911 GT3. Pri rýchlosti 285 km/h je celkový prítlak neuveriteľných 860 kg.

Porsche 911 GT3 RS

S povolením predbiehať

Sledujete Formulu 1? Potom určite poznáte systém DRS, bez ktorého by preteky zďaleka neboli také zaujímavé a napínavé, ako sú teraz. Ide o systém redukcie aerodynamického odporu, ktorý na rovných úsekoch trate umožňuje sploštením zadného krídla vyvinúť vyššiu rýchlosť. A 911 GT3 RS ako prvé Porsche v histórii systém DRS dostáva do svojej výbavy. Prítomná je aj opačná funkcia – vzduchová brzda aktivovaná pri núdzovom brzdení vo vysokých rýchlostiach. V tomto prípade sa krídlové prvky vpredu aj vzadu nastavia na maximum, čím vznikne aerodynamický deceleračný efekt výrazne podporujúci brzdy kolies.

Porsche 911 GT3 RS

S tým krídlom vie lietať?

Vzhľad nového 911 GT3 RS sa vyznačuje veľkým množstvom funkčných aerodynamických prvkov. Tým azda najvýraznejším je jednoznačne zadné krídlo s labutím krkom, ktoré je výrazne väčšie vo všetkých rozmeroch. Zadné krídlo pozostáva z pevného hlavného krídla a ​​hydraulicky nastaviteľného krídlového prvku.

Vôbec po prvý raz je na sériovom vozidle Porsche horná hrana zadného krídla vyššie ako strecha auta. Okrem toho predná časť 911 GT3 RS už nemá predný spojler, ale namiesto toho obsahuje splitter rozdeľujúci prúdiaci vzduch nahor a nadol. Bočné lopatky presne smerujú vzduch smerom von. Vetranie podbehov predných kolies je zabezpečené cez lamelové otvory v predných blatníkoch.

Porsche 911 GT3 RS

Sofistikovaný ementál

Vstupné otvory za prednými kolesami znižujú dynamický tlak v podbehoch kolies. Bočné lopatky za nasávaním zaisťujú smerovanie vzduchu do bokov vozidla. Vzduch z centrálne umiestneného chladiča prúdi von cez veľké “nosné dierky” na prednej kapote. Rebrá na streche smerujú vzduch smerom von, čím zabezpečujú nižšie teploty nasávania v zadnej časti. Otvory v zadnom bočnom paneli slúžia výhradne na zlepšenie aerodynamiky a nie na nasávanie vzduchu. Podbeh zadného kolesa má tiež nasávanie a bočnú lopatku pre optimalizované prúdenie vzduchu. Zadný difúzor pochádza z 911 GT3 a bol mierne upravený.

Porsche 911 GT3 RS

Aerodynamickú pozornosť si zaslúžilo dokonca aj odpruženie. Pretože podbehy kolies sú vystavené silnému prúdeniu vzduchu, komponenty prednej nápravy s dvojitými priečnymi ramenami sú navrhnuté v profile v tvare slzy. Tieto aerodynamicky efektívne komponenty zvyšujú prítlak na prednú nápravu o približne 40 kg pri najvyššej rýchlosti. Vďaka širšiemu rozchodu kolies (o 29 mm viac ako pri 911 GT3) sú aj ramená prednej nápravy primerane dlhšie.

Porsche 911 GT3 RS

Nastaviteľná geometria

Porsche 911 GT3 RS ponúka tri jazdné režimy: Normal, Sport a Track. V režime Track je možné individuálne upraviť základné nastavenia. Okrem mnohého iného je možné samostatne a v niekoľkých stupňoch nastaviť tlmenie odskoku a kompresie prednej aj zadnej nápravy. Zadný diferenciál sa dá nastaviť aj pomocou otočných ovládačov na volante.

Porsche 911 GT3 RS

Na volante sú štyri samostatné otočné ovládače a tlačidlo pre systém DRS. Tieto otočné ovládače sú počas procesu nastavovania zreteľne zobrazené prostredníctvom grafiky na prístrojovom paneli. Stlačením tlačidla môže vodič zmenšiť digitálne displeje na dvoch sedempalcových bočných displejoch len na základné informácie.

Porsche 911 GT3 RS

Motor

4-litrový atmosférický motor bol v porovnaní s 911 GT3 ďalej optimalizovaný. Zvýšenie výkonu na 386 kW (525 koní) je dosiahnuté predovšetkým novými vačkovými hriadeľmi. Sedemstupňová automatická prevodovka PDK má celkovo kratší prevodový pomer ako 911 GT3. Nasávacie otvory na spodnej časti zabezpečujú, že prevodovka vydrží aj extrémne zaťaženie pri častom používaní na okruhoch. Porsche 911 GT3 RS zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 296 km/h.

Porsche 911 GT3 RS

Brzdy & kolesá

Na prednej náprave sú použité hliníkové brzdy s pevným strmeňom so šiestimi piestami a brzdové kotúče s priemerom 408 mm. V porovnaní s 911 GT3 sa priemery piestov zväčšili z 30 na 32 mm. Navyše sa zväčšila hrúbka kotúčov z 34 na 36 mm. Zadná náprava je naďalej vybavená 380 mm brzdovými kotúčmi a štvorpiestikovými brzdami s pevným strmeňom.

Porsche 911 GT3 RS

Voliteľne dostupné karbón-keramické brzdy majú 410 mm kotúče na prednej náprave a 390 mm kotúče vzadu. 911 GT3 RS sa bude štandardne dodávať s kovanými kolesami so stredovým zámkom z ľahkej zliatiny. Športové pneumatiky s rozmermi 275/35 R20 vpredu a 335/30 R21 zabezpečia vysokú úroveň mechanickej priľnavosti.

Balík Clubsport

Porsche 911 GT3 RS váži 1450 kg. Dvere, predné blatníky, strecha aj kapota sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Z rovnakého materiálu sú vyrobené napríklad aj sedadlá. Keď sme už nazreli do interiéru, môžeme konštatovať, že vozidlo je vypracované v typickom štýle RS. Čierna koža, Racetex a karbónová úprava charakterizujú puristické športové prostredie. 911 GT3 RS bude k dispozícii s balíkom Clubsport bez príplatku. Ten zahŕňa oceľovú tyč proti prevráteniu, ručný hasiaci prístroj a šesťbodové bezpečnostné pásy pre vodiča.

Porsche 911 GT3 RS

Balík Weissach

Priplácať sa bude za balík Weissach. V jeho prípade majú kapota motora, strecha, časti zadného krídla a vonkajšie spätné zrkadlá karbónovú úpravu. Predné a zadné stabilizátory budú vyrobené z uhlíkových vlákien. Rozsiahle použitie takto ľahkého, no pritom pevného materiálu dokáže ušetriť na celkovej hmotnosti desiatky kilogramov. Ďalším highlightom balíka Weissach sú radiace páčky PDK s technológiou magnetov odvodenou z motoristického športu. Vďaka presnejšiemu tlakovému bodu a zreteľne citeľnému cvaknutiu je radenie prevodových stupňov ešte dynamickejšie. Voliteľne dostupné s balíkom Weissach sú horčíkové kolesá, ktoré ušetria ďalších osem kilogramov.

Porsche 911 GT3 RS

Cena

Nové Porsche 911 GT3 RS už je možné objednávať. Cena na slovenskom trhu zatiaľ nebola zverejnená. V Nemecku dostalo cenovku 229.517 eur. Svoj vysnívaný kus si môžete nakonfigurovať TU.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=EDm58UgBUxk?ab_channel=Porsche]

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRusko ide s dobou. Predstavujú svoj prvý elektromobil
Nasledujúci článokTieto modely od Fordu v Európe pravdepodobne nikdy neuvidíme