Dva motory, jeden poháňajúci predné kolesá, druhý roztáčajúci tie zadné. Koncepcia, ktorá najmä pri elektromobiloch nie je ničím nová. No poznáte nejaké auto, ktoré by malo dva spaľovacie motory? Jedno také pred 24 rokmi postavil Mercedes.
Pamätníci si možno spomenú na rok 1998 a prvý titul Mika Häkkinena v šampionáte F1. Niekomu v Mercedese prišlo ako skvelý nápad postaviť dvojmotorové áčko, ktoré v tom čase muselo stráviť všetku hanbu sveta za prevrátenie v losom teste, a ako odmenu za výborné výsledky ho ponúknuť ako služobné auto svojim pilotom F1. Mercedes A 190 Twin sa tak stal firemným autom aj Davida Coultharda.
Iba o 2 desatiny pomalšie ako M3
Mercedes tým demonštroval výhody sendvičovej podlahy, ktorú neskôr používala aj trieda B. Auto bolo postavené veľmi rýchlo, 15-člennému tímu stačili iba 4 mesiace. Veľa komponentov zostalo sériových, vrátane motorov. Na každej náprave sa nachádzal agregát, ktorý sa v tom čase predával s označením A 190.
Išlo o nový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,9 litra, ktorý bol umiestnený pod prednou kapotou a pod podlahou batožinového priestoru. Keďže jeden motor disponoval najvyšším výkonom 125 koní, celkový výkon auta bol 250 koní a 360 Nm. Mercedes A 190 Twin tak dokázal šprintovať z nuly na stovku za 5,7 sekundy. Na štvrtom prevodovom stupni zrýchlil z 80 na 120 km/h
za 5,5 sekundy a na ,,päťke” za 7,4 sekundy. Najvyššia dosahovaná rýchlosť 230 km/h by síce Häkkinena ani Coultharda na dráhe ,neuživila, ale na ,,služobné“ účely nepochybne stačila.
Systém vypínania…. motorov
Na prednej náprave sa nachádzali brzdy z Mercedesu-Benz E 55 AMG (334 x 32 mm), zadnú nápravu spomaľovali masívne kotúče s rozmermi 258 x 8 mm. Prednosťou tohto modelu bolo to, že zadný motor sa dal stisnutím tlačidla vypnúť. V závislosti od používania druhého motora sa teda aj spotreba vozidla s typicky športovými charakteristikami pohybovala v širokom rozpätí od 8,5 do 12,6 litra na 100 km.
Mercedes A 190 Twin bol o 150 kg ťažší v porovnaní so sériovou triedou A 190, no v tom čase podobný výkon dosahovali oveľa ťažšie vozidla s objemnými osemvalcovými motormi. Auto bolo vybavené elektronickou spojkou, elektronickým plynom i stabilizačným systémom, ktorý sa nedal deaktivovať.
Mercedes vyrobil celkom 4 kusy A 190 Twin. Majiteľov prvých dvoch už poznáme, tretí skončil vo firemnom múzeum a k štvrtému sa dostal austrálsky zberateľ Lindsay Fox.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=pElqGoYVbU8?ab_channel=itismi]