Európska komisia plánuje koncom septembra predstaviť súbor prvých technických noriem a predpisov, ktorý členským štátom umožní registrovať a predávať vozidlá vybavené automatickým riadením. Pozadu nie je ani Slovensko.
Autonómne vozidlá sa dočkajú vlastných právnych noriem. Nová technická legislatíva by podľa prvých informácií mala umožniť členským krajinám každý rok schváliť registráciu a predaj 1500 vozidiel na model automobilky s pokročilou technológiou autonómneho riadenia. Túto informáciu priniesol portál POLITICO.
General Safety Regulation
Ide o vozidlá vybavené asistenčnými systémami schopnými autonómnej jazdy 4. úrovne. Uvedená legislatíva bude technického charakteru. Cieľom je zjednodušiť povoľovacie procesy a registráciu autonómnych vozidiel. Zároveň ide o súčasť úpravy Nariadenia o všeobecnej bezpečnosti (GSR – General Safety Regulation). Únia totiž chce do roku 2050 dosiahnuť nulovú úmrtnosť na cestách. Aby sa to však podarilo, potrebuje posilniť bezpečnosť v automobiloch. Podľa štúdie je až za 95 % všetkých úmrtí v súčasnosti zodpovedný ľudský faktor.
O nariadení GSR sme už informovali a časť z neho už platí od júla tohto roka. Výrobcovia automobilov musia od 1. júla do nových áut inštalovať pokročilý brzdný systém schopný rozoznávať iné vozidlá. Od roku 2024 by sa tento systém mal rozšíriť aj na cyklistov a chodcov. GSR ďalej nariaďuje využívanie inteligentnej brzdy, ktorá vodičom nedovolí zrýchliť nad povolenú rýchlosť, systémov varovania pred ospalosťou vodiča a dátovej jednotky podobnej čiernej skrinke v lietadle, ktorá bude zaznamenávať údaje o nehodách. Takisto zvyšuje bezpečnostné štandardy skiel a pásov. Tieto systémy sú ale stále určené iba na asistenciu vodičovi. Autonómne riadenie je však iný oriešok. V tomto prípade sa už nepočíta s plnou kontrolou vodiča nad vozidlom.
Ako to bude s autonómnymi autami na Slovensku?
Slovensko len pred niekoľkými dňami prostredníctvom Ministerstva dopravy navrhlo úpravy niektorých zákonov v súvislosti s rozvojom automatizovaných vozidiel. Vláda návrh schválila. Predmetom návrhu zákona je zavedenie podmienok skúšobnej prevádzky automatizovaných vozidiel a úprava kompetencií národného koordinátora inteligentnej mobility. Tento orgán by mal tiež mať po novom kompetenciu vydávať povolenia na skúšobnú prevádzku. Návrh zákona zároveň stanovuje podmienky povolenia prevádzky automatického doručovacieho vozidla.
Automatizované doručovacie vozidlo by malo spadať do kategórie nemotorových vozidiel. Zodpovednosť za prevádzku takéhoto typu vozidla bude mať osoba, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom, ktoré využíva automatizovaný systém riadenia. Na túto osobu sa budú vzťahovať základné požiadavky kladené na vodiča ako je držba príslušného vodičského oprávnenia alebo neexistencia zákonných prekážok vo forme zákazu činnosti či zadržaného vodičského preukazu a pod. Ďalej sa deklaruje všeobecná povinnosť, aby akékoľvek pohybujúce sa vozidlo a jazdná súprava mala vodiča. Každé vozidlo a jazdná súprava bude mať určenú osobu, ktorá ich buď vedie alebo nad nimi vykonáva dohľad, pričom táto osoba bude zodpovedná za dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.
Budú mať povolenie jazdiť po chodníku
Povinnosťou osoby, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom využívajúcim automatizovaný systém riadenia, bude sledovať situáciu v cestnej premávke. V prípade vzniku hrozby pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, bude jej povinnosťou okamžite prevziať kontrolu nad vedením vozidla. Prevzatie vedenia vozidla bude možné aj na diaľku (v závislosti od automatizovaných systémov riadenia) a bude ho potrebné
vykonať buď na výzvu systému alebo aj bez tejto výzvy, ak to budú vyžadovať okolnosti. V prípade, ak sa vozidlá s automatizovaným systémom riadenia budú pohybovať po ceste v konvoji za sebou, budú pre nich platiť výnimky v dodržiavaní bezpečnej vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla. Privilégiom automatizovaného doručovacieho vozidla bude povolenie pohybovať sa aj po chodníkoch, samozrejme, pri dodržiavaní určených pravidiel. Rýchlostné limity týchto vozidiel sú zatiaľ nasledovné: max. 6 km/h na chodníku, 20 km/h na cyklochodníku a 45 km/h po vozovke.
Klasifikácia úrovní autonómnych vozidiel
Podľa všeobecne prijatej klasifikácie rozoznávame šesť úrovní autonómnych vozidiel. Nultá úroveň je klasické auto, v ktorom je vodič zodpovedný za všetky činnosti. V prvej úrovni má vozidlo k dispozícii tempomat, v druhej asistenciu riadenia v jazdnom pruhu.
Tretia úroveň už znamená vysoko automatizované autonómne vozidlá, ktorým môže vodič na istý čas prenechať plnú kontrolu. Na štvrtej úrovni môže vozidlo samo dokončiť cestu, ale vodič môže stále do riadenia vstúpiť. Práve toto je úroveň, ktorú Komisia plánuje schváliť.
Automobilky momentálne testujú najmä tretiu úroveň. Štvrtá úroveň je zatiaľ skôr výskumným projektom než realitou. Autonómna technológia riadenia je počítačový program doplnený umelou inteligenciou, ktorý sa rozhoduje podľa určitých pravidiel, respektíve dopravných predpisov. Každá spoločnosť k jej vývoju pristupuje odlišne. Napríklad Tesla už využíva čisto vizuálne vstupy z kamier okolo vozidla, zatiaľ čo iní výrobcovia sa spoliehajú aj na dáta zo senzorov či radarov.