Žijeme v modernej dobe, v ktorej sa autonómna jazda môže už čoskoro stať bežnou realitou. Niekto by mohol povedať, že žijeme v budúcnosti. Ale aj táto téma polarizuje názory rozličných inštitúcií a odborníkov. Preto sa autonómna jazda nevyhne kritike, ktorú potvrdila aj nedávna štúdia. Majú autonómne automobily šancu fungovať bezpečne a správne?
Autonómna jazda s nízkymi emisiami má fungovať ako zaručený recept na udržateľnosť a zníženie počtu dopravných nehôd. Tieto častokrát naivné teórie posúvajú automobilový svet aj napriek mnohým kritickým komentárom bez hlavy a päty. No podstatné je, že akákoľvek zmena začína aj končí pri ľudskom faktore. Ak niekto môže za vzniknuté problémy, sme to my, ľudia. Preto je trendom nielen v automobilovom priemysle, že ľudský faktor a jeho chybovosť nahrádza práve stroj. A chybovosť v šoférovaní môže nahradiť autopilot.
Pre a proti
Zástup odporcov autonómnej jazdy sa postupom času zväčšoval. Neveria zvyšovaniu bezpečnosti, pretože ľudia sú tými, ktorí samotné nebezpečné situácie tvoria. Situácie, ktoré žiadna technológia nedokáže predvídať a zabrániť im. Ďalším argumentom proti autonómnej jazde je obava z kontroly od nadriadených orgánov. Akým spôsobom by bolo možné dohliadať na „autopilota“.
Organizácia IAM RoadSmart tvorí silnú opozíciu voči autonómnej jazde. Britský spolok za lepšie cesty vydal varovanie, ktoré tvrdí, že autonómne vozidlá nezaručia bezpečnejšiu situáciu na cestách. Výsledky skúmania naznačujú, že efektívnejšou cestou by mohlo byť rozsiahlejšie vzdelávanie vodičov. Podľa ich názoru tkvie vyššia bezpečnosť v dôkladnejšom školení vodičov. Chcú šíriť osvetu a vzdelávať kontinuálne.
Ešte nenastal ten čas
Samotní výskumníci nemajú nič proti autonómnym vozidlám. Iba sa snažia zdôrazniť, že za väčšinou hrozieb stojí ľudský faktor. Ak by sa nasadenie autonómnych technológií jazdy nasadilo príliš včas, mohlo by to dosiahnuť opačný efekt. Vďaka podceneniu situácie a spoliehaniu sa na technológiu by mohlo prísť k zvýšenému počtu nehôd a vyššiemu riziku na cestách.
Organizácia IAM RoadSmart chce tiež upozorniť, že bezpečnosť nových automobilov nebola tak úplne založená na testoch v reálnej premávke. Okolnosti legálneho používania inteligentných kamerových systémov a radarov v automobiloch sa preto označuje za predčasné. Aký je váš názor na podobné technológie?
Sme už podľa vás schopní nasadiť technológiu úplnej alebo čiastočnej autonómnej jazdy aj na naše cesty? Slovensko už totiž prijalo prvú legislatívu umožňujúcu ich jazdu v premávke a dokonca aj na chodníkoch.