Test amerického inštitútu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) ukázal, že automatické brzdové systémy, ktoré majú zabrániť nehode s chodcom, prípadne aspoň znížiť nárazovú rýchlosť, nefungujú v tme tak spoľahlivo, ako za denného svetla. Vysoké percento nehôd sa pritom stane v noci.
Mnohé testy ukázali, že automatické brzdové systémy v nových autách naozaj fungujú. Aj preto ich musia mať v základnej výbave všetky nové automobily predávané v Európe. Zvyčajne sú účinné pri znižovaní nárazových rýchlostí pri nehode a tým pádom znižujú riziko vážnych poranení či smrti. V niektorých prípadoch dokážu nehode úplne predísť.
Počas dňa fungujú spoľahlivo, ale čo v noci?
Teraz však test amerického inštitútu IIHS ukazuje, že systémy zriedka fungujú tak ako majú, keď je tma. V týchto zhoršených dvetelných podmienkach mnohé z nich úplne prepadnú. V niektorých prípadoch je výsledok taký zlý, ako keby autá žiadne automatické brzdové systémy ani nemali.
Podľa štatistík z amerických ciest príde až k trom štvrtinám všetkých úmrtí chodcov (v roku 2021 zahynulo na cestách v USA 7300 chodcov) v tme. Štúdia IIHS ešte zo začiatku tohto roka preskúmala takmer 1 500 nehôd zahŕňajúcich autá modelových rokov 2017-2020 od rôznych výrobcov. Štúdia zohľadňuje okrem iného aj to, aké kvalitné má auto svetlomety. Do úvahy sa bral aj vek vodiča a ďalšie faktory. O 27 % menej nehôd chodcov sa stáva pri autách, ktoré majú automatické brzdy. Ale v tme nebol zaznamenaný vôbec žiadny rozdiel.
Na potvrdenie výsledkov IIHS vyvinula novú testovaciu metódu na preskúmanie systémov v tme. Najprv boli systémy v ôsmich rôznych modeloch SUV testované v tme rovnakým spôsobom, akým IIHS už robí denné testy. Všetky autá dosiahli horšie výsledky v tme ako cez deň. Výnimkou bol Volkswagenu Taos, SUV model predávaný na americkom trhu, ktorý má iba radarové senzory. Fungujú rovnako bez ohľadu na svetelné podmienky. Volkswagen Taos mal konzistentnejšie správanie ako ostatné autá, no na druhej strane bol najhorší aj pri znižovaní rýchlosti počas dňa.
Najlepšie výsledky dosiahli Ford Bronco Sport a Toyota C-HR, ktoré majú kamery aj radarové senzory. S aktivovanými iba stretávacími svetlami boli Volvo XC40 a Honda CR-V najhoršie napriek tomu, že obe mali v testoch IIHS dobré svetlomety.
Nová metodika testovania a výsledky
V najnovších testoch IIHS bolo testovaných celkovo 23 vozidiel. Ford Mustang Mach-E, Nissan Pathfinder, Toyota Camry a Toyota Highlander získavajú hodnotenie 3/3. Sedem ďalších vozidiel – Honda Accord, Hyundai Palisade, Hyundai Sonata, Nissan Frontier, Nissan Murano, Subaru Ascent a Subaru Outback – získalo hodnotenie 2/3. Osem ďalších získalo hodnotenie 1/3. Sú to Chevrolet Traverse, Ford Explorer, Ford Maverick, Ford Ranger, Mazda CX-9, Volkswagen Atlas, Volkswagen Atlas Cross Sport a Volkswagen Tiguan. Automatické brzdné systémy zabraňujúce stretu s chodcom v modeloch Chevrolet Malibu, Honda Pilot, Nissan Altima a Toyota Tacoma nefungujú v tme dostatočne dobre na to, aby získali akýkoľvek bod. Pritom v teste za denného svetla získalo 19 z týchto 23 vozidiel hodnotenie 3/3 alebo 2/3.
Nočný test zahŕňa dva bežné scenáre zrážky s chodcom. Dospelá osoba prechádza cez cestu a dospelá osoba kráča po ceste na krajnici. Okolité osvetlenie obklopujúce testovaciu dráhu musí počas hodnotenia zostať pod 1 lux. To je približne množstvo svetla vrhaného mesiacom počas splnu.
Hodnotenie nezahŕňa tretí scenár použitý v teste za denného svetla. Ten simuluje dieťa vbiehajúce na cestu spoza dvoch zaparkovaných áut. Tento scenár nie je súčasťou nočného hodnotenia, pretože v noci dôjde k veľmi malému počtu usmrtených detí.
Test prvého scenára sa vykonáva pri rýchlosti 19 km/h a 40 km/h. Test druhého scenára sa vykonáva pri 40 km/h a 59 km/h. Skóre sa udeľuje na základe priemerného zníženia rýchlosti v piatich opakovaných testovacích jazdách na suchom povrchu. Samostatné testy sa vykonávajú s nastavením diaľkových a stretávacích svetiel a skóre sa upraví, ak je vozidlo vybavené asistentom diaľkových svetiel.
Najlepší je Nissan Pathfinder
Iba Nissan Pathfinder sa vyhol kolízii s figurínou chodca v oboch testovacích scenároch pri všetkých testovacích rýchlostiach pomocou stretávacích aj diaľkových svetiel.
Toyoty Camry a Highlander a Ford Mustang Mach-E, ktoré tiež získali vynikajúce hodnotenie, sa vyhli nárazu do figuríny v prvom scenári pri oboch testovacích rýchlostiach a pri druhom scenári v rýchlosti 40 km/h so stretávacími aj diaľkovými svetlami. Všetky tri vozidlá výrazne spomalili so zapnutými diaľkovými a stretávacími svetlami vo vyššej testovacej rýchlosti, ale nárazu sa úplne vyhnúť nedokázali. Vozidlá, ktoré nezískali žiadne hodnotenie, vôbec nespomalili alebo takmer neznížili rýchlosť pred nárazom do figuríny v oboch testovacích scenároch so stretávacími aj diaľkovými svetlami.