Štvrtá generácia Nissanu X-Trail prichádza s atraktívnym dizajnom, inovatívnym hybridným pohonom a rozsiahlou výbavou asistenčných i bezpečnostných systémov. Podarí sa jej nadviazať na úspechy predchodcov?
X-Trail nesie typické dizajnové znaky súčasných modelov značky Nissan. Príkladom je mriežka chladiča V-motion a tvar predných svetlometov. Predná časť je nimi akoby orámovaná, svetlomety sa pritom zdajú byť vylisované v karosérii predného nárazníka, s kombinovanými dennými svetlami a smerovkami umiestnenými pozdĺž línie zatvárania kapoty. Zboku zaujmú svalnaté blatníky. Tvar C-stĺpika pripomína plutvu delfína a prináša do zadnej časti malú dávku napätia.
Aerodynamika
Medzi kľúčové aerodynamické prvky patria „3D“ deflektory pneumatík v spodnej časti prednej masky, aktívne mriežky chladiča na ovládanie prúdenia vzduchu do motorového priestoru, špeciálne tvarovanie A-stĺpika, kryty spodku na riadenie prúdenia vzduchu pod vozidlom a „vzduchová clona“ ktorý presne usmerňuje prúdenie vzduchu spredu do strán vozidla. Nový Nissan X-Trail bude dostupný v 10 farbách karosérie s 5 dvojfarebnými kombináciami.
Vyššia kvalita interiéru
Značnú pozornosť venovali v Nissane ergonomickej a hmatovej kvalite spínacích zariadení a tlačidiel v interiéri. Interný zákaznícky prieskum Nissanu jasne ukázal, že zákazníci uprednostňujú jednoduché ovládanie základných funkcií.
Preto má X-Trail analógové ovládanie klimatizácie, ako aj tlačidlá ovládajúce funkcie centrálnej obrazovky, ako je audio a navigácia. Stredová konzola obsahuje elektronickú radiacu páku, volič jazdných režimov, dva držiaky na poháre a 15-wattovú bezdrôtovú nabíjaciu podložku pre smartfóny. Pod hornou vrstvou konzoly je úložný priestor pre predmety, ako je napríklad kabelka alebo tablet. V celej kabíne je použité nové biele ambientné osvetlenie.
5 alebo 7 sedadiel
Nissan X-Trail je predovšetkým rodinné auto a aj túto jeho tvár sa snažili v automobilke vylepšiť. Prístup k sedadlám v druhom rade bude ešte jednoduchší vďaka zadným dverám otvárajúcim sa takmer do 90-stupňového uhla. Druhý rad sedadiel je posuvný, aby sa mohol maximalizovať batožinový priestor a uľahčil sa prístup do tretieho radu pri konfigurácii so 7 sedadlami. Pre cestujúcich v druhom rade bude k dispozícii nabíjací bod USB typu A aj USB typu C. Rodičia bábätiek ocenia slnečnú clonu integrovanú do zadných dverí, ktorá ponúka ochranu počas slnečných dní.
Sedadlá v treťom rade, ktoré po sklopení zapadnú do podlahy, sú navrhnuté tak, aby vyhovovali cestujúcim s výškou do 160 cm. Priestor bol optimalizovaný tak, aby si cestujúci v treťom rade mohli dať nohy pod druhý rad sedadiel. Keď sa sedadlá v treťom rade nepoužívajú, objem batožinového priestoru je 585 litrov.
Konektivita
Na zvýšenie pohodlia a väčšiu zábavu z jazdy ponúkne X-Trail pokročilý informačno-zábavný systém so širokým portfóliom prepojených služieb vrátane bezproblémovej integrácie smartfónov, WiFi pripojenia až pre sedem zariadení a službu NissanConnect. 12,3-palcový displej je digitálnou bránou k navigácii, zábave a nastaveniam vozidla. Je kompatibilný so systémami Android Auto aj Apple CarPlay. Kľúčové informácie ako navigačné pokyny, asistenčné systémy a informácie o ceste sa premietajú na čelné sklo na 10,8-palcový head-up displej.
Hybridný pohon e-POWER
Nový X-Trail bude po modeli Qashqai druhým Nissanom v Európe, ktorý bude vybavený systémom pohonu e‑POWER. Tento systém pohonu sa skladá z batérie a hnacieho ústrojenstva integrovaného s benzínovým motorom s premenlivým kompresným pomerom, generátorom energie, meničom a elektromotorom. Sila na kolesá pochádza iba z elektromotora, čo má za následok okamžitú, lineárnu odozvu na plyn. Benzínový motor môže vždy bežať v optimálnom rozsahu otáčok, čo vedie k nižšej spotrebe paliva v mestských podmienkach. Vďaka čisto elektrickému pohonu nedochádza k oneskoreniu ako pri spaľovacom motore alebo tradičnom hybride.
Neoddeliteľnou súčasťou konštrukcie technológie e-POWER je „lineárne ladenie otáčok motora“, ktoré riadi činnosť benzínového motora a zabezpečuje, že sa otáča primeranou rýchlosťou v pomere k rýchlosti na ceste, čím sa predchádza efektu „vysávača“ tradičných hybridov pri prudkom zrýchlení. Druhou výhodou je kultivovanosť, ktorá zabezpečuje, že motor beží len pri otáčkach, ktoré potrebuje a ktoré sú v mestských a prímestských podmienkach zvyčajne nízke.
Verzia s pohonom jednej nápravy bude dosahovať celkový výkon 204 koní, z 0 na 100 km/h zrýchli za 8 sekúnd a v kombinovanej prevádzke spotrebuje priemerne 5,8 litra benzínu na 100 km. Variant s pohonom všetkých kolies bude mať výkon 213 koní, z 0 na 100 km/h zrýchli za 7 sekúnd a priemerne bude potrebovať 6,3 litra benzínu na 100 km jazdy v kombinovanej prevádzke.
Benzínový mild-hybrid
Okrem pohonu e-POWER sa bude Nissan X-Trail predávať aj s preplňovaným 1,5-litrovým benzínovým motorom s variabilným kompresným pomerom. S výkonom 120 kW (163 koní) a krútiacim momentom 300 Nm sa bude ponúkať iba v konfigurácii s pohonom predných kolies, pričom výkon na kolesá prenesie bezstupňová prevodovka Xtronic. Hnacie ústrojenstvo je tiež vybavené 12V mild hybridnou technológiou. Pri spomaľovaní sa energia regeneruje a ukladá do lítium-iónovej batérie. Nazbieraná energia sa potom používa na chod systémov auta, keď je motor vypnutý, napríklad pri čakaní na červenej. Pri akcelerácii zasa dochádza k zvýšeniu krútiaceho momentu o približne 6 Nm. S týmto motorom zrýchli Nissan X-Trail z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy a spotrebuje 7,1 l/100 km.
Pohon všetkých kolies e-4ORCE
Nissan X-Trail je nositeľom nového pohonu všetkých kolies. Ten je navrhnutý tak, aby mohol čo najlepšie a najefektívnejšie spolupracovať s elektrifikovanými pohonnými jednotkami. e-4ORCE poskytne vysokú dávku trakcie a sebavedomé zrýchlenie za každých podmienok vďaka pokrokovej technológii ovládania všetkých kolies. Písmeno „e“ v názve znamená systém pohonu Nissan so 100 % elektromotorom. „4ORCE“ označuje fyzickú silu a energiu vozidla, pričom „4“ predstavuje ovládanie všetkých kolies. Neskôr bude tento pohon všetkých kolies predstavený aj na elektrickom crossoveri Ariya.
Elektronický systém pohonu všetkých kolies má podľa Nissanu 10 000-krát rýchlejšiu odozvu krútiaceho momentu na zadných kolesách ako mechanický systém 4WD. Okrem toho, konštantné prerozdelenie krútiaceho momentu a takmer dokonalé vyváženie hmotnosti prispievajú k výbornej ovládateľnosti a jazdnému komfortu, čo umožňuje výkonnú, ale plynulú jazdu. Náklony vozidla sú minimalizované pridaním regeneratívneho brzdenia zadným motorom k obvyklému regeneratívnemu brzdeniu predným motorom, ktoré dnes využívajú typické elektrické a hybridné systémy. Okrem optimalizácie rozdelenia krútiaceho momentu vpredu a vzadu systém aplikuje nezávislé ovládanie bŕzd na každom zo štyroch kolies, aby maximalizoval silu v zákrute generovanú každým z nich. To umožňuje zatáčanie, ktoré verne sleduje zámery vodiča s minimálnymi úpravami riadenia.
Aktívna a pasívna bezpečnosť
Inteligentný systém núdzového brzdenia dostal prediktívnu funkciu. To znamená, že vďaka najmodernejšej radarovej technológii sú senzory schopné čítať cestu za vozidlom vpredu a zistiť, či vozidlo náhle zabrzdí. Systém použije brzdy, aby znížil
pravdepodobnosť kolízie. Novým prvkom pasívnej bezpečnostnej výbavy je centrálny airbag, ktorý sa nafúkne medzi dvoma prednými sedadlami, aby zabránil cestujúcim v prednom rade v kontakte v prípade bočného nárazu. Centrálny airbag dopĺňa airbagy vodiča a spolujazdca, ako aj bočné a hlavové airbagy, ktoré budú súčasťou štandardnej výbavy.