Mazda chystá športové vozidlo s rotačným motorom pod kapotou a Toyota Supra sa dočká svojho elektrického nasledovníka. Takéto zaujímavé správy aktuálne znejú z Japonska, kde sa o všetkom v prípade oboch značiek Mazda aj Toyota rozhoduje. Znie to zaujímavo?
Toyota a Mazda údajne spoločne pracujú na športovom type vozidla, ktorý by však disponoval rozličnými druhmi pohonu v závislosti od tej konkrétnej značky. Mazda chce pod kapotu umiestniť rotačný spaľovací motor a Toyota elektromotor. Keďže tento „športiak“ má prísť na trh v roku 2026, bude asi sprevádzaný odchodom aktuálnej generácie Toyoty Supra. Z toho vyplýva otázka, či nebude elektrický športový model plnou náhradou za Supru.
BMW nahradí Mazda
Ako prvý s týmito informáciami prišiel japonský magazín Best Car a následne ho podporilo viacero zdrojov. Informácie ponúkajú zaujímavý pohľad na modelovú stratégiu japonských značiek v budúcnosti. Supra by mala dostať nástupcu, ale už bez spaľovacieho motoru. A tentokrát by sa na novej generácii zase podieľal niekto spoločne s Toyotou. Ibaže BMW by vymenili za príbuznejšiu Mazdu.
Mazda však neuvažuje nad umiestnením elektrického pohonu a radšej chce ísť cestou hybridu. Spaľovací motor by ale neslúžil na pohon, ale skôr ako generátor elektrickej energie a tým by sa predlžoval dojazd. A práve pre túto funkciu by sa mal najlepšie hodiť takzvaný Wankelov rotačný motor. Preto sa nám konečne črtá nástupca legendárneho modelu RX-7. Obe japonské športové kupé majú využívať platformu s označením e-TNGA. Na nej aktuálne stojí napríklad aj Toyota bZ4X.
Vnútri má ísť o klasické kupé pre dve osoby. Toyota by mala dostať dvojicu elektromotorov, ktoré prenesú pohon na obe nápravy a dosiahnu výkon okolo 500 konských síl. Pri systéme pohonu sa trošku pristavíme. Malo by ísť o úplne nový systém, na ktorom sa má podieľať aj WRC tím značky Toyota. Inžinieri Toyoty chcú ako prví vôbec využiť akumulátor s pevným elektrolytom, čiže ide o takzvanú solid-state batériu.
Viac rotorov a možno aj vodík?
Takýto typ batérie so sebou prináša vyššiu hustotu a tým pádom aj dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a aj dlhšiu životnosť. V dobe plánovaného uvedenia modelu sa predpokladá vysoká cena takéhoto typu batérií. Preto Toyota chce umne použiť takýto druh batérie v športovom aute, ktorého cena je tak či onak vyššia ako cena bežného vozidla.
Presuňme sa k Mazde. Tam sa plánuje použitie jedného elektromotoru na pohon zadných kolies. Zároveň by tým pripadalo do úvahy použitie menšej batérie a tým zníženie hmotnosti vozidla. Špekuluje sa aj o možnosti preplňovaného Wankelovho motoru s viacerými rotormi. V Mazde sa však pracuje aj na vývoji rotačného motoru na vodík. No použitie vodíkového pohonu je zatiaľ len málo pravdepodobné.
Hlavné slovo pri vývoji spomínaných dvoch modelov má Toyota. Mazda má možnosť zasahovať do vývoja, ale iba akýmsi poradným hlasom. Špekulácie neutíchajú aj napriek faktu, že Mazda ešte oficiálne nič nepotvrdila. Nám nezostáva nič iné, iba čakať a tešiť sa na možný príchod nových japonských športových modelov.