Domov MOTO TEST Aprilia Tuono 660 Factory – všestranný naháč, ktorý vlastne nie je...

TEST Aprilia Tuono 660 Factory – všestranný naháč, ktorý vlastne nie je naháčom

O talianskych ženách sa hovorí, že sú temperamentné a vášnivé, ale neplatí to na každú. Pri tejto Talianke musím povedať, že je to stopercentná pravda. Aj keď skrotiť ju vám nedá príliš veľa námahy. Reč je o motorke Aprilia Tuono 660 Factory.

Poďme si teda bližšie predstaviť tohtoročný model Aprilia Tuono 660 Factory. Poháňaná je dvojvalcovým motorom s objemom 659 centimetrov kubických a výkonom rovných 100 koní, čo je oproti Tuono 660 nárast o 5 koní. Motor je odladený skôr športovejšie, aj napriek dvojvalcovému motoru a jeho charakteristike je motor živší od stredných otáčok až po obmedzovač. S hmotnosťou 181 kilogramov si poradí hravo a výkon mu rozhodne nechýba. Aprilia Tuono 660 Factory je oproti klasickému Tuonu ľahšia. Síce len o dve kilá, ale občas hrá rolu každý gram.

Ako jazdí?

Vďaka Ride by wire nie je plyn zbytočne agresívny a skákavý, ale je naopak prijemný, plynulý a presný. Na pridanie plynu motor reaguje skoro okamžite a s najväčšou radosťou vás bude hnať vpred. Spriahnutý je so šesťstupňovou prevodovkou. Prevodové stupne sú kratšie, a tak sa nevyhnete častejšiemu radeniu. Factorka, ako som ju ľudovo pomenoval, dostala do vienka aj obojstranné rýchloradenie (Quick shifter). To ma zo začiatku trošku potrápilo, než sme si na seba zvykli a v jeden moment sa rozhodlo, že dnes sa mu už nechce a proste sa vyplo. Na druhý deň už fungovalo tak, ako malo, až dokým sme sa nerozlúčili.

V nižších otáčkach Aprilia trošku kopala, ale od 6000 otáčok som preradenie ani nepostrehol. O zastavenie sa vpredu starajú dva 320-milimetrové kotúče, do ktorých sa zahryzávajú štvorpiestikové radiálne uchytené strmene Brembo. Tie sú spojené opleteným brzdovým vedením s radiálnou pumpou taktiež od Bremba. Už na pohľad táto kombinácia nemôže byť zlá. Po prvom brzdení vás presvedčí, že ich spolupráca je výborná. Citlivosť a dávkovanie na jemné pribrzďovanie pri vyhliadkovom tempe, ako aj agresivita pri prudkom krízovom brzdení pred prekážkou či zákrutou, je výborná. Ani pri agresívnejšej jazde na hrane vás nesklame a nezačnú vám brzdy odchádzať.

ssangyong-torres-evx

Pozrime sa na ňu zo všetkých strán

Vzadu je to zase 220 milimetrový kotúč s dvojpiestikovým strmeňom Brembo a radiálnou pumpou. Ďalší systém, ktorý je vo Factorke od výroby, je náklonové ABS. To je nastavené naozaj športovo a zapína sa v poslednej možnej chvíli. O stabilitu na ceste a presnosť v zákrutách sa vám postará plne nastaviteľný podvozok.

Vpredu je to USD vidlica od Kayabi s nastaviteľným odskokom, kompresiou a predpätím pružiny. Vzadu je to centrálny tlmič s nastaviteľným odskokom a predpätím pružiny. Celkovo je podvozok ladený športovejšie a tvrdšie, a niektoré nerovnosti vám dá naozaj pocítiť, ale zato v zákrutách vám poskytne stabilitu a presnosť.

Displej je prehľadný a dominuje mu rýchlomer s otáčkomerom. Ako to už v dnešnej dobe býva zvykom, Aprilia Tuono 660 Factory je nabitá aj elektronikou. Začína sa to už v dnešnej dobe štandardne tempomatom, kontrolou trakcie, nastaviteľnou motorovou brzdou, Wheelie control až po rôzne motorové mapy. K dispozícii je 5 jazdných režimov, tri sú prednastavené a dve sú konfigurovateľné. Pri jednotlivých režimoch je naozaj aj cítiť rozdiel. Či už vo výkone alebo v reakcii na plyn.

Ako skončil taliansky muzikál?

Pozícia jazdca je športovejšia a aj stupačky sú viac zalomené dozadu. Riadidlá sú hore ako pri naháčoch býva zvykom. Celková pozícia tela je príjemná a pri dlhých jazdách vás zbytočne nevyčerpá. Výška sedla je 820 milimetrov. Aj keď u mňa nebýva zvykom riešiť dizajn, tu by som sa pri ňom trochu pozastavil. Aprilia Tuono 660 Factory sa radí do kategórie naháčov, aj keď to podľa mňa úplný naháč nie je. Tuono je vybavené polokapotážou, ktorá má do seba zapracované aj aerodynamické prvky. Len kvôli tomu, že nemá zakrytý motor, kapotážou spadá do kategórie naháčov, čo podľa mňa nie je tak úplne fér.

Aprilia Tuono 660 Factory je naozaj všestranný “naháč” na každý deň. Nerobí mu problém prepletať sa preplneným mestom alebo jazdiť po okreskách a hltať každú jednu zákrutu s istotou a presnosťou či lietať po okruhoch a naháňať sekundy. Neskúseného jazdca neprekvapí a ostrieľaného zase neurazí.

Kolesami nadol priatelia.

NÁZOV : Aprilia Tuono 660 Factory
MOTOR : 659 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 181 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 820 milimetrov
CENA : 11.599,-€

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRestomod Ferrari 288 GTO ako pocta tvorcovi a znovuzrodenie legendy
Nasledujúci článokPamätáte sa na koncept Dustera? Aktuálnym by bol aj dnes