Čína je lídrom v technológii maglev (magnetická levitácia) a naďalej hľadá inovatívne spôsoby, ako ju využiť. Teraz úspešne otestovala levitujúce 2,8 tony vážiace auto rútiace sa po diaľnici rýchlosťou 230 km/h, ktoré sa pritom vznášalo 35 mm nad vozovkou.
Test sa uskutočnil na diaľnici vo východočínskej provincii Ťiang-su. Celkovo bolo testovaných osem vozidiel na 7,9 kilometrovom úseku diaľnice s maximálnou rýchlosťou blížiacou sa 230 km/h. Z testu zatiaľ nebola zverejnená žiadna foto ani video dokumentácia.
Aký ukrýva potenciál?
Na obidva testy dohliadali provinčné dopravné úrady a ich cieľom bolo študovať parametre cesty a bezpečnostné opatrenia pre jazdu vysokou rýchlosťou. Levitujúce autá boli upravené z konvenčných vozidiel v rámci projektu Juhozápadnej univerzity Jiaotong so sídlom v Chengde. Inštalácia sústav permanentných magnetov pre levitáciu bola jednou z mála zmien vykonaných na vozidlách. Okrem toho boli na cestu položené silné vodiace koľajnice, ktoré umožňovali vozidlám levitovať. Ak by sa táto technológia javila ako uskutočniteľná a mala potenciál sa masovo rozšíriť, mohla by znížiť spotrebu energie a zvýšiť dojazd áut. V Číne by dokonca teraz mohli vytvoriť vyhradený jazdný pruh pre autá typu maglev, čo by znamenalo výrazne zlepšenie premávky na prehustených diaľniciach.
Čína ako líder technológie maglev
Čína je v súčasnosti lídrom technológie maglev v doprave. Postupne do praxe zavádza všetky typy vlakov maglev. V roku 2018 sa uskutočnili testy super maglev vlaku, ktorý mal cestovať rýchlosťou až 1000 km/h. V roku 2021 predstavila vlak typu maglev schopný cestovať rýchlosťou 600 km/h.
Čína momentálne využíva vlaky obsahujúce technológiu Maglev na krátkej trase medzi medzinárodným letiskom Šanghaj-Pchu-tung a centrom mesta. Na tejto linke zvládne prepraviť cestujúcich na trase 30 kilometrov len za 8 minút. Rozvoju levitujúcich vlakov zatiaľ bráni nedostatočná infraštruktúra. Medzimestská trasa v Číne momentálne nie je ani jedna.
Úspech testov Jiangsu je skutočne dobrou správou pre ambície maglevov v Číne, ale je príliš skoro hovoriť o tom, ako rýchlo by sa autá typu maglev mohli rozšíriť na cesty. Otázkami zatiaľ zostáva, či vodič môže určiť rýchlosť jazdy počas levitácie alebo táto rýchlosť bude pevne daná. Tiež zatiaľ nepoznáme odpovede na to, ako bude vyriešené riadenie, keďže levitujúce autá idú po vopred určenej trase.