Zdá sa, že elektromotorom sa nevyhnú žiadne dopravné prostriedky. Švédsky výrobca nákladných vozidiel Scania už má s elektrifikovanými nákladnými vozidlami skúsenosti, ale až teraz prichádza s batériovými nákladniakmi toho najťažšieho kalibru. Aký budú mať dojazd?
Regionálna diaľková doprava môže prebiehať aj bez lokálne vypúšťaných emisií. Ďalšia úroveň elektrifikovaných nákladných vozidiel značky Scania je k dispozícii ako klasické nákladné vozidlo, ale aj ako súprava ťahač a náves. Predpokladané dojazdy závisia od hmotnosti, konfigurácie a topografie terénu. No pri 40-tonovej súpravy ťahača 4×2 so šiestimi batériami s celkovou kapacitou 624 kWh s návesom možno očakávať dojazd 350 km pri priemernej rýchlosti 80 km/h na diaľnici. V prípade 64-tonovej súpravy typickej skôr pre škandinávske štáty možno za rovnakých podmienok očakávať dojazd približne 250 kilometrov.
Efektívne využitie povinnej prestávky
Nákladné vozidlá s pevnými trasami môžu profitovať z plánovaného nabíjania vo svojom domácom depe alebo v ich bežnom cieľovom mieste. Jedno príležitostné nabíjanie za deň, napríklad počas povinnej 45-minútovej prestávky vodiča, pomôže nákladným vozidlám s flexibilnejším prevádzkovým modelom.
Nabíjací výkon je až 375 kW. Jedna hodina nabíjania teda zvýši dojazd o približne 270 až 300 km. Výkon elektromotora v Scanii 40 R alebo S je 560 koní, verzie 45 R alebo S ponúkajú dokonca 610 koní. Elektrifikované nákladné vozidlá značky Scania novej generácie sa začnú vyrábať v 4. štvrťroku 2023. Prevádzka čisto elektrických nákladných vozidiel tak už nie je hudbou budúcnosti. Z hľadiska celkovej ekonomiky prevádzky dokonca môžu prekonávať nákladné vozidlá s naftovými motormi.
Problém s pomalým nabíjaním? Rieši sa
Pomôcť rozvinúť elektrické nákladné vozidlá v Európe by mohla nabíjacia stanica Megawatt Charging System od aliancie CHARIN. Štandard MCS umožňuje vysokovýkonné nabíjanie s nabíjacím výkonom až 1000 kW alebo viac. To by umožnilo nabíjať diaľkové nákladné vozidlá v rámci povinnej 45-minútovej prestávky pre vodičov. O štandarde pre takýto systém nabíjania ešte nie je úplne rozhodnuté. Medzi ambície patrí jediná bezpečná vodivá zástrčka. Pripojenie by malo byť možné automatizovať vďaka štandardizovanej polohe konektora na vozidle a rozhranie by malo umožňovať obojsmernú komunikáciu V2X.