Domov SPRÁVY Doprava Slováci testujú predné brzdové svetlo, stane sa povinnou výbavou?

Slováci testujú predné brzdové svetlo, stane sa povinnou výbavou?

Projekt predné brzdové svetlo
Zdroj: Projekt predné brzdové svetlo

Včerajším dňom (22.9.2022) začala praktická časť výskumného projektu Vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky. V rámci praktickej časti, ktorá sa bude odohrávať v bežnej premávke na slovenských cestách, sa bude skúmať, či predné brzdové svetlo môže zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Dopravné nehody v Európskej únii si každoročne vyžiadajú tisícky obetí aj zranených. Hoci sa darí postupom rokov ich počet znižovať, množstvo obetí je stále vysoké. Len v roku 2019  prišlo počas dopravných nehôd o život takmer 23-tisíc ľudí. V rebríčku najbezpečnejších ciest vedie Švédsko, na poslednom mieste figuruje Rumunsko.

Aj keď je v Európskej Únii oproti celosvetovému priemeru omnoho menej nehôd, a tým pádom aj menší počet strát na životoch, európski lídri sa neustále snažia zbytočnú stratu na životoch čo najviac obmedziť. Riešením je napríklad aj používanie zeleného predného brzdového svetla. Jednoduchý technický prvok, ktorého inštalácia zaberie len pár desiatok minút a náklady nezruinujú žiadny rozpočet. Predné brzdové svetlo je totiž priamo napojené na zadné červené brzdové svetlo, takže namontovanie tohto prvku nie je žiadnou veľkou vedou.

Projekt predné brzdové svetlo
Zdroj: Projekt predné brzdové svetlo
Ako to funguje?

V momente, keď vodič začne brzdiť, výstražné zadné červené svetlo upovedomí všetkých vodičov aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Keďže predné brzdové svetlo je priamo napojené na to zadné, oba svetelné signály sú vyslané zároveň.

Komu to pomôže?

Najmä chodcom, no nielen im. Predstavte si, že prechádzate cez cestu, kde je hustá premávka. Aj keď stojíte na prechode pre chodcov, váš bezpečný prechod to nezaručí. No ak chodec, čakajúci na okraji cesty, vidí, že blížiaci sa vodič začína brzdiť – a to vďaka zelenému signalizačnému brzdovému svetlu – môže bezpečne prejsť cez cestu.

Chodci však nie sú jediní, ktorým tento nový prvok na prednej maske motorových vozidiel zjednoduší cestovanie a zvýši ich bezpečnosť. Rovnako je táto signalizácia dôležitá pre vodičov napríklad v dopravných kolónach. Cez spätné  zrkadlo šofér zistí, že automobil za ním si je vedomý aktuálnej situácie na vozovke. Zvýšenú bezpečnosť môžeme očakávať aj u cyklistov a ostatných účastníkov premávky.

Projekt predné brzdové svetlo
Zdroj: Projekt predné brzdové svetlo
Kto za tým stojí?

Signalizácia pomocou predného brzdového svetla už bola testovaná na letisku v Berlíne a momentálne prebieha testovanie na Slovensku. V mestách Trenčianskeho samosprávneho kraja (Partizánske, Prievidza, Trenčín) a Žiline začínajú jazdiť vozidlá opatrené predným brzdovým svetlom. Skúšobná prevádzka potrvá deväť mesiacov. Obyvatelia týchto miest si tak na vlastnej koži môžu vyskúšať benefity tohto bezpečnostného prvku.

Za týmto produktom stojí spoločnosť Lumaco Innovations AG. Majiteľ spoločnosti pán Ľubomír Marjak sa týmto projektom zaoberá už dlhé obdobie a tento prvok môže byť v budúcnosti zavedený automaticky na všetky vozidlá. Financovanie testovacej prevádzky je zabezpečené zo zdrojov LUMACO Innovations.

Projekt predné brzdové svetlo
Zdroj: Projekt predné brzdové svetlo
Koľko vozidiel bude zapojených do testovania?

Celkovo sa projektu zúčastní približne 3-tisíc automobilov. Do testu sú zapojené všetky druhy vozidiel pohybujúcich sa na pozemných komunikáciách – osobné, dodávkové aj nákladné autá, kamióny a autobusy (mestské, prímestské aj diaľkové), traktory a aj vybrané mechanizmy. Vozidlá budú po mestách Partizánske, Trenčín, Prievidza a Žilina premávať od 22. septembra 2022 do 22. júna 2023.

Projekt predné brzdové svetlo
Zdroj: Projekt predné brzdové svetlo

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRenault R5 Turbo 3E je ultimatívna beštia na driftovanie s plyšovým medvedíkom
Nasledujúci článokExtraliga pôžitku. To je nová Alpina XB7