startstop

Škoda Favorit oslavuje 35. výročie vzniku. Tento model zmenil všetko

História značky Škoda so sebou prináša veľké množstvo zaujímavých príbehov. Škoda vyrábala od 60. rokov minulého storočia vozidlá s motorom vzadu a poháňanou zadnou nápravou. Táto koncepcia sa držala pri živote viac ako dve dekády a všetko zmenil jeden kľúčový model s názvom Favorit. Ten teraz oslavuje svoje 35. narodeniny. 

Bohatá história značky Škoda je pre nás akýmsi mementom dôb minulých. Blízkosť tejto „domácej“ značky vytrváva až dodnes. No ako jeden zlomový moment pre značku Škoda a aj celkovo pre automobilový svet vo vtedajšom Československu môžeme označiť 16. september 1987. V tej dobe prebiehal 29. medzinárodný strojárenský veľtrh v Brne. A tam sa dočkal svojej premiéry model, ktorý zmenil vtedajší koncept automobilového priemyslu v Československu.

Hrdo proti západným konkurentom

Favorit mal slúžiť ako model, ktorý sa mohol hrdo postaviť voči západnej konkurencii. Neskôr k jeho zlepšovaniu prispel aj vstup značky Škoda do koncernu VW. Tím konštruktéra Petra Hrdličku dokázal nemožné. Začiatky Favorita siahajú ešte do roku 1983. Za 2,5 roku museli byť odovzdané všetky výkresy. Následne prišlo na rad posudzovanie možností vtedajšej výroby. Pri vývoji sa však musel tím Petra Hrdličku obrátiť aj za hranice Československa.

Pravdou zostane, že technický vývoj koncepcie modelu s motorom vpredu a pohonom predných kolies prebiehal už v 70. rokoch. No nad karosériou stále visel otáznik. Preto sa so žiadosťou o pomoc obrátili do Talianska. Dizajnéri ako Giorgetto Giugiaro či štúdio Pininfarina sa nemohli podieľať na novom dizajne Favoritu. Túto úlohu však nakoniec prijal Nuccio Bertone.

Made in Czechoslovakia

Vývoj Škody Favorit, alebo modelu 781, ako znelo interné označenie, pomáhala aj konštrukčná kancelária značky Porsche. Tá sa, mimochodom, podieľala aj napríklad na vzniku modelu Lada Samara. Odborníci z Nemecka pomáhali pri tvorbe konštrukcie vozidla, zavesení motora a pomohli aj s optimálnou akustikou a vibráciami. Zadanie však bolo striktné – všetky komponenty sa musia vyrábať v Československu. To situáciu pomerne komplikovalo, keďže nie všetko sme si dokázali vyrobiť v tej dobe sami.

Isté limitácie našich výrobných postupov a možností sa následne prejavili aj v modeli Favorit. Bertone navrhol prednú masku s modernými nízkymi svetlometmi, no továreň Autopal Nový Jičín nedokázala vyrobiť tento tvar svetlometov. Favorit tak dostal také, ktoré sa dali vyrobiť „doma“. Išlo asi o prvý prípad, kedy sa celý dizajn tvoril podľa svetiel a nie naopak. Favorit toho veľa „podedil“ po predchádzajúcich modeloch Škoda. Za zmienku určite stoja aj napríklad vonkajšie kľučky dverí z modelu Škoda 120.

Iba evolúcia

Aj napriek úplne novej koncepcii s motorom vpredu a pohonom prednej nápravy, sa pod kapotu nedostal nový motor. Šlo iba o akúsi evolúciu toho pôvodného motoru zo 60. rokov. Favorit dostal pod kapotu 1,3-litrový motor s novou hliníkovou hlavou. Od počiatku sa však počítalo, že motor pobeží na už v Európe udomácnený bezolovnatý benzín. Pri predstavení vozidla na veľtrhu v Brne Favorit vzbudzoval obrovský záujem verejnosti. Aj napriek tomu, že nové modely sa k svojim majiteľom dostali až nasledujúci rok po premiére.

V roku 1988 pri uvedení na trh sa cena Favorita pohybovala niekde na úrovni 84 600 korún. Pred predajňami vtedajšej Mototechny stáli rady a robili sa poradovníky. V porovnaní s talianskym Fiatom Uno, ktorého cena dosahovala zhruba 130 000 korún išlo o teda podstatne nižšiu cenu. Tento vývoj Škodovku stál veľa úsilia, ale vďaka záujmu sa asi nakoniec vyplatil. Možno práve Favorit bol tým hlavným dôvodom, prečo prejavil o Škodovku záujem koncern VW.

 

Volkswagen zmenil veľa

V roku 1991 po vstupe do koncernu prišli isté zmeny, no o dva roky neskôr, v roku 1993 priniesla Škoda veľký facelift. Do Favoritu sa tak konečne dostali aj tvarované výplne dverí a karburátor nahradilo jednobodové vstrekovanie s katalyzátorom.

Celkovo sa tak vyrobilo viac ako milión kusov modelu Favorit. Po jeho ére nastúpila na trh známa Škoda Felícia, ktorá v podstate vznikla vývojom Favoritu. Tá prekonala čísla Favoritu a predalo sa viac ako 1,4 milióna kusov. Toto všetko však už radíme do histórie značky Škoda. Občas si však nezaškodí zaspomínať na časy, ktoré formovali dnešky.

Exit mobile version