startstop

Citroën Oli šetrí, kde sa dá. Je toto Dacia pre strednú vrstvu?

Citroen Oli

Citroën Ami je cenovo dostupný elektromobil pre všetkých obyvateľov veľkých miest v krajinách, v ktorých sa predáva. Je však mimoriadne malý, nemá prakticky žiadnu úžitkovú hodnotu. Citroën preto chce aplikovať hodnoty Ami aj do trošku väčšieho auta, ktoré by nebolo použiteľné len pre jednotlivcov, ale aj pre rodiny. Zároveň by zostalo cenovo prístupné. Ako by mohol vyzerať taký automobil, naznačuje koncept Oli [all-ë]. 

Citroën Oli odvážne ukazuje, ako Citroën prehodnotí každý detail, aby zredukoval zdroje a materiály. Aby vyrábal príjemné vozidlá, ktoré sa budú ľahko používať, porozumejú mu masy ľudí, budú mať primeraný dojazd a vylepšenú všestrannosť.

Vincent Cobée, CEO Citroënu, vysvetľuje, prečo je teraz správny čas na automobil typu Oli. „Tri spoločenské konflikty prebiehajú súčasne – prvým je hodnota a závislosť na mobilite, druhým sú ekonomické obmedzenia a neistota zdrojov a tretím je náš rastúci pocit túžby po zodpovednej a optimistickej budúcnosti. Spotrebitelia môžu cítiť, že éra hojnosti sa už skončila a rastúce regulácie, ako aj rastúce náklady môžu obmedziť našu schopnosť voľne sa pohybovať. Rastúce povedomie o potrebe zrýchliť úsilie na predchádzanie klimatickým zmenám nás zároveň robí ekologickejšími a vnímavejšími.“

Hmotnosť na prvom mieste

Typické rodinné auto z polovice 70. rokov vážilo okolo 800 kg a bolo 3,7 m dlhé a 1,6 m široké. Dnešné ekvivalenty narástli najmenej 4,3 m na dĺžku a 1,8 m na šírku a vážia viac ako 1200 kg. Niektoré sú dokonca ťažšie ako 2,5 tony. Do určitej miery k tomu prispeli právne a bezpečnostné požiadavky, ale ak bude tento trend pokračovať a budeme naďalej absolvovať s takýmito automobilmi 80 % ciest s jedným pasažierom, konflikt medzi potrebou chrániť našu planétu a budúcnosťou trvalo udržateľnej elektrifikovanej mobility sa nebude dať vyriešiť.

„Citroën je presvedčený, že elektrifikácia by nemala znamenať vydieranie a ekologickosť by nemala byť trestaná obmedzením našej mobility alebo tým, že život s vozidlami bude menej obohacujúci. Musíme zvrátiť trendy tým, že ich urobíme ľahšími a lacnejšími, a nájdeme vynaliezavé spôsoby, ako maximalizovať ich využitie aj pre ďalších majiteľov. V opačnom prípade si rodiny nebudú môcť dovoliť slobodu mobility, keď sa plne elektrické vozidlá stanú jedinou dostupnou možnosťou,“ dopĺňa Cobée.

Sedadlá

Citroën Oli je koncepčné viacúčelové rodinné vozidlo, ktoré je postavené na princípoch udržateľnosti. Keď sa počet dielcov a komponentov zníži, použijú sa ľahšie a ekologickejšie materiály, minimalizuje sa zložitosť a zároveň sa zvýši všestrannosť a funkčnosť, výsledkom je niečo oveľa efektívnejšie, cenovo dostupné a menej komplikované. Napríklad sedadlá používajú o 80 % menej častí ako tradičné sedadlá. Sú vyrobené z recyklovaných materiálov a šikovné „sieťované“ vzory operadiel tak zlepšujú prirodzené svetlo vo vnútri vozidla.

Predné sedadlá Oli používajú o 80 % menej dielcov ako sedadlá v ekvivalentnom SUV – iba 8 namiesto 37. Oranžové predné sedačky sú tvorené pevnými trubkovými rámami, na ktorých je namontovaný vankúš potiahnutý textíliou vyrobenou zo 100 % recyklovaného polyesteru, ktorý je 100% recyklovateľný. Opierky zo sieťoviny s 3D tlačou majú integrovanú opierku hlavy a sú inšpirované moderným kancelárskym nábytkom. Cestujúci na zadných sedadlách môžu využiť odkrytý rúrkový rám operadla na pripevnenie príslušenstva – napríklad malého tabletu napájaného cez USB zásuvku, háčikov na zavesenie kabelky, rámu držiaka na poháre, sieťky na časopisy alebo malého podnosu na jedlo, aby si deti užili občerstvenie na cestách.

Minimálna spotreba energie

Čo sa týka hmotnosti a dojazdu, tu tiež Citroën zvolil dômyselný prístup. Automobil váži iba niečo okolo 1 tony. To je výrazne menej ako porovnateľné elektrické SUV. Na dosiahnutie cieľového dojazdu 400 km tak potrebuje iba 40 kWh batériu. Obmedzením maximálnej rýchlosti na 110 km/h a maximalizáciou účinnosti pohonného systému sa podarilo dosiahnuť priemernú spotrebu energie len 10 kWh na 100 km jazdy. Dobitie batérie z 20 na 80 % pritom trvá len 23 minút.

Panely karosérie vyrobené z lepenky

Kapota, veko batožinového priestoru a strecha sú vyrobené z recyklovanej vlnitej lepenky sformovanej do voštinovej sendvičovej štruktúry medzi sklolaminátovými výstužnými panelmi, boli vytvorené v spolupráci so spoločnosťou BASF. Panely sú veľmi pevné, ľahké. Ich hmotnosť je znížená o 50 % v porovnaní s ekvivalentnou oceľovou konštrukciou. Napríklad strešný panel váži iba 6 kg, no bez problém na ňom môže stáť dospelý človek. Strešné lyžiny umožňujú pripevniť príslušenstvo, ako sú nosiče bicyklov a strešné boxy na rodinnú dovolenku. Pod panelom kapoty sú naopak úložné priestory vrátane priehradiek na nabíjacie káble a osobné predmety.

Čelné sklo je vertikálne, pretože je to najkratšia vzdialenosť medzi hornou a spodnou časťou. Používa tak menšie množstvo skla. Okrem zníženia hmotnosti je lacnejšie na výrobu aj výmenu a znižuje vystavenie cestujúcich účinkom slnka. Rám čelného skla je zakončený svetlou „infračervenou“ vrstvou. Je to nová charakteristická farba, ktorú Citroën použije v spojení s novou identitou značky.

Variabilný batožinový priestor

Prakticky je vymyslený aj batožinový priestor. Nezávislé opierky hlavy zadných sedadiel sa vysunú do strechy, zadné sklo sa otvorí smerom nahor a… ploché 994 mm široké odnímateľné nákladné lôžko sa okamžite rozšíri na dĺžku zo 679 mm na 1 050 mm. Dvere batožinového priestoru sa sklopia a po odstránení panelu batožinového priestoru zostane medzi podlahou vozidla a zadným sklom výška 582 mm. S nasadeným panelom je pod ním k dispozícii užitočný a bezpečný batožinový priestor s výškou 330 mm. Koľajničky na každej strane umožňujú pripevniť háčiky alebo príslušenstvo. Na bočných stenách sú umiestnené ďalšie úložné boxy.

Kolesá a pneumatiky

Pretože celohliníkové kolesá sú drahé a energeticky náročné na výrobu a oceľové kolesá sú ťažké, Citroën vytvoril akýsi hybrid.  Výsledné kolesá sú o 15 % ľahšie ako oceľové kolesá, čo prispieva k celkovému zníženiu hmotnosti vozidla o 6 kg. Koleso na koncepte Oli je vyrobené z hliníkového ráfika priskrutkované k oceľovému centrálnemu náboju. Čo sa týka pneumatík, Citroën sa spojil so spoločnosťou Goodyear. Na koncepte sú použité pneumatiky Eagle GO, ktoré spájajú udržateľnosť s dlhou životnosťou a inteligentnou technológiou na monitorovanie stavu a zdravia pneumatiky.

Zmes behúňa pneumatiky je vyrobená z takmer všetkých udržateľných alebo recyklovaných materiálov, vrátane slnečnicových olejov a oxidu kremičitého z popola z ryžových šupiek, ako aj z borovicových živíc a úplne prírodného kaučuku, ktoré nahrádzajú syntetické materiály na báze ropy. Goodyear stanovil pre koncepčnú pneumatiku Eagle GO cieľ dosiahnuť životnosť až 500 000 km prostredníctvom opätovného použitia udržateľnej kostry. Hĺbku dezénu 11 mm je možné počas životnosti pneumatiky dvakrát obnoviť. Pneumatika je vybavená aj technológiou Goodyear SightLine, ktorá zahŕňa senzor, ktorý neustále monitoruje rôzne zdravotné parametre pneumatiky počas celej jej životnosti.

Interiér

Namiesto palubnej dosky s veľkými obrazovkami a skrytými počítačmi má Oli tenký horizontálny panel, z ktorého visí stĺpik riadenia a volant, nabíjaciu stanicu pre smartfón a päť prepínačov klimatizácie. Oli v tomto priestore používa iba 34 dielcov. Porovnateľný kompaktný rodinný hatchback pritom používa približne 75 komponentov na palubnej doske a stredovej konzole.

Je tu dokonca umiestnená aj elektrifikovaná koľajnica, do ktorej je možné zapojiť príslušenstvo cez USB zásuvky. To je ideálne na napájanie zariadení alebo dokonca na zapojenie kávovaru pri čakaní, kým deti prídu zo školy. Dva priame vetracie otvory umožňujú použitie menšej klimatizačnej jednotky na ďalšie zvýšenie účinnosti a zníženie hmotnosti. Reproduktory sú odnímateľné, takže po zaparkovaní sa dajú vybrať a odniesť so sebou von.

Exit mobile version