Scania s prepravnou spoločnosťou HAVI spúšťa skúšobný projekt, v rámci ktorého bude autonómne nákladné vozidlo prepravovať tovar v bežnej premávke.
V Európe ide o prvý podobný projekt. Scania a HAVI v ňom budú skúšať plne autonómne vozidlo v bežnej premávke medzi dvoma logistickými centrami. Nákladný automobil sa pri ňom bude pohybovať medzi švédskymi mestami Södertälje a Jönköping, čo je približne trojhodinová trasa dlhá asi 300 kilometrov. Prvú a poslednú míľu tohto reťazca zaistia vozidlá ovládané vodičom.
Pilotný projekt je prvým krokom, ktorý má ukázať, či autonómny kamión môže byť použiteľnou súčasťou prepravných reťazcov medzi logistickými centrami.
Táto automobilka nebude vyvíjať autonómne autá. Radšej zdokonalí asistenčné systémy
„Vieme, že v nasledujúcich rokoch prejde celý prepravný systém zásadnou zmenou. Celé odvetvie čelí výzvam v podobe nedostatku vodičov a klesajúcich marží, prechod k autonómnym vozidlám tak musí nastať okamžite. Autonómnu prevádzku sa musíme naučiť chápať už teraz, aby sme boli pripravení na chvíľu, keď bude pripravená aj samotná technológia. Veríme, že tento pilotný projekt bude skutočne zásadným krokom,“ hovorí Robert Melin Mori, projektový manažér spoločnosti Scania, ktorý je za projekt zodpovedný.
„Ide o autonómne dopravné riešenie, ktoré funguje na bežných cestách za bežnej premávky, pri ktorom sa prepravuje komerčný tovar pre tretiu stranu. Niečo podobné zatiaľ v Európe nikto neskúsil,“ dopĺňa Peter Hafmar, ktorý je v Scanii zodpovedný za autonómne riešenia.
V USA jazdia autonómne kamióny ostošesť
Koncom minulého roka prešiel autonómny kamión spoločnosti TuSimple 129 km dlhú cestu z Tusconu v Arizone do distribučného centra vo Phoenixe. Počas 80-minútovej cesty spoločnosť nezaznamenala žiadne problémy ani ohrozenie bezpečnosti.
Ďalším autonómnym kamiónom je futuristický Einride Pod. Ten dostal od Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) povolenie na prevádzku na verejných cestách v USA bez vodiča v kabíne a bez podporného sprievodného tímu. Tento batériový elektrický kamión využíva súpravu palubných senzorov, ktorá obsahuje kamery, radary a LiDAR a na diaľku ho monitoruje ľudský operátor, ktorý ho v prípade potreby dokáže aj ovládať.
Autonómne vozidlá – Slovensko prijalo prvú legislatívu umožňujúcu ich jazdu v premávke