Európska komisia predstavila dlho očakávanú emisnú normu Euro 7. Tá bude regulovať emisie znečisťujúcich látok v poslednej generácii benzínových a naftových vozidiel, ale aj v kamiónoch a autobusoch. S návrhom nie sú spokojné automobilky ani aktivisti. Sprísniť ju ešte môže europarlament.
Euro 7 nahradí v súčasnosti platné normy Euro 6 a Euro VI. Euro 6 sa týka osobných áut a dodávok. Jej sesterská norma Euro VI zahŕňa kamióny a autobusy. Po novom sa tieto normy zjednotia do Euro 7. Cieľom je znížiť znečistenie ovzdušia zo sektoru cestnej dopravy. Normy nepokrývajú emisie oxidu uhličitého, ale regulujú iné znečisťujúce látky, ako napríklad oxidy dusíka či jemné častice. Informácie priniesol portál Euractiv.
Nielen emisie pevných častíc
Norma Euro 7 by mala vstúpiť do platnosti pre osobné autá a dodávky 1. júla 2025. Od roku 2027 by mala začať platiť aj pre nákladné vozidlá a autobusy. Okrem výfukových emisií po prvý raz norma zahŕňa aj brzdové emisie a emisie z pneumatík. To znamená, že nové pravidlá zasiahnu aj elektromobily či vozidlá na vodíkový pohon, ktoré tieto emisie taktiež produkujú.
Od Európskej komisie sa pôvodne očakávalo dramatické sprísnenie súčasných pravidiel. Napokon sa tak nestalo. Limity z benzínových áut zostanú na súčasnej úrovni. Limity pre naftové vozidlá sa sprísnia na úroveň benzínových. Keďže čoraz viac výrobcov automobilov upúšťa od používania čisto naftových áut, dosah pre automobilky nebude taký radikálny. Tie v diskusii pred prijatím nových noriem upozorňovali, že pokiaľ by sa mali emisné normy enormne sprísniť, museli by investovať do technológií, ktoré tu budú len relatívne krátko. Od roku 2035 totiž bude v EÚ platiť zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi. Ďalší vývoj spaľovacích agregátov by mohol negatívne ohroziť prechod na elektromobilitu. Do vývoja nových generácií elektrických vozidiel investujú automobilky miliardy eur. V prípade kamiónov a autobusov Komisia, naopak, navrhla prísnejšie limity.
Komisia upozorňuje, že benzínové a naftové autá budú na európskych cestách jazdiť aj po roku 2035. Očakáva sa, že ešte v polovici storočia budú autá na spaľovacie motory tvoriť 20 % všetkých osobných vozidiel.
Ako to už v prípade EÚ býva, spokojný nie je nikto
S výsledným návrhom napokon pravdepodobne nie je spokojný nikto. Pre automobilky sú vraj nové normy (napriek relatívne miernemu sprísneniu) tvrdé, aktivisti zase tvrdia, že je príliš slabý. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) v reakcii na normu Euro 7 uviedlo, že so súčasnými pravidlami Euro 6 a Euro VI má Európska únia najkomplexnejšie a najprísnejšie štandardy pre emisie znečisťujúce životné prostredie. Nová norma životnému prostrediu vraj nepomôže a len zaťaží rozpočty automobiliek. Podľa odhadov Komisie by mali vozidlá kvôli novej emisnej norme zdražieť v priemere o 300 eur, automobilky hovoria o “výraznom zdražení”.
Sprísni sa tiež metodika merania emisií z výfuku. Po novom bude musieť automobil splniť stanovené limity počas 10-kilometrovej jazdy vrátane studeného štartu. Vozidlá budú musieť emitovať maximálne povolené množstvo látok 8 rokov alebo do prejdenia 160 000 kilometrov. Do veku 10 rokov a nájazdu 200 000 km sa na vozidlá bude vzťahovať limit vynásobený koeficientom 1,2. Súčasťou návrhu Komisie je aj zavedenie palubného monitoringu (OBM) namiesto doterajšej palubnej diagnostiky (OBD). Táto zmena bude mať za následok úplný koniec tzv. čipovania motora.
Náročná situácia pre výrobcov kamiónov
V ťažkej situácii sa ocitli výrobcovia nákladných vozidiel. Aj tí totiž aktívne vyvíjajú bezemisné vozidlá, čo si žiada nemalé finančné prostriedky. Budú ich však musieť presunúť naspäť do vývoja ekologickejších spaľovacích motorov, čo môže byť kontraproduktívne. “Bude to mať vážny vplyv na prechod na vozidlá s nulovými emisiami. Nie je to dobré pre klímu, pre zdravie ľudí ani pre priemysel,” povedal Martin Lundstedt, generálny riaditeľ spoločnosti Volvo a predseda Rady pre úžitkové vozidlá ACEA.
Návrh ešte nie je finálny. Schváliť ho musí Európsky parlament a členské štáty.