V Českej republike prebiehajú dynamické nárazové testy už 50 rokov. Hlavný podiel na tom má, samozrejme, automobilka Škoda, ktorá crash testy realizuje v špičkovom laboratóriu pri skúšobnom polygóne v Úhelnici neďaleko Mladej Boleslavi. Ako to tam vyzerá?
Skúšobná hala má dĺžku takmer 200 metrov. V nej môže Škoda vykonávať naozaj široké spektrum testov, od čelných nárazov áut do pevných prekážok, cez bočné nárazy bariérou do boku vozidla, nárazy áut do stĺpov, rôzne druhy zadných nárazov, až po zrážky dvoch áut idúcich proti sebe.
Crash testy v rýchlosti až 120 km/h
O pohon áut sa stará systém Messring s výkonom 600 kW, ktorý dokáže dve proti sebe idúce vozidlá s hmotnosťou najviac 3,5 tony zrýchliť na 65 km/h, prípadne jedno takéto vozidlo na 120 km/h. V prvom prípade na to stačí dráha s dĺžkou 80 metrov, v tom druhom je potrebná celá dĺžka haly. Sústava svetiel, ktorá osvetľuje priestor zrážky, má výkon 250 kW. Samotné auto dokáže osvetliť svetelným výkonom až 120 kiloluxov. Silné svetlo je potrebné pre vysokorýchlostné kamery, aby všetko zachytili v maximálnej možnej kvalite. Pri crash teste je prítomných až dvadsať kamier v rôznych pozíciách.
Archivácia údajov
Nabúrané autá sa archivujú a zošrotované sú až po uplynutí dlhšieho časového obdobia. Buď keď stratia svoj význam vzhľadom k ďalšej vývojovej fáze modelu, alebo po uplynutí doby, po ktorú je vozidlo potrebné uchovať pre účely homologizácie. To znamená, že automobilka môže autá zo svojich „pracovných“ crash testov zošrotovať podľa svojho uváženia, ale tie z homologizačných testov musí v rámci preukázania výsledkov skladovať. Uchovávané sú aj všetky dáta nazbierané pri testoch ako sú záznamy z kamier alebo dáta nazbierané z desiatok senzorov, ktorými sú vozidlo a figuríny osadené.
Laboratórium patrí Škode od roku 2011. Po sérii investícií do ďalšieho vybavenia a rozvoja prišlo v rokoch 2018 a 2019 k rozšíreniu haly. Vybudované bolo aj nové laboratórium pre prípravu figurín. V roku 2020 získalo laboratórium ocenenie „Crash test Laboratory of the Year“ časopisu Automotive Testing Technology International.
Skúšobný polygón
Súčasťou areálu v Úhelnici je aj skúšobný polygón. Ide o krátku testovaciu dráhu pozostávajúcu z rôznych druhov povrchov a premyslených nástrah. Tie dôkladne preveria kvalitu montáže každého vyrobeného vozidla. Všetky totiž po dokončení na výrobnej linke musia na skúšobnom polygóne absolvovať dva okruhy s dĺžkou približne 900 metrov. Celý test aj s prevzatím auta z výrobnej linky trvá približne 12 minút. To je podstatne menej ako v prípade skúšky kvality každého vyrobeného Bugatti.
O kontrolu kvality sa tu v každej zmene stará 15 vodičov. Na vozidlá čaká na skúšobnej dráhe 14 rôznych „prekážok“, pričom štandardne sa využíva dvanásť z nich. Zvyšné dve sú určené na hlbšie preverenie problému v prípade akejkoľvek nezrovnalosti. Test začína na nájazdovom svahu, kde sa skúša funkčnosť ručnej brzdy. Nasleduje pasáž so špeciálnymi vlnami z liatinových plechov, kde sa pri rýchlosti 10 až 15 km/h skúša tuhosť karosérie a šofér sleduje nežiaduce hluky.
Po tomto asi štrnásťmetrovom úseku nasleduje ďalší o trochu dlhší s podobnými nerovnosťami vymodelovanými z liatinových plechov, kde je intenzita torzného stresu o niečo iná. Vozidlo následne smeruje k úseku, kde na neho čakajú prekážky, s ktorými sa môže stretnúť v reálnej premávke ako sú prepadnuté či prevýšené kanály v rôznych výškach či imitácia prejazdu cez železničné priecestie. V tomto úseku dosahuje rýchlosť vozidla 40 km/h. Potom nasleduje úsek s liatinovými hrboľmi, kde auto ide opäť štyridsiatkou. Nasleduje granitová dlažba. V oboch prípadoch sa auto inak rozklepe a rozvibruje, vodiči pozorne sledujú, či sa z vozidla neozývajú nežiaduce zvuky.