Česká značka, ktorá sa v rámci motoristického športu aktuálne venuje predovšetkým zahraničným okruhovým i off-roadovým aktivitám, prináša na bežné cesty úplne nový hyperšport s názvom Praga Bohema. Prvý kus odovzdal zákazníkovi na Mikuláša v Holandsku bývalý jazdec F1 Romain Grosjean.
Praga Bohema, vysoko výkonný športiak s agresívnym a do detailov prepracovaným dizajnom, po 7 rokoch vývoja, plánovania a testovania, smeruje do produkcie vo veľmi nízkom limitovanom počte. Keďže každý kus sa bude vyrábať ručne a bude individuálne prispôsobený konkrétnemu zákazníkovi, mesačne vzniknú nanajvýš dve vozidlá. Pre Európu je určených maximálne 20 áut, pre Blízky východ 12, pre Áziu 16, pre Japonsko 12 a pre USA 24 kusov. Základná cena je stanovená na 1,43 milióna eur. Filozofia modelu Praga Bohema je postavená na troch základných princípoch – nízka váha, karbón a výlučne benzínový pohon.
Vyrovná sa špeciálom kategórie GT3
Referenčným cieľom vývojárov bolo postaviť automobil legálny na používanie na bežných cestách, ktorý by bol schopný na sériových pneumatikách značky Pirelli zajazdiť na okruhu porovnateľný čas ako ostré pretekárske špeciály kategórie GT3 na pretekárskych gumách a súčasne ponúknuť posádke adekvátny komfort pri výletoch za tými najlepšími cestami na svete.
Hmotnosť menej ako 1000 kg
Cieľová hmotnosť produkčnej verzie bola stanovená na 982 kg vrátane prevádzkových kvapalín. Či sa ju podarilo dosiahnuť, Praga zatiaľ nekomunikuje. Na pohon slúži známy, dvakrát preplňovaný šesťvalec s objemom 3,8 litra z Nissanu GT-R. Tento motor bol Pragou vybratý pre jeho vysokú spoľahlivosť, jednoduchý servis a vysoký potenciál zvyšovania výkonu. Unikátny zážitok z jazdy perfektne dotvára pretekárska sekvenčná prevodovka Hewland. Tá prenáša krútiaci moment motora výhradne na zadné kolesá. Prevodovku s motorom spája robotizovaná spojka umožňujúca poloautomatický režim jazdy. Prevodovka je vybavená na mieru vyrobenými šikmými ozubenými kolesami optimalizujúcimi jej správanie sa v bežnej premávke.
Pre dosiahnutie optimálneho pomeru rozloženia hmotnosti je motor s prevodovkou uložený priamo za monokokom. Avšak pohonné ústrojenstvo nie je súčasťou samonosnej konštrukcie vozidla. Dôvodom takejto konštrukcie je, že inžinieri chceli zabrániť prenikaniu a prenášaniu nepríjemných vibrácií a rezonancií do interiéru. Palivová nádrž má objem 65 litrov.
Motor z Nissanu GT-R
Pri vývoji motora sa česká značka spojila s britskou spoločnosťou Litchfield Motors. Litchfield má viac než 20-ročné skúsenosti s tuningom a špeciálne na Nissan GT-R. Motory rozoberá a upravuje na suchú vaňu, čím znižuje celkovú výšku pohonnej jednotky o 140 mm. V základnej špecifikácii Praga dosiahla výkon 700 koní pri 6800 ot./min. a krútiaci moment 725 Nm v rozsahu 3000 až 6000 ot./min. Motor vydychuje cez dvojicu titánových výfukov s katalyzátormi. Hlasitosť jeho prejavu je naladená tak, aby neprekračovala hlukové normy na bežnej ceste i väčšine okruhov. Litchfield pritom má bohaté skúsenosti s úpravami tohto motora, ktoré dosahujú výkon viac než 1000 koní. Motor použitý v Prage nesie typové označenie PL38DETT.
Romain Grosjean pri vývoji
S vývojom automobilu pomáhal aj bývalý pilot F1 Romain Grosjean. Pri testovaní na Slovakia Ringu vyzdvihoval schopnosť automobilu prepnúť z pohodového, priam vychádzkového tempa na verejnej komunikácii do ostrého pretekárskeho tempa na okruhu. “Som absolútne nadšený z toho, čo dokáže Bohema na okruhu a ako sa správa v bežnej premávke. Ide to úplne hladko a bez nutnosti prenastavovania, čo je skutočne výnimočné,” povedal ešte v roku 2022 Grosjean.
Prítlak ako lepidlo
Bohemu vyvinul počtom malý, ale veľmi talentovaný tím dizajnérov a inžinierov. Jej aerodynamický tvar bol ladený vo veternom tuneli jedného z tímov F1. V rýchlosti 250 km/h dokáže vyvinúť prítlak až 900 kg. Maximálna rýchlosť Bohemy je 317 km/h, čo by na väčšine okruhoch malo úplne stačiť.
Posadnutosť Pragy dostať hmotnosť auta pod jednu tonu vystihuje spracovanie kokpitu. 56 karbónových dielcov čalúnených Alcantarou váži dohromady neuveriteľných 34 kg. Nezávislé odpruženie typu push-rod používa horizontálne umiestnené plne nastaviteľné tlmiče. Výsledkom je neodpružená hmotnosť len 180 kg a to aj bez komplikovaných adaptívnych systémov tlmenia. Kolesá s centrálnou maticou majú vpredu rozmer 18 palcov, vzadu 19 palcov. Brzdy používajú karbón-keramické kotúče s priemerom 380 mm a 6-piestikové strmene.
Praga Bohema vzniká v priestoroch Kresta Racing. Vo výrobnej hale spoločnosti založenej úspešným českým rally jazdcom Romanom Krestom už v súčasnosti vzniká okruhový špeciál Praga R1. Každému zákazníkovi bude automobil odovzdaný na okruhu za prítomnosti testovacích jazdcov, ktorí mu detailne vysvetlia všetky informácie o vozidle a jeho správanie na ceste aj okruhu.
Škoda že nevieme propagovať aj sami seba, lebo celý projekt je v skutočnosti snom a dieťaťom Honzu Martínka ktorý celý projekt dodnes menežuje aj čo sa týka vývoja, smerovanua a propagácie a výborného dizajnéra a konštruktéra Juraja Mitra. Nechápem prečo nedokážeme propagovať aj vlastných ľudí – ľudí ktorý stoja pri zrode takýcgto odvážnych projektov a dokážu ich dotiahnuť až sem ??? Pre mňa nepochopiteľné…