Mercedes Advanced Vehicle Transformation je vozidlo inšpirované filmom Avatar. Pri jeho zrode bol osobne prítomný aj režisér James Cameron.
Nielen on vyčíta z dizajnu diskov kolies semená posvätného stromu duší. Sedadlá majú zase tvar listov hlavného stromu. Zadná časť konceptu Mercedes AVTR je vybavená 33 bionickými klapkami slúžiacimi ako svetlá a zároveň aj ako solárne panely na napájanie palubných systémov.
Zaostrené na trvalú udržateľnosť
Súčasťou znižovania emisií jednotlivých automobilov je aj znižovanie energií pri ich výrobe. Mercedes ešte v roku 2020 pri predstavení konceptu ATVR uviedol, že jeho cieľom je do roku 2030 znížiť pri výrobe jedného produkčného automobilu odpad o 40 %, spotrebu vody o 30 % a spotrebu elektriny o 40 %. Pri výrobe interiéru konceptu Mercedes ATVR nepadlo za obeť žiadne zviera. Sedadlá sú vyrobené z pravého ratanu a čalúnené imitáciou kože. Podlaha je vyrobená z koreňového dreva nájdeného v Amazonskom pralese.
Izolovať od prostredia? Nie, splynúť s jeho krásou
Už súčasné Mercedesy sú známe tým, že vedia dokonalo odizolovať posádku od okolitého sveta. To však nie je prípad konceptu ATVR, ktorý vybrané zvuky vie zosilniť a preniesť k posádke. Tá sa potom cíti viac spojená s prírodou. Napríklad, pri ceste lesom dokáže sprostredkovať spev vtákov či hukot tečúcej vody. Zvuk sa k cestujúcim prenáša cez 360-stupňový zvukový systém.
Ak palubný systém zaregistruje prítomnosť dieťaťa, spustí jeho monitorovanie. To má predísť tomu, aby bolo zabudnuté pri vystúpení z vozidla. Deti určite ocenia aj funkcie rozšírenej reality ponúkajúce hry, popisy zaujímavých miest na trase či učenie.
Zážitok z autonómnej jazdy
Pohon vozidla nie je nijako revolučný, ale jeho koncepcia dokáže mnohé užitočné veci. Pri každom kolese je umiestnený jeden elektromotor, ktorý sa otáča spolu s kolesom. Celkový výkon pohonnej sústavy je 476 koní. Predné a zadné kolesá sa môžu natáčať aj proti sebe, čo citeľne znižuje polomer otáčania. Schopnosť diagonálneho pohybu v uhle až 30 stupňov pomôže najmä pri parkovaní v úzkych priestoroch. Nie však vodičovi, ktorý v tomto prípade môže byť len ďalších pasažierom. Mercedes AVTR je totiž plne autonómne vozidlo a v základnom režime nedisponuje volantom ani pedálmi.
Aby bol predsa len zážitok z jazdy uveriteľný, sedadlá sú vybavené 8 vibračnými prvkami. Taktiež tu nenájdete ani žiadne tlačidlá. Mercedes AVTR splynie s pasažierom dotykom dlane na stredovú konzolu. Auto sa naštartuje hneď ako systém rozpozná majiteľa podľa jeho dychu. Ovládanie funkcií vozidla prebieha hlasom alebo gestami. V manuálnom režime sa ovládacie prvky vysunú zo stredovej konzoly.
Jednoduchá recyklácia batérií
Priehľadné plochy použité v interiéri spolu s ambientným osvetlením v štýle tečúcich čiar vytvárajú dojem magického hologramu. Niekoľko plôch umožňuje vytvoriť 3D projekciu a zvoliť si animáciu napríklad preletu ponad Pandoru, prechádzku lesom, prechádzku čínskym pohorím Huangshan či austrálskym soľným jazerom Hillier. Podobné prvky sa možno v kabínach Mercedesov objavia aj skôr ako v roku 2030.
V akumulátoroch sa nenachádzajú žiadne drahé kovy ani iné toxické látky. Uplatnenie tu našiel grafén, čo je najtenšia forma uhlíka. Grafén je názov jednoatómovej 2D vrstvy, ktorú vytvárajú atómy uhlíka v hybridnom stave, usporiadané do pravidelných šesťuholníkov. Jednou z výhod tohto riešenia je, že po skončení životnosti sa batérie môžu recyklovať kompostovaním. Ďalšou výhodou je energetická hustota až 1,2 kWh na liter objemu. Vďaka tomu sú batérie ľahké a kompaktné. Ich kapacita 110 kWh by mala zabezpečiť dojazd okolo 700 km. Navyše, ich plné nabitie by nemalo trvať viac než 15 minút. Vývoj týchto batérií je však iba na začiatku a do výroby sa tak skoro nedostanú.