startstop

Čo je to za Mercedes, ktorý by mohol jazdiť po Pandore?

Mercedes Vision AVTR

Mercedes Advanced Vehicle Transformation je vozidlo inšpirované filmom Avatar. Pri jeho zrode bol osobne prítomný aj režisér James Cameron.

Nielen on vyčíta z dizajnu diskov kolies semená posvätného stromu duší. Sedadlá majú zase tvar listov hlavného stromu. Zadná časť konceptu Mercedes AVTR je vybavená 33 bionickými klapkami slúžiacimi ako svetlá a zároveň aj ako solárne panely na napájanie palubných systémov.

Zaostrené na trvalú udržateľnosť

Súčasťou znižovania emisií jednotlivých automobilov je aj znižovanie energií pri ich výrobe. Mercedes ešte v roku 2020 pri predstavení konceptu ATVR uviedol, že jeho cieľom je do roku 2030 znížiť pri výrobe jedného produkčného automobilu odpad o 40 %, spotrebu vody o 30 % a spotrebu elektriny o 40 %. Pri výrobe interiéru konceptu Mercedes ATVR nepadlo za obeť žiadne zviera. Sedadlá sú vyrobené z pravého ratanu a čalúnené imitáciou kože. Podlaha je vyrobená z koreňového dreva nájdeného v Amazonskom pralese.

Izolovať od prostredia? Nie, splynúť s jeho krásou

súčasné Mercedesy sú známe tým, že vedia dokonalo odizolovať posádku od okolitého sveta. To však nie je prípad konceptu ATVR, ktorý vybrané zvuky vie zosilniť a preniesť k posádke. Tá sa potom cíti viac spojená s prírodou. Napríklad, pri ceste lesom dokáže sprostredkovať spev vtákov či hukot tečúcej vody. Zvuk sa k cestujúcim prenáša cez 360-stupňový zvukový systém.

Ak palubný systém zaregistruje prítomnosť dieťaťa, spustí jeho monitorovanie. To má predísť tomu, aby bolo zabudnuté pri vystúpení z vozidla. Deti určite ocenia aj funkcie rozšírenej reality ponúkajúce hry, popisy zaujímavých miest na trase či učenie.

Zážitok z autonómnej jazdy

Pohon vozidla nie je nijako revolučný, ale jeho koncepcia dokáže mnohé užitočné veci. Pri každom kolese je umiestnený jeden elektromotor, ktorý sa otáča spolu s kolesom. Celkový výkon pohonnej sústavy je 476 koní. Predné a zadné kolesá sa môžu natáčať aj proti sebe, čo citeľne znižuje polomer otáčania. Schopnosť diagonálneho pohybu v uhle až 30 stupňov pomôže najmä pri parkovaní v úzkych priestoroch. Nie však vodičovi, ktorý v tomto prípade môže byť len ďalších pasažierom. Mercedes AVTR je totiž plne autonómne vozidlo a v základnom režime nedisponuje volantom ani pedálmi.

Aby bol predsa len zážitok z jazdy uveriteľný, sedadlá sú vybavené 8 vibračnými prvkami. Taktiež tu nenájdete ani žiadne tlačidlá. Mercedes AVTR splynie s pasažierom dotykom dlane na stredovú konzolu. Auto sa naštartuje hneď ako systém rozpozná majiteľa podľa jeho dychu. Ovládanie funkcií vozidla prebieha hlasom alebo gestami. V manuálnom režime sa ovládacie prvky vysunú zo stredovej konzoly.

Jednoduchá recyklácia batérií

Priehľadné plochy použité v interiéri spolu s ambientným osvetlením v štýle tečúcich čiar vytvárajú dojem magického hologramu. Niekoľko plôch umožňuje vytvoriť 3D projekciu a zvoliť si animáciu napríklad preletu ponad Pandoru, prechádzku lesom, prechádzku čínskym pohorím Huangshan či austrálskym soľným jazerom Hillier. Podobné prvky sa možno v kabínach Mercedesov objavia aj skôr ako v roku 2030.

V akumulátoroch sa nenachádzajú žiadne drahé kovy ani iné toxické látky. Uplatnenie tu našiel grafén, čo je najtenšia forma uhlíka. Grafén je názov jednoatómovej 2D vrstvy, ktorú vytvárajú atómy uhlíka v hybridnom stave, usporiadané do pravidelných šesťuholníkov. Jednou z výhod tohto riešenia je, že po skončení životnosti sa batérie môžu recyklovať kompostovaním. Ďalšou výhodou je energetická hustota až 1,2 kWh na liter objemu. Vďaka tomu sú batérie ľahké a kompaktné. Ich kapacita 110 kWh by mala zabezpečiť dojazd okolo 700 km. Navyše, ich plné nabitie by nemalo trvať viac než 15 minút. Vývoj týchto batérií je však iba na začiatku a do výroby sa tak skoro nedostanú.

Exit mobile version