BMW radu 3 v prevedení Touring je vozidlom, ktoré dokáže splniť očakávania nejednej rodiny. Má všetky parametre, ktoré očakávate a rozhodne má čo ponúknuť aj s 2-litrovým motorom.
BMW radu 3 bolo už pred 35 rokmi od uvedenia na trh športovo ladeným rodinným vozidlom. Keď sme sa pred vyše pol rokom dozvedeli o tom, že do ponuky pribudne aj najšportovejšia verzia M3 Touring, tak srdiečko zaplesalo určite nejednému oteckovi. Predsa len, je to sen mnohých z nás, ktorí sa venujeme autám, odniesť deti do škôlky/školy a odtiaľ odchádzať „bokom“ a s úsmevom na tvári. O M3 však neskôr. Koncom roka 2022 k nám do redakcie zavítala faceliftovaná verzia aktuálnej generácie G21 s naftovým agregátom 20d.
Facelift určite prospel
Už na prvý pohľad človek musí uznať, že línie, ktoré BMW spravilo pri tomto kombíku, sú naozaj nádherné. Bystrému oku určite neunikne priama zdvíhajúca sa línia začínajúca na predných dverách, ktorá sa tiahne až ku koncu zadných dverí. Príjemným bonusom sú adaptívne LED svetlomety, aj keď osobne by som radšej zvolil laserové jednotky. Bežnému človeku samozrejme postačia aj LED svetlomety, nakoľko majú tiež funkciu vyrezávania vozidla oproti, čo si určite každý bude chváliť.
Pochváliť musíme aj slovenského importéra, nakoľko konfigurácia auta je do istej miery jednoduchá, no dokáže pohladiť na srdiečku. Dominantou sú eM-kové strmene v modrej farbe a klavírny lak na zadnej časti nárazníku vypĺňa priestor medzi dvojicou reálnych (!) koncoviek výfukového ústrojenstva.
Modernizácia už kvázi dosluhujúcej generácie radu 3 sa určite vydarila. Spomínané predné LED svetlomety už nemajú „zúbok“, ktorý akoby rozdeľoval svetlá od seba, ale sú už celistvé a jednoduché. To, čo množstvo ľudí nejakým spôsobom nevie pochopiť, je to, že prečo sa BMW rozhodlo nahradiť svoje ikonické „angel eyes“ za fádne „L“ svetlomety. Odpoveď je jednoduchá – plynulosť línií. A to sa podarilo.
Facelift trojkového radu od BMW však ponecháva klasické oblé ľadvinky na rozdiel od vrcholovej verzie M3/M4. Dôvod ponechania tohto štýlu prednej masky je jednoduchý – konzervatívny prístup, ktorý má udržať viac zákazníkov, ktorí nemusia pútať oči všade, kde sa ukážu. Predsa len, je tu menší „upgrade“, kde ľadvinky siahajú viac do kapoty.
Interiér hýri novinkami
Najskôr, ako sa dostaneme do samotného kokpitu, nazrime do kufra. Tu nájdeme špeciálne dvojité dno, ktoré je súčasťou doplnkového kufrového balíka, ktoré obsahuje gumové pásy zakomponované inak do hliníkových líšt. Za jazdy sa tieto pásy vysunú a batožina tak nelieta v kufri zo strany na stranu. Ak ste doteraz nad takýmto prvkom neuvažovali, začnite!
Najväčšie čary sa však stali pred vodičom. Tu sa po novom nachádza dvojica jednoliatych obrazoviek, ktorá zasahuje doslova do troch štvrtín prednej časti. Nový infotainment BMW iDrive 8 je už známy z modelu BMW i4, ktorý sme taktiež už mali možnosť vyskúšať. Nový verzia zábavného systému ponúka lepšiu konektivitu, lepšiu stabilnosť a viac prvkov ako doteraz.
Na displeji dokážete ovládať kompletne všetko, na čo si spomeniete. Ovládanie ako také je veľmi intuitívne a jednoduché. Ostala taktiež aj možnosť ovládania kolieskom, ako sme tomu zvyknutí už od generácie E90. Najvýraznejšou zmenou je odstránenie panelu klimatizácie a rádia. Osobne nie som zástanca tohto riešenia, nakoľko všetko musíte hľadať na masívnom displeji pred vami, no po 3 dňoch si na to človek dokáže zvyknúť. Aj tak by som však radšej prijal klasické dotykové ovládanie.
Vynechanie týchto dvoch panelov však zatienil ďalší prvok, s ktorým som sa nedokázal stotožniť. Absencia malej jednoduchej a dokonalej páky prevodovky. Tá je nahradená akýmsi voličom prevodovky alebo prepínačom. Dalo by sa to nazvať aj iným expresívnym slovom, ale o tom radšej osobne. Tak, ako sa BMW rozhodlo zjednodušiť línie zvonka, rovnako tomu teda je aj vnútri, aj vďaka tomuto voliču. Akonáhle chcete podradiť alebo preradiť, musíte využiť pádla pod volantom.
20d postačuje
Motorické ústrojenstvo pod kapotou sa veľmi nemenilo. Teda skôr vôbec. Motor BMW 320d Touring disponuje objemom 2,0 litra a maximálnym výkonom 140 kW/190 koní. Nie je to však čistý dieselový motor, je totiž doplnený o mild-hybridné ústrojenstvo. Azda jedinou nevýhodou tohto mild-hybridu je nemožnosť vypnutia štart-stop systému. Ten začína byť aktívny ihneď po naštartovaní a ak sa približujete ku križovatke, tak motor vypína pri cca 5 km/h. Akonáhle však dáte nohu dole z brzdy a „kvázi sa rozbehnete“ do milisekundy motor opätovne naskočí.
Dvojlitrový motor je priamo naviazaný na osemstupňovú automatickú prevodovku a stály pohon všetkých štyroch kolies. Na svoju váhu sa však môže zdať, že nový rad 3 by si zaslúžil lepší výkon, no vedzte, že je to dostačujúce. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h vystrelí v priebehu 7,5 sekundy. Pokiaľ sa niekomu štvorvalec nepáči, v ponuke je aj šesťvalec v prevedení M340d pre fanúšikov nafty a M340i je petrolheadov.
Sumár
BMW radu 3 Touring síce nie je takým rodinným autom ako je rad 5 alebo X3, no dokáže komfortne odviezť aj štyri osoby. Samozrejme, ak nemeriate vyše dvoch metrov, aby ste nemali problém. Sedadlá v tejto konfigurácii sú pohodlné a nebolí vás chrbát po vystúpení prejdenej vzdialenosti aj 900 kilometrov. Batožinový priestor disponuje objemom 500 litrov, takže na každodenné používanie je to ideál.
Čo sa týka spotreby, s BMW 320d Touring sa hravo viete dostať pod 7 litrov. Mne osobne sa priemerná spotreba hýbala na úrovni okolo 6,5 l/100 kilometrov, no verím, že sa s ním dá jazdiť aj úspornejšie. Ak sa však zahľadíme do cenníka a nakonfigurujem presne identické auto, sme na sume necelých 74.500 €. To nie je málo a je tu ešte doplnková výbava, ktorá mu chýba, ako napríklad laserové svetlomety. Samozrejme, každé auto má svoje chybičky a nedostatky.
Sumárne, BMW 320d Touring je pre rodiny, ktorým nevadí tuhšie naladenie podvozku a dostačuje im 500-litrový kufor. Všetko sa dá samozrejme vyriešiť napríklad strešným boxom, ktorý viete dokúpiť či už u autorizovaného predajcu alebo individuálne. Pokiaľ ste však sám a zháňate auto do firmy, kde nemáte obmedzený budget a ste na manažérskej pozícii, BMW 320d je určite tou správnou voľbou.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 1995 cm3 |
Max. výkon | 140 kW / 190 koní |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 (xDrive) |
Prevodovka | 8-stupňová, automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 713 mm |
Šírka | 1 827 mm |
Výška | 1 445 mm |
Rázvor náprav | 2 851 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 800 kg |
Objem batožinového priestoru | 500 l |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,5 s |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 7,1 l / 100 km |
Diaľnica | 7,6 l / 100 km |
Okresky | 5,3 l / 100 km |
Priemer | 6,5 l / 100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 45 100 eur |
Cena testovanej verzie | 74 223 eur |