Mazda MX-30 je prvým elektromobilom japonskej značky predávajúcim sa na európskom trhu. V mnohých ohľadom veľmi špecifické vozidlo má minimálne jednu vlastnosť, ktorá sa nie úplne stretla s pochopením odbornej či laickej verejnosti – krátky dojazd. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV používajúca spaľovací Wankelov motor by tento problém mohla konečne vyriešiť.
MX-30 e-Skyactiv R-EV je plug-in hybridom, ktorý naďalej ponúka zákazníkom rovnaké hodnoty ako pôvodná MX-30, no zároveň ponúka nové spôsoby využitia vozidla ako elektromobilu na batérie. Mazda hovorí, že MX-30 e-Skyactiv R-EV má elektrický dojazd 85 km, čo by malo stačiť na každodenné jazdenie za prácou a povinnosťami, no generátor elektrickej energie v podobe spaľovacieho motora robí vozidlo komplexnejším a lepšie využiteľným aj na dlhšie trasy.
Podobne ako napríklad v prípade hybridného pohonu Nissan e-Power, spaľovací motor v Mazde neslúži na poháňanie kolies, ale iba na vytváranie elektrickej energie, ktorú potom zužitkuje elektromotor na pohon automobilu. Zásadným rozdielom medzi uvedenými pohonmi je ten, že Mazda je vybavená oveľa väčšou batériou, ktorú je možné dobíjať aj z externej elektrickej siete, čiže ako klasický elektromobil, čo v prípade Nissanu nie je možné. Preto Nissan označujeme ako hybrid a Mazdu ako plug-in hybrid.
Dojazd zostáva záhadou
Mazda sa rozhodla použiť na pohon tohto generátora rotačný motor, pričom využila jedinečnú schopnosť rotačného motora produkovať požadovaný výkon s malou, kompaktnou pohonnou jednotkou. Novovyvinutý rotačný motor je zabalený spolu s generátorom a elektromotorom v priestore pod prednou kapotou. Táto kompaktná elektrická pohonná jednotka je spárovaná s lítium-iónovou batériou s kapacitou 17,8 kWh a 50-litrovou benzínovou nádržou, čím vytvára jedinečný plug-in hybridný systém s vysokým celkovým dojazdom.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV ďalej ponúka funkcie, ako je kompatibilita s normálnym 2- alebo 3-fázovým striedavým nabíjaním i rýchlym jednosmerným nabíjaním a tri režimy pohonu nazvané ako Normal, EV a Charge. Navyše, s elektromotorom s výkonom 125 kW (170 koní) poskytuje dokonca o niečo lepšie dynamické vlastnosti ako čisto elektrická MX-30.
Model predstavený na autosalóne v Bruseli je vyhotovený v špeciálnej edícii Edition R, ktorá bude dostupná na začiatku predaja. Dizajn verzie Edition R je špecifický povrchovou úpravu strechy Maroon Rouge Metallic, čo je farba prvej Mazdy R360 Coupe. Zvyšok karosérie a interiér sú vyhotovené v čiernej farbe. Edition R obsahuje aj emblém v tvare rotora všitý do koberčekov a vyrazený na opierkach hlavy sedadiel.
Podrobnejšie technické údaje zatiaľ Mazda nezverejnila.