startstop

História mohla byť úplne iná. Volkswagen Golf Mk3 WRC sa sériovej výroby nedočkal

Volkswagen Golf Mk3 je kúskom, ktorý doteraz patrí k obľúbeným tuningovým (a niekedy aj tuzingovým) obetiam. Vedeli ste však, že Golf tretej generácie vznikol aj v prevedení WRC? Široký postoj, zadné krídlo – to všetko ako predzvesť trendu hot hatch. Tieto úpravy skutočne spĺňali homologizačné normy WRC, ibaže nakoniec to všetko stroskotalo.

Volkswagen Golf Mk3 sa určite zapísal významnými písmenami do histórie automobilky z nemeckého Wolfsburgu. Okrem toho, že upevňoval pozíciu modelu Golf, priniesol aj istý potenciál, ktorý chceli inžinieri pretaviť do možnosti súťažiť v rally. Nemci skutočne už na začiatku 90. rokov predbehli dobu a ukázali ako má vyzerať športový hatchback.

Mohol bojovať s legendami

Dávno zabudnutý prototyp tretej generácie Golfu priniesol vskutku nadčasový dizajn. Aj napriek tomu, že oficiálny vstup automobilky Volkswagen do seriálu WRC sa vtedy neuskutočnil, na svete zostal stále jeden z dvoch homologovaných a plne funkčných špeciálov. Dokonca je tento model vo veľmi dobrej kondícii. Tento špeciál niesol označenie A59. Vyrobili ho ešte v roku 1993 vo firme Schmidt Motorsport v meste Cadolzburg.

Vývoj takéhoto špeciálu bola požiadavka automobilovej organizácie FIA na produkciu homologizačnej série. Takáto séria pozostávala z 2 500 homologizačných modelov zapojených do seriálu WRC v sezóne 1994/1995. Tento svalnatý Volkswagen Golf Mk3 sa tak môže rovnať so svetoznámymi ikonami ako Lancia Delta HF Integrale, Mitsubishi Lancer Evolution či Subaru Impreza WRX STI.

Úplne iný

Už na prvý pohľad sa tento prototyp výrazne líši od civilnej verzie automobilu. Jedinečný bodykit tvarovaný pomocou kevlaru a uhlíkových vlákien odlišnému vzhľadu rozhodne napomáhal. Masovo vyrábaný model nikdy nedostal prídavné nasávanie, vetracie otvory, vytiahnuté blatníky či zadné krídlo. Jednoznačná inšpirácia zo sveta rally priniesla aj dve športové koncovky výfuku.

Auto na trati malo pôsobiť ľahko a dobre sa ovládať. K tomu malo poslúžiť aj zníženie váhy prostredníctvom plastových piatych dverí a bočných okien z plexiskla. Na ochranu posádky slúžil integrovaný kovový rám a anatomicky tvarované sedačky Recaro. Veľmi strohý interiér dopĺňal trojramenný volant a malý digitálny prístrojový panel doplnený zopár tlačidlami.

Výkon a obratnosť

Volkswagen to myslel určite vážne aj s motorom. Preto pod kapotu umiestnil unikát v podobe zákazkového celohliníkového štvorvalca s objemom 2 litre. Výkon tohto preplňovaného motora dosahoval 202 kW, respektíve 275 koní. Krútiaci moment dosahoval 370 Nm. Za takéto čísla by sa nehanbili ani niektoré dnešné hatchbacky.

Motor posielal výkon na všetky štyri kolesá cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Tento špeciál mal maximálnu rýchlosť 270 km/h. Okrem rýchlosti dostal Golf WRC aj tlmiče Bilstein a širšie pneumatiky v rozmere 225/45 R16. O brzdenie sa starali vŕtané kotúče od Bremba.

Exit mobile version