Komplikované hasenie požiaru elektromobilu má svoju daň.
Prepravná spoločnosť Havila Kystruten oznámila, že s okamžitou platnosťou prestane na palubách svojich trajektov prepravovať elektrické, plug-in hybridné a vodíkové vozidlá. Spoločnosť sa tak rozhodla urobiť po analýze rizík, ktorú vykonala poradenská spoločnosť Proactima AS. Tá dospela k k záveru, že požiare elektromobilov si vyžiadajú enormné záchranné úsilie. V záujme ochrany cestujúcich a posádky je preto ideálne jednoducho zakázať prepravu elektrických, hybridných a vodíkových vozidiel. Obmedzenia sa dotknú aj automobilov na fosílne palivá, ktoré sa budú nakladať a vykladať len vo vybraných prístavoch pozdĺž pobrežnej trasy, a to konkrétne v Bergene a Kirkenes, s výnimkou služobných vozidiel pre personál vykonávajúci potrebné práce na palube plavidiel spoločnosti a záchranných vozidiel.
„Ide čisto o hodnotenie bezpečnosti a výsledok analýzy rizík ukazuje, že prípadný požiar vo fosílnych vozidlách dokážu zvládnuť systémy a posádka, ktorú máme na palube,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ Bent Martini. Prípadný požiar elektrických, hybridných alebo vodíkových áut si na druhej strane vyžaduje vonkajšie záchranné opatrenia a môže ohroziť ľudí na palube a lode. Toto je riziko, ktoré spoločnosť nechce podstúpiť.
Obrovské batérie na lodi im nevadia
Martini tiež uvádza, že Havila Kystruten bude naďalej pracovať na hľadaní riešení, ktoré môžu v budúcnosti minimalizovať riziko prepravy týchto typov vozidiel. „Kapacita vozidiel na palube je obmedzená na základe priestoru potrebného v nákladnom priestore na zmluvnú prepravu iného nákladu. Testy za posledný rok ukázali, že v niektorých prístavoch sa stretávame s problémami v dôsledku výkyvov prílivu a odlivu. Pri nakladaní súkromných vozidiel nechceme poškodiť vozidlá ani lode,“ hovorí Martini.
Paradoxne, lode Havila majú na palube veľké batérie a môžu sa tak plaviť na elektrinu. Aký je teda rozdiel medzi obrovskými batériami na lodi a prepravovaní elektromobilov s rádovo oveľa menšími batériami? Martini vysvetľuje: „Pre nás je najdôležitejšie zaistiť bezpečnosť posádke aj cestujúcim. Naše lode sú postavené s našimi vlastnými batériami a inštalované v súlade s aktuálnymi požiadavkami na požiarnu bezpečnosť lodí. To znamená, že naše batérie sú oddelené v izolovaných a ohňovzdorných miestnostiach so špeciálnymi protipožiarnymi systémami.“
Spoločnosť si je plne vedomá toho, že existujú určité očakávania, najmä zo strany pobrežnej komunity, že plavidlá pozdĺž pobrežnej trasy by mali pomáhať pri preprave súkromných motorových vozidiel medzi prístavmi.
Lode dvoch lodných spoločností Hurtigruten AS a Havila Voyages AS sú obľúbené nielen u turistov, ale preberajú aj dôležitú časť osobnej a nákladnej dopravy v severnom Nórsku. Nórsko teda finančne dotuje ich pravidelnú dopravu. Podľa Havila Kystenrutena dohoda s ministerstvom dopravy však nevyžaduje, aby lode prevážali na pobrežnej trase osobné autá. Keďže v Nórsku sú elektrické automobily mimoriadne rozšírené, záujemcovia o prepravu elektromobilov na dlhé trasy musia využiť alternatívne spôsoby dopravy.