Tesla Autopilot klesá na strednú úroveň, pretože ostatné high-tech systémy sa zlepšujú. To je jeden zo záverov výsledkov veľkého testu Consumer Reports porovnávajúceho autonómne jazdné systémy.
Podľa autorov testu je strašidelné a zároveň úžasné pozorovať funkciu hands-free riadenia Ford BlueCruise, ktorá prevezme riadenie, brzdenie a akceleráciu automobilu počas jazdy po diaľnici. Strašidelná časť sleduje, ako sa volant sám otáča zľava doprava, robí mikroúpravy, aby udržal auto v strede svojho jazdného pruhu, zatiaľ čo systém tiež spomaľuje alebo zrýchľuje, aby udržal bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred sebou.
Napriek tomu, že schopnosti BlueCruise sú pôsobivé a môžu urobiť jazdu príjemnejšou, autá, ktoré dokážu skutočne a bezpečne jazdiť samé, sú ešte ďaleko. BlueCruise je systém, ktorý je známy ako systém aktívnej asistencie pri riadení (ADA). Zjednodušene povedané, ADA je súčasné použitie adaptívneho tempomatu (ACC) auta na ovládanie rýchlosti a asistenta udržiavania v strede jazdného pruhu (LCA). ACC je pokročilá forma tempomatu, ktorý brzdí alebo zrýchľuje, aby udržala auto v nastavenej vzdialenosti od vozidiel idúcich vpredu vo vytýčenom jazdnom pruhu.
Tak aký je BlueCruise?
„Systémy ako BlueCruise sú dôležitým pokrokom, ktorý môže pomôcť zjednodušiť jazdu a znížiť jej stres,“ hovorí Jake Fisher, senior riaditeľ testovania automobilov Consumer Reports. Môže napríklad umožniť vodičom uvoľniť zovretie a dokonca pravidelne pustiť volant, zatiaľ čo auto si udržiava bezpečnú vzdialenosť od ostatných vozidiel pri jazde na rovnom, nudnom úseku diaľnice alebo keď uviazne v dopravnej zápche. Systémy ADA môžu mať aj bezpečnostné výhody, napríklad vám môžu počas chvíľky nepozornosti zabrániť prejsť cez jazdný pruh do protiľahlej premávky. „Vôbec však nerobia auto samojazdiace,“ hovorí Fisher. „Namiesto toho vytvárajú nový spôsob spolupráce s počítačmi vo vašom aute. Keď to výrobcovia automobilov urobia správnym spôsobom, môže to urobiť jazdu bezpečnejšou a pohodlnejšou. Keď to urobia nesprávnym spôsobom, môže to byť nebezpečné.“
Tesla zaspala
Z 12 systémov ADA, ktoré boli súčasťou porovnávacieho testu, sa na vrchole umiestnil Ford BlueCruise, nasledovaný GM Super Cruise a Mercedes-Benz Driver Assistance. Tesla, ktorá bola kedysi inovátorom v ADA so systémom Autopilot, klesla z druhého miesta v roku 2020 na siedme, teda približne do stredu rebríčka. Je to preto, že Tesla od svojho prvého vydania príliš nezmenila základné funkcie Autopilota. Namiesto toho k nim pridala ďalšie funkcie, hovorí Fisher. „Ani po takom dlhom čase Autopilot stále neumožňuje spolupracujúce riadenie a nemá účinný systém monitorovania vodiča. Zatiaľ čo iní výrobcovia automobilov vyvinuli svoje systémy ACC a LCA, Tesla jednoducho zaostala.“
Ako a čo sa testovalo
Do testovania sa zaradili len vozidlá, ktoré boli vybavené systémom umožňujúcim súčasné používanie ACC a LCA pri diaľničných rýchlostiach. 12 aktívnych asistenčných jazdných systémov bolo testovaných na trati v Auto Test Center v Connecticute a na 50-míľovom okruhu na verejných komunikáciách v období od septembra do decembra 2022. Každý systém bol ohodnotený za svoj výkon v 40 samostatných testoch, ako je riadenie auta, kontrola rýchlosti a zaistenie bezpečnosti vodiča a zapojenie sa do jeho konania. Dodatočné funkcie, ako napríklad automatické zmeny jazdných pruhov alebo reakcia na semafory, neboli v tomto teste hodnotené.
Dobrý sluha, ale pánom je stále vodič
Nie všetky systémy ADA sú rovnaké. Fisher a ďalší odborníci na bezpečnosť tvrdia, že mnohé z nich sú navrhnuté tak, aby mohli vodičov „učičíkať” k pohodlnosti, čo v nich vyvoláva falošný dojem, že auto všetko vyrieši za nich. To môže byť nebezpečné, pretože ak sa systém ADA stretne s niečím, s čím si nevie poradiť, ako je napríklad stavba na ceste alebo zásahové vozidlo, a vodič nie je pripravený rýchlo prevziať kontrolu nad vozidlom, môže hroziť havária. Aby bolo možné bezpečne používať akýkoľvek systém ADA, vodič musí zostať vždy pozorný.
Z vlastnej skúsenosti vieme, že senzory a kamery týchto systémov dokáže oklamať aj počasie. Nemusí byť tma ani sneh na to, aby poveternostné podmienky tieto funkcie vyradili z „učičíkať”. Stačí, že na mokrú vozovku praží slnko a systémy nie sú schopné jednoznačne detekovať príslušné jazdné pruhy.
Pnina Gershon, vedecká pracovníčka z MIT AgeLab a MIT Center for Transportation & Logistics, poukazuje na údaje, ktoré ukazujú, že vodiči sa často príliš spoliehajú na asistenčné systémy riadenia po relatívne krátkom čase používania. „Často pozorujeme situácie, keď je úroveň pozornosti venovaná vozovke nižšia, ako by sa tradične očakávalo od vodiča, najmä so známymi obmedzeniami týchto systémov, ktoré vyžadujú, aby boli vodiči pripravení bezpečne a včas znovu prevziať kontrolu nad autom,“ hovorí Gershon. Údaje tiež ukazujú, že rozptýlená jazda je bežnejšia pri používaní systémov automatizácie riadenia.
Prečo sú najlepšie systémy od Fordu a GM?
Dva systémy ADA, ktoré Consumer Reports hodnotí najlepšie, používajú systémy priameho monitorovania vodiča (DDMS). Tie vyžadujú, aby vodiči sledovali cestu, aj keď systémy automatizujú riadenie, akceleráciu a brzdenie. Oba systém po ich aktivovaní nasmerujú infračervené kamery na tváre vodiča a upozornia ho, ak vodič prestane dávať pozor na cestu, hoci len na pár sekúnd. Ak vodiči nevrátia zrak späť k ceste, systém začne automobil spomaľovať.
Systém | Počet bodov |
Ford BlueCruise | 84 |
GM Super Cruise | 75 |
Mercedes-Benz Driver Assistance | 72 |
BMW Driving Assistance Professional | 69 |
Toyota Safety Sense 3.0 | 65 |
VW Travel Assist | 62 |
Tesla Autopilot | 61 |
Rivian Highway Assist | 59 |
Nissan ProPilot | 58 |
Honda Sensing | 58 |
Volvo Pilot Assist | 53 |
Hyundai/Kia Highway Assist | 47 |
Podrobné výsledky testu si môžete pozrieť TU.