Kupé Spectre, ktorým chce značka Rolls-Royce zmeniť segment najluxusnejších vozidiel, už absolvovalo takmer dva milióny testovacích kilometrov, čím sa tak uzatvára tretia fáza najnáročnejšieho testovacieho programu, akým kedy nový model Rolls-Royce za 118 rokov existencie značky prešiel.
Model Spetre momentálne prechádza fázou testovania v horúcom počasí v Juhoafrickej republike, konkrétne v Augrabies v Severnom Kapsku a vo vinárskom regióne Franschhoek. Miestne stabilné a zároveň veľmi kontrastné klimatické podmienky – na severe veľmi suché a horúce podnebie, ktoré smerom na juh prechádza do stredomorskej klímy s vyššou vlhkosťou – poskytujú jedny z celosvetovo najlepších podmienok na “letné” jazdenie. Najvyššie teploty tu prekračujú hodnotu 50° C, južnejšie oblasti tiež ponúkajú povrchom rozmanité cesty, ktoré sa kľukatia krajinou a často ich pokrýva prach, štrk a hlina. Skutočne náročné podmienky, ktoré poriadne preveria každé auto.
V tejto fáze sa konštruktéri a technici zameriavajú na pozorovanie a dolaďovanie všetkých systémov vozidla vyvinutých počas uplynulých dvoch miliónov kilometrov, či už z pohľadu hardvéru alebo softvérových procesov. Len prostredníctvom takýchto dôsledných analýz môžu technickí experti značky Rolls-Royce dosiahnuť tie najvyššie úrovne vyladenia komfortu, ktoré sú kľúčové na vytvorenie jedinečného zážitku z jazdy.
Lekcie v škole etikety
Počas testovania modelu Spectre prešlo dôkladným nastavením viac ako 25 000 samostatných funkcií, ktoré majú vplyv na jazdné vlastnosti. Momentálne odlaďovanie nasleduje princíp „vylepšovania aj tých najmenších detailov“, v rámci ktorého súbor malých a detailných zmien v nastavení vytvára výrazné celkové vylepšenie. Hoci je tento prístup rozšírený medzi vrcholovými športovcami či v prostredí veľkých firiem, zatiaľ nebol v takomto rozsahu aplikovaný na vývoj motorového vozidla. Jeho implementácia je súčasťou širších validačných procesov, ktoré sa interne nazývajú Rolls-Royce Finishing School („Škola etikety“ značky Rolls-Royce).
Pedantná precíznosť pri ladení detailov, ktorej sú podrobované prototypy modelu Spectre, sa výrazne prejavuje na mnohých aspektoch vozidla. Avšak často je nemožné ju kvantifikovať, pretože je výsledkom úsudku a inštinktov najlepších konštruktérov značky Rolls-Royce, ktorí v oblasti vývoja automobilov pracujú dlhé roky. Jeden príklad za všetky: viac ako 1 500 hodín už bolo venovaných len vyladeniu rekuperačného brzdenia, aby pracovalo pocitovo úplne bez námahy a zároveň bolo funkčné a efektívne.
Testovanie odpruženia
Podobná pozornosť bola venovaná aj odpruženiu a stabilizácii bočných náklonov v zákrutách, vďaka čomu budú naplnené prísľuby dynamiky, no zároveň zostane zachovaná aj plavnosť jazdy „ako na lietajúcom koberci“, ktorá je tak typická pre značku Rolls-Royce. Význam testovania v Južnej Afrike je veľmi špecifický, pretože vysoké teploty môžu mať zásadný vplyv na tvrdosť gumových častí zavesenia kolies a výsledné parametre tak môžu byť v ostrom kontraste s tými, ktoré boli zaznamenané počas testovania v extrémne chladných podmienkach.
Koľko stojí jazdený Rolls-Royce? Tie sumy vás poriadne prekvapia
Aj farby musia byť perfektné
Tento prístup bol použitý aj na zabezpečenie správnej farebnosti a jasu svetelnej šou, ktorá sa spustí pri otvorení dverí modelu Spectre. Bez ohľadu na vonkajšie svetlo musí vnútorný priestor pôsobiť harmonicky, všetky vnútorné svetlá vrátane stropu Bespoke Starlight Headliner, prístrojového panelu či informačno-zábavného rozhrania SPIRIT musia byť perfektne zladené. Toto si vyžaduje detailnú analýzu slnečného svitu na rôznych miestach sveta v súlade s farebnou paletou Pantone, aby bola zachovaná vernosť farieb bez ohľadu na to, kde sa práve Spectre nachádza.
Počas testovania v Južnej Afrike sa pracuje taktiež na vyladení ozvučenia s cieľom dosiahnuť najlepšiu možnú kvalitu zvuku, ktorú potom sprostredkuje 17 reproduktorov. Po prvých testoch a kalibrácii v laboratórnych podmienkach sa teraz systém testuje v skutočnom svete. Špeciálne zostavený výber pokrýva mnoho žánrov, ktoré reprezentujú úplné spektrum posluchových nárokov.
Odhodlanie dosiahnuť perfektný akustický zážitok sa prenáša aj na niektoré kľúčové funkcie vozidla. Dokonca aj rýchlosť automatizovaného zatvárania dverí sa posudzuje a nastavuje s cieľom dosiahnuť perfektnú úroveň príjemného zvuku pri ich dovretí.
Vývojová misia sa blíži ku koncu
Po úplnej analýze skúseností a dát získaných v Južnej Afrike bude nasledovať zapracovanie potrebných zmien a opatrení. V tom čase bude model Spectre dokončený na približne 80 % a pripravený vyraziť do záverečnej fázy testov. Tá bude pozostávať z intenzívneho programu testovania „vo všetkých ročných obdobiach“. Jeho súčasťou bude opätovná návšteva polárnych extrémov v Arjeplogu vo Švédsku či teplotne príjemnejšieho prostredia na francúzskom Azúrovom pobreží.
Posledných 500 000 kilometrov testovania modelu Spectre sa zameria na analýzu životného štýlu. Tento špecifický testovací proces zavedie automobil do podmienok sveta superluxusu a špecifických situácii, ktoré bežne zažívajú majitelia vozidiel Rolls-Royce. Cieľom je uistiť sa, že Spectre bude vyzerať a správať sa v súlade s očakávaniami, požiadavkami, zvykmi a životným štýlom zákazníkov aj v centrách svetových veľkomiest, v historických aj moderných luxusných destináciách či akýchkoľvek iných podmienkach.
Testovací program simuluje 400 rokov vlastníctva a bežného užívania vozidla. „Dôvod na takýto výnimočný a náročný globálny testovací program je jednoduchý: zatiaľ ešte nevznikol automobil ako je Spectre. Ako úplne prvý čisto elektrický Rolls-Royce je model Spectre viac než len novou formou technológie. Predstavuje celkové smerovanie budúcnosti našej značky. Iba konštruktéri a technici značky Rolls-Royce sú schopní pripraviť a potom aj absolvovať takúto náročnú výpravu, ktorej cieľom nie je testovanie automobilu, ale pozdvihnutie štandardov automobilovej dokonalosti,“ povedal Dr. Mihiar Ayoubi, riaditeľ konštrukcie a vývoja Rolls-Royce Motor Cars.
Prvé dojmy spoza volantu
Na testovanie Rolls-Royce Spectre dostal pozvánku aj redaktor britského Autocaru Mark Tisshaw. “Spectre je nanajvýš kultivovaný automobil. Ticho v kabíne dokonca presahuje aj BMW i7, ktoré je zatiaľ vo svete elektrických vozidiel najlepšie zo všetkých. Je tiché až do tej miery, že strácate spojenie s vonkajším svetom. Jazda je hladká, pohodlná a veľmi dobre absorbuje nerovnosti. Riadenie nie je nijakým spôsobom rušené tým, čo sa deje v mieste spojenia auta s povrchom vozovky.”
Rolls-Royce preto vyvinul umelý zvuk, ktorý je možné zapnúť (predvolene je vypnutý). „Dosiahli sme takú nízku úroveň ticha, že pre niekoho to môže byť až nepríjemné, takže potrebujeme ekvalizér, ktorý posádku spojí s vonkajším svetom,” vysvetľuje na margo odhlučnenia jazdy Ayoubi.
Prvé vyrobené vozidlá budú dodané zákazníkom v poslednom štvrťroku 2023. Zaujímavosťou je, že úplne prvá objednávka na model Spectre dorazila do Rolls-Royce zo Slovenska. Pri našej nedávnej návšteve Rolls-Royce Motor Car Prague sme sa dozvedeli, že zo strany českých a slovenských záujemcov eviduje Rolls-Royce viac než dve desiatky objednávok.