Touareg, ktorým Volkswagen vstúpil do segmentu vyššej strednej triedy a súčasne do segmentu SUV, mal svoju premiéru 26. septembra 2002 na parížskom autosalóne. Už v októbri toho istého roku sa rozbehla aj jeho sériová výroba. Touareg je zároveň nerozlučne spätý s bratislavským závodom Volkswagen Slovakia, kde sa vyrábali všetky jeho doterajšie generácie.
Touareg vznikol na základe rozhodnutia vedenia koncernu Volkswagen rozšíriť modelový program, ktorý sa v tej dobe končil v strednej triede. Bol súčasťou projektu luxusnej limuzíny Phaeton, ktorými mal VW vstúpiť do vyšších automobilových segmentov. Kvôli zníženiu nákladov na vývoj Volkswagen spolupracoval s vtedy ešte nezávislou značkou Porsche. Touareg a Porsche Cayenne tak využívali spoločnú platformu a väčšinu technických komponentov. Niektoré prvky vybavenia interiéru Touareg zase zdieľal s Phaetonom.
Symbol bratislavského závodu
Touareg sa od začiatku vyrábal výlučne v Bratislave, pretože tento závod sa od spustenia výroby na prelome rokov 1991/1992 celkovou kvalitou stabilne umiestňoval medzi najlepšími závodmi celého koncernu Volkswagen. Touareg prvej generácie s dĺžkou 4,75 m a rázvorom 2,86 m poskytoval veľký priestor v kabíne. Batožinový priestor mal objem 555 litrov a 1570 litrov po sklopení zadných operadiel a naložení po strop. SUV mohlo ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 3,5 tony. Náročne konštruovaný podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies mohol byť na želanie vybavený vzduchovým pružením, ktoré umožnilo meniť svetlú výšku vozidla až do 30 cm.
Základnou motorizáciou bol benzínový motor VR6 3,2 litra, ktorý poskytoval výkon 162 kW (220 k). Krútiaci moment motora sa prenášal na všetky štyri kolesá. Prevodové ústrojenstvo zahŕňalo aj uzávierku medzinápravového diferenciálu a redukčnú prevodovku. Za príplatok si zákazníci mohli objednať 6-stupňovú automatickú prevodovku namiesto štandardnej 6-stupňovej manuálnej. Milovníkov nafty prekvapil unikátny turbodiesel V10 5.0 TDI s výkonom 230 kW (313 k), ktorý vynikal krútiacim momentom až 750 Nm, kvôli ktorému mal tento automobil výlučne automatickú prevodovku.
Nebál sa ani drsných podmienok
Ponuka motorov sa postupne rozširovala. Ešte pred koncom roka 2002 pribudol benzínový motor V8 4,2 litra s výkonom 228 kW (310 k). Na jar 2003 sa predstavil ako základný naftový motor päťvalcový turbodiesel 2.5 TDI s výkonom 128 kW (174 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Koncom roka 2004 sa pod kapotou objavil turbodiesel V6 3.0 TDI s výkonom 165 kW (224 k) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm, ktorý sa rovnako ako základný benzínový šesťvalec a päťvalcový turbodiesel štandardne montoval s manuálnou prevodovkou a automatická prevodovka bola za príplatok.
Za prvé štyri roky výroby si Touareg kúpilo vyše 300 000 zákazníkov na celom svete. V USA bol Touareg vôbec prvým SUV s naftovým motorom vybaveným filtrom pevných častíc. V Japonsku bol zvolený za SUV roka, v Čile zase absolvoval expedíciu na najvyššiu sopku sveta Nevados Ojos del Salado. Podarilo sa mu dostať do výšky 6080 metrov nad morom a tým vytvoril nový výškový rekord pre sériový automobil. Nedávno sa Porsche 911 s Romainom Dumasom za volantom podarilo na podobnej expedícii dosiahnuť výšku “len” 6007 metrov nad morom.
Facelift prvej generácie
Aby sa udržal vysoký záujem zákazníkov, prešiel Touareg prvej generácie v roku 2007 modernizáciou. Navonok sa prejavila najmä zmeneným dizajnom prednej časti karosérie s odlišnou maskou a svetlometmi, no celkovo zahŕňala vyše 2300 novo vyvinutých dielov. V interiéri to boli napríklad ergonomicky zdokonalené sedadlá. Zmenila sa aj ponuka motorov, v ktorej pribudol benzínový motor V8 4.2 FSI vybavený priamym vstrekovaním paliva. Okrem toho oddelenie Volkswagen Individual od druhého polroka 2007 ponúkalo modernizovaný Touareg s unikátnym benzínovým motorom W12. Motor s objemom 6,0 litra, prevzatý z limuzíny Phaeton, dosahoval výkon 331 kW (450 k) a maximálny krútiaci moment 600 Nm. Tento výkonový potenciál umožňoval SUV s pohotovostnou hmotnosťou vyše 2,5 tony zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť bola elektronicky limitovaná na 250 km/h. Najvýkonnejšiu naftovú alternatívu predstavoval Touareg R50 poháňaný motorom V10 5.0 TDI s výkonom 258 kW (351 k) a maximálnym krútiacim momentom 850 Nm.
Pri modernizácii dostal Touareg aj technické prvky, ktoré sú dnes v moderných automobiloch samozrejmosťou, no v tej dobe predstavovali významné novinky. Medzi nimi bol napríklad zdokonalený protiblokovací systém ABSplus, umožňujúci efektívne brzdenie na nespevnenom povrchu, adaptívny tempomat ACC, rozličné asistenčné systémy a pre vozidlá s pneumatickým pružením športový podvozok s kompenzáciou náklonu v zákrutách. Na želanie bola k dispozícii aj 4-zónová automatická klimatizácia. Všetky tieto opatrenia sa premietli do pozitívneho výsledku predaja. Do marca 2010, kedy mala premiéru druhá generácia, sa na celom svete predalo približne 500 000 exemplárov.
Druhá generácia
Kým pri prvej generácii Touaregu sa kládol dôraz na optimálnu syntézu komfortu a schopností jazdy v teréne, pri druhej generácii sa parametre posunuli výraznejšie smerom ku komfortu. Rovnako ako predchodca bola druhá generácia vyvíjaná spoločne so sesterským Porsche Cayenne a predávať sa začala na jar 2010. Dĺžka vzrástla na približne 4,8 metra. Rázvor bol predĺžený o 4 cm v prospech priestoru na nohy vzadu. Zadné sedadlo bolo pozdĺžne posuvné o 16 cm, objem batožinového priestoru vzrástol na 580/697 až 1642 litrov. Okrem toho bola karoséria aerodynamicky optimalizovaná, čo sa premietlo aj do zmenšenia výšky o 2 cm. Oveľa významnejšie bolo zníženie hmotnosti o 200 kg, ktoré konštruktéri dosiahli použitím ocele vysokej pevnosti na karosérii a zjednodušením štandardnej verzie prevodového ústrojenstva systému 4Motion vypustením redukčnej prevodovky a uzávierky medzinápravového diferenciálu. Všetky motory už v základe dostali 8-stupňovú automatickú prevodovku.
Močovina aj hybrid
Ťažiskovým motorom sa stal turbodiesel V6 3.0 TDI v niekoľkých výkonových verziách od 150 kW (204 k) do 193 kW (262 k). Okrem spotreby paliva sa znížilo aj zaťaženie životného prostredia emisiami. Od roku 2014 výrobca montoval katalyzátor oxidov dusíka SCR so vstrekovaním AdBlue. Novinkou v ponuke bol naftový motor V8 4.2 TDI s výkonom 250 kW (340 k). Touareg druhej generácie bol v prvom období dostupný dokonca aj s hybridným pohonom. Tvoril ho benzínový motor V6 3.0 TFSI prepĺňaný mechanickým kompresorom doplnený elektromotorom v modifikovanej automatickej prevodovke a niklovo-metalhydridovou batériou, ktorá sa dobíjala rekuperáciou pri spomaľovaní a brzdení. Hybridný pohon poskytoval systémový výkon 279 kW (380 k) a maximálny systémový krútiaci moment 580 Nm.
Na jeseň roku 2014 dostal Touareg facelift s dizajnovo modifikovanou prednou časťou karosérie. Po technickej stránke bola významná adaptácia motorov TDI na emisnú normu Euro 6, automatická prevodovka dostala pre zvýšenie efektivity funkciu voľnobehu, umožňujúcu po uvoľnení pedála akcelerátora dobiehanie vozidla zotrvačnosťou. Aj z druhej generácie sa predalo takmer 500 000 exemplárov.
Tretia generácia
V marci 2018 mala na autosalóne v Pekingu premiéru tretia generácia. Jej ambíciou bolo nadviazať na úspechy predchodcov novou úrovňou špičkových technológií, autentickým dynamickým dizajnom SUV a maximálnou spôsobilosťou na každodenné používanie. Oproti svojmu predchodcovi má Touareg tretej generácie zväčšené rozmery (dĺžka 4,88 m, šírka 1,98 m, výška 1,70 m). Nové rozmery majú pozitívny efekt rovnako na proporcie vozidla, ako aj na vnútorný priestor. Napríklad predĺženie karosérie o 8 cm spolu s novým priestorovým usporiadaním komponentov umožnilo zväčšiť základný objem batožinového priestoru zo 697 na 810 litrov. Vďaka použitiu zmiešanej konštrukcii (52 % ocele a 48 % hliníka) je karoséria o 106 kg ľahšia oproti druhej generácii.
K dovtedajším systémom pribudla u tretej generácie aj podpora pre videnie v noci „Night Vision“ s infračervenou termovíznou kamerou a adaptívne svetlomety „IQ.Light – LED Matrix“ s novými osvetľovacími funkciami. Novinkou sa tiež stal voliteľný podvozok s aktívnou kompenzáciou náklonu (elektromechanicky ovládané stabilizátory) a riadením zadných kolies, prispievajúcim k zvýšeniu obratnosti a zmenšeniu priemeru otáčania o 1 meter. K zvýšeniu komfortu prispeli aj novo vyvinuté masážne sedadlá.
Aktuálne sa Touareg ponúka s naftovým motorom V6 3.0 TDI v dvoch modifikáciách s výkonom 170 kW (231 k) a 210 kW (286 k), ako aj s benzínovým motorom V6 3.0 TSI s výkonom 250 kW (340 k).
V máji ho čaká facelift
No vývoj napreduje ďalej a tak v máji tohto roka bude Touareg tretej generácie modernizovaný. Dostane osviežený vonkajší vzhľad a niektoré nové technické prvky. Predávať sa začne predávať v štvrtom štvrťroku.
Podľa oficiálnych štatistík autorizovaní predajcovia v SR od roku 2002 predali vyše 8200 kusov Touaregu. Najdrahším exemplárom bol Touareg 4.0 TDI za 100 000 € bez DPH. Najpredávanejšou farbou Touaregu na Slovensku je biela (20 %), najobľúbenejšou metalizovanou farbou zase šedá silicon (16,5 %). Najpredávanejšou pohonnou jednotkou je V6 3.0 TDI 170 kW/231 k (70 %). Ťažné zariadenie volí 70 % zákazníkov, ventilované sedadlá 69 % a pneumatické pruženie 62 % zákazníkov.