Medzivojnoví cestovatelia preukazovali spoľahlivosť automobilov v Afrike, Ázii aj v Južnej Amerike. Medzi priekopníkov patril Jiří Hanuš, ktorý v roku 1933 s vozidlom Škoda 633 prekonal obávanú Saharu. Od jeho cesty uplynulo už 90 rokov.
Na trasu dlhú 8 050 kilometrov z Čiech do senegalského Dakaru sa 27-ročný Jiří Hanuš vydal sám. Od dobrodružnej cesty si v Mladej Boleslavi sľubovali podporu exportu i prestíže značky. Škoda v tom čase aktívne čelila svetovej hospodárskej kríze jednak efektívnou pásovou výrobou, ale aj vývojom nových modelov. Intenzívne pracovala na ľudovom automobile, budúcej legende Popular, a do sezóny 1933 vstúpila modelom strednej triedy. Škoda 633 s objemom motora 1,8 litra svojím typovým označením prezrádzala šesť valcov, ktoré pod prednou kapotou podávali výkon 33 koní.
Robustné vozidlo osvedčenej koncepcie s rebrinovým rámom podvozka, tuhými nápravami a lankovými brzdami síce bolo dimenzované na nekvalitné stredoeurópske cesty, ale zvládlo by aj prejsť púšťou? Úspech by znamenal posilnenie značky doma i v severnej Afrike, kam boli automobily značky Škoda vyvážané už pred prvou svetovou vojnou.
Úplná sériovka
Jiří Hanuš sa z malej obce Radlík u Jílového ležiacej asi 25 kilometrov južne od centra Prahy vydal do Afriky v piatok 17. februára 1933. V mrazivom počasí sa snehom musel prebíjať prakticky až k juhofrancúzskemu prístavu Marseille, kam dorazil po 1 454 kilometroch a piatich dňoch. Africkej pôdy v Alžírsku sa tmavozelená Škoda 633 prvýkrát dotkla 24. februára. Išlo o sériové vozidlo, dokonca v tom najlacnejšom prevedení s uzatvorenou dvojdverovou karosériou Tudor, ktoré vtedy stálo 45 500 korún. Pre porovnanie, priemerná mzda v Československu vtedy predstavovala necelých 800 korún, čo bola zároveň cena bežného pánskeho vlneného obleku. Hanuš namiesto špeciálnych širokých nízkotlakových pneumatík vhodných do púšte ostal pri bežných plášťoch Kudrnáč Everit z Náchoda. Miestni krútili hlavou aj nad uzatvorenou karosériou s obmedzeným vetraním či nad absenciou technického vybavenia. Hanuš si vystačil len so štartovacou kľukou a montovacou pákou na výmenu pneumatík.