Premiéra úplne novej generácie Mercedesu triedy E je na spadnutie. Poznáme už vizuál interiéru.
Mercedes triedy E dostane príplatkový Hyperscreen zdržujúci tri obrazovky. Prístrojový panel, centrálna obrazovka aj obrazovka pred spolujazdcom tak vytvoria hi-tech prostredie typické pre súčasné elektrické vozidlá značky Mercedes z radu EQ. Verzia bez displeja pre spolujazdca obsahuje veľký ozdobný prvok. Na fotografiách môžeme vidieť, že predná časť palubnej dosky je osvetlená úzkym svetelným pásom v širokom oblúku od dverí vodiča až k dverám spolujazdca. V Triede E má svetelný pás v kokpite po prvý raz podobu súvislej čiary a už nie je prerušovaný displejom vodiča.
Stredová konzola medzi sedadlami je navrhnutá ako homogénny celok a priamočiaro prechádza do spodnej časti prístrojovej dosky. Vpredu je do ozdobného prvku integrovaná odkladacia priehradka s vekom a držiakmi na poháre. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza čalúnená lakťová opierka. Porty USB sa nachádzajú v priehradke nižšie.
Široká ponuka farieb a dekorov interiéru
Koncept farieb a čalúnenia vyjadruje technoidný charakter. Budúci kupujúci si budú môcť vybrať z množstva farebných kombinácií interiéru. Paleta siaha od svetlej béžovej kombinovanej s vesmírnou sivou, vrátane elegantného perleťového efektu, až po sofistikovanú, škoricovo sfarbenú hnedú a technicky vyzerajúcu sivú. Vnútorné povrchy majú od základnej výbavy nahor novú jemnozrnnú úpravu, ktorá podčiarkuje moderný charakter vozidla. Súhru medzi analógovým a digitálnym zmyslovým zážitkom ďalej ilustruje široká škála obložení s inovatívnymi, prírodnými alebo technoidnými povrchmi. Novinkou bude obloženie z tmavého jaseňa s otvorenými pórmi podsvietené vzorom Mercedes-Benz. Okrem variantov obloženia s drevinami s otvorenými pórmi bude k dispozícii aj variant tzv. klavírneho laku známeho z triedy S. Obloženie v striebornom kovovom mixe zase dodá vozidlu futuristický vzhľad.
Prispôsobiteľný dizajn používateľského rozhrania
Hlavné ikony na centrálnom displeji a na voliteľných displejoch pre cestujúcich sú teraz jednoduchšie a farebne odlíšené tak, aby zodpovedali dlaždiciam smartfónu. Pomocou dvoch štýlov zobrazenia (klasický a športový) a troch režimov (navigácia, asistencia, servis) je možné prispôsobiť grafiku obrazoviek. V štýle „Classic“ víta vodiča známe rozloženie displeja so vzhľadom dvoch číselníkov. Medzi dvoma tubusmi sa zobrazuje rôzny obsah s informáciami o vozidle. „Športovému“ štýlu dominuje červená farba s dynamicky navrhnutým centrálnym otáčkomerom. Celostne pôsobivý farebný zážitok vytvára v interiéri voliteľných sedem farebných tém ambientného osvetlenia.
Multidimenzionálny zvukový zážitok
Ambientné osvetlenie však zohráva v celkovej atmosfére vo vozidle ešte jednu dôležitú úlohu. V aute sa dlho dalo počúvať len hudbu. Počnúc súčasnou generáciou triedy S a systémom priestorového zvuku Burmester 4D je zvuk už nejaký ten čas „cítiteľný“. Zvukové meniče v operadlách sedadiel premieňajú zvuky na vibrácie. Teraz v novej triede E bude aktívny svetelný pás vizualizovať obsah z akéhokoľvek zdroja zvuku. Týka sa to napríklad hudobných skladieb a zvuku z filmov či aplikácií. Napríklad rýchle sekvencie úderov môžu spôsobiť rýchle zmeny svetla, zatiaľ čo plynulé rytmy vytvoria jemne sa spájajúce svetelné nálady.
Softvér osvetlenia analyzuje audio signály na základe parametrov frekvencie (basy/stredné tóny/výšky) a smeru (vpravo/vľavo). Vizuálne zobrazenie je synchrónne, inými slovami, bez časového oneskorenia. V závislosti od preferovanej farby zvolenej pre okolité osvetlenie sa basy, stredné tóny a vysoké tóny zobrazia lokálne v koordinovaných farebných tónoch a úrovniach jasu. Pre použitie funkcie stačí aktivovať tlačidlo „Vizualizácia zvuku“ na centrálnom displeji. Po prijatí telefonického hovoru sa prehrávanie a vizuálne zobrazenie hudby automaticky zastaví. Takisto systémové výzvy z asistenčných systémov majú vyššiu prioritu v rámci aktívneho okolitého osvetlenia ako funkcia vizualizácie zvuku, a preto ho v tom prípade dočasne prekryjú. Integrovaný tu bude aj priestorový zvuk Dolby Atmos.
Aplikácie
Doteraz si aplikácie nachádzali cestu do auta najmä tak, že sa zrkadlili zo smartfónu používateľa prostredníctvom systémov Apple Car Play alebo Android Auto. Softvéroví inžinieri v Mercedese však teraz vyvinuli novú vrstvu kompatibility, ktorá umožní inštaláciu aplikácií tretích strán.
Vodič môže napríklad použiť kabínovú videokameru vozidla pre aplikáciu Cisco Webex alebo pre aplikáciu na videokonferencie Zoom. Urobiť tak však môže, len keď auto stojí. Počas jazdy sa prenos obrazu neaktivuje. Do Mercedes me Store bol integrovaný nový App Store s rozširujúcim sa portfóliom aplikácií. Týmto spôsobom zostane trieda E vždy aktuálna a dá sa značne personalizovať. Z výroby bude mať Mercedes triedy E nainštalované tieto aplikácie – Tik Tok, hru Angry Birds, Cisco Webex, Zoom a prehliadač Vivaldi. Na palube je tiež prítomný zábavný portál ZYNC.
Na používateľskom rozhraní na centrálnom displeji a displeji spolujazdca ponúkne streamovanie videa, interaktívne zážitky, miestne videoprogramy, šport či správy. Mercedes má zazmluvnených už viac ako 30 streamovacích služieb od známych globálnych, regionálnych i miestnych partnerov, pričom ďalší partneri a kanály sa neustále integrujú. Nové funkcie má aj kalendár do auta. Oproti predchádzajúcej verzii v rámci In-Car-Office je teraz ešte viac kompatibilný s verejnými (teda nefiremnými) kalendármi.
Vizuálny štít obrazovky spolujazdca
V Európe a v čoraz väčšom počte krajín vo svete môže spolujazdec aj počas cesty sledovať na displeji pred sebou dynamický obsah, ako je TV alebo video streaming. Základným predpokladom je, že vodič je chránený pred rozptyľovaním. Nesmie teda sledovať video obsah spolu so spolujazdcom. Systém založený na kamere využíva v novej triede E pokročilý koncept filtrovania, ktorý je ešte inteligentnejší ako predchádzajúce riešenie. Vodič už totiž vôbec neuvidí obsah na obrazovke pred spolujazdcom. Koncept funguje v dvoch fázach: v prvom rade systém rozpoznávania obsadenia sedadla registruje, či je sedadlo spolujazdca obsadené. Ak je to tak, displeja je možné používať. Ak sedadlo predného spolujazdca nie je obsadené, obrazovka sa stane digitálnym dekoratívnym prvkom, pričom sa dá vybrať z niekoľkých motívov.
Technológia dvojitého ovládania osvetlenia (DLC) displeja spolujazdca zabraňuje tomu, aby osoba za volantom videla periférne dynamický obsah, ako sú napríklad filmy. Túto funkciu vizuálneho štítu vyvinutú spoločnosťou Mercedes‑Benz je možné zapnúť a vypnúť. Na základe obsahu tak systém dokáže zapnúť alebo vypnúť viditeľnosť pre vodiča. Kamera (v závislosti od výbavy buď na displeji vodiča alebo na prístrojovej doske) zaznamenáva aj pohyby očí vodiča. Inteligentný systém dokáže rozpoznať, či sa oči pozerajú na obrazovku spolujazdca. Toto berie do úvahy napríklad to, ako vodič šoféruje a ako často a ako dlho sa pozerá na stranu spolujazdca. V prípade potreby sa zníži jas obrazovky spolujazdca. Cestujúci tak môže naďalej sledovať grafický obsah, no vodič ho už nevidí. Tým sa zníži možnosť rozptýlenia šoféra na minimum.
Rutiny
V každodennom bežnom živote zažívajú motoristi množstvo stereotypov, resp. úkonov, ktoré sa pravidelne opakujú. Tieto rutiny sa chce Mercedes naučiť a pomáhať vodičovi s ich automatizáciou. Pomocou tzv. šablón budú môcť zákazníci experimentovať so základnými typmi podpory, ktoré sú založené na umelej inteligencii. Napríklad pri poklese vonkajšej teploty pod určitú úroveň sa aktivuje vyhrievanie sedadiel a okolité osvetlenie sa zmení na teplú oranžovú. Alebo počas prehrávania romantickej hudby sa ambientné osvetlenie zmení na ružovú. Šablóny sa ovládajú prostredníctvom centrálneho displeja vozidla a sú usporiadané na obrazovke v karuselovom štýle.
Vlastné rutiny – podmienky môžu byť prepojené s akciou na centrálnom displeji, napríklad „Zapni vyhrievanie sedadiel a nastav okolité osvetlenie na teplú oranžovú, ak je teplota nižšia ako dvanásť stupňov Celzia“. Ovládač triedy E môže tiež priradiť názov takýmto vlastnoručne vytvoreným rutinám, ako napríklad „Zohrej ma”. Pod týmto osobne zvoleným názvom sa potom rutina objaví na obrazovke pod položkou ponuky „Moje rutiny“ a tam sa dá aktivovať. Rutiny bude možné vytvárať a upravovať vo vozidle na centrálnom displeji.
Rutiny generované umelou inteligenciou – v budúcnosti je cieľom, aby trieda E v prípade potreby plne automatizovala opakujúce sa rutinné úlohy. Schopnosť vozidla učiť sa a vyvíjať sa spolu so zákazníkom bude predstavovať novú úroveň inteligencie. V prvej fáze rozšírenia ponúkne Mercedes-Benz rutiny generované AI pre vodiča a systém sedadiel (vetranie, kúrenie, masáž). Ďalšie vnútorné systémy sa majú postupne integrovať a umožniť ďalšie postupy.